ورزشی

با سیستم شناور هجومی بازی می‌کنیم/ استادیوم آزادی حالا حالاها نمی‌تواند میزبان باشد

امیر قلعه نویی در نشست خبری پیش از دیدار مقابل قرقیزستان در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ گفت: بسیار خوشحالم که در شهر خوب اصفهان هستم. خاطرات خیلی خوبی در اینجا داشتم و جا دارد از مهمان نوازی خوبشان تشکر کنم.

وی ادامه داد: حریف تغییراتی را در کادر فنی خود ایجاد کرده و سرمربی جدید آنها شناخت کافی از فوتبال این کشور دارد. او هم در لیگ و هم در تیم امیدشان مربیگری کرده است. قرقیزستان تیم بسیار سخت کوشی است و در لایه های دفاعی خوب بازی می کند. خدا را شکر شرایط اردوی بسیار خوبی داریم و فکر می کنم یکی از اردوهای بسیار خوبی است که در آن حضور داریم، بچه ها با انگیزه بالایی تمرین می کنند. همانطور که می دانید مرحله پایانی جام جهانی است و بچه ها سخت کار می کنند و آماده مسابقات هستند.

قلعه نویی تصریح کرد: هر لیستی که انتخاب می شود طبیعتاً یکسری نقد دارد. این کار را در اردوی قبلی انجام دادیم، یعنی بازیکنان جدیدی را آوردیم که می توانند پشتوانه خوبی برای تیم ملی در سال های آینده باشند. من معتقدم که تغییرات باید ملایم باشد. باید نتیجه گرا باشد و جوان هایی که می آیند آسیب نبینند. چه در باشگاه ها و چه در تیم ملی.

سرمربی تیم ملی یادآور شد: امیدواریم با انگیزه خوبی که در تیم دیدم بتوانیم نتیجه خوبی بگیریم. ما این لیست را با تجزیه و تحلیل کامل ارائه کردیم. خیلی از شما می دانید که من و کادر فنی ساعت ها وقت می گذاریم. اینطور نیست که ۱۰ روز قبل از فیفادی دور هم جمع شویم. نه! همکاران من قبل از لیگ کار خود را شروع کردند. فرمی درست کردیم و بازیکنان داخلی و خارجی هر بازی تحت نظر هستند. ممکن است اشتباهاتی داشته باشیم اما مهم این است که درهای تیم ملی به روی همه باز است.

قلعهنویی افزود: شاید در اردوی بعدی تیم ملی تغییراتی داشته باشیم. باز هم تاکید می کنم؛ برای من سن یک عدد است. هر کس آماده باشد دعوت شده است. این تغییرات را نسبت به اردوی قبلی داشتیم. ما می خواهیم به چند جوان جایزه بدهیم تا جایگزین خوبی شوند. در کنار بازی خوب و نتیجه باید جوان گرایی هم داشت. اگر به نتیجه نرسیم، کسانی که انتقاد می کنند که چرا جوان ها را رها نکردی، می گویند چرا آنها را رها کردی. ما کار خودمان را انجام می دهیم.

وی تصریح کرد: همکاران خوبی داریم و آنچه بلد هستیم انجام می دهیم. ما بی گناه نیستیم و اشتباهاتی داریم. ما باید انتقاد را بپذیریم. انتقاد باعث پیشرفت می شود. ما با بسیاری از کسانی که در حال مصاحبه هستند در تماس هستیم. قرار نیست از کسی که از ما تعریف می کند نصیحت بگیریم. بسیاری از کسانی که از ما انتقاد می کنند جزو مشاوران ما هستند. همه ما باید دست به دست هم بدهیم تا با بازی ها و نتایج خوب مردم را خوشحال کنیم. جوانان و تیم ملی باتجربه با انگیزه بالایی کار می کنند تا بتوانیم تیم ملی قدرتمندی داشته باشیم و مردم را خوشحال کنیم.

قلعه نویی در خصوص تاکتیک های تیم ملی تاکید کرد: نظام فوتبال بازی نمی کند، بازیکن است که فوتبال بازی می کند. این نگرش کارکنان است که چه مدلی بازی کنیم. عمار گفت: از روزی که مربیگری را شروع کردم، نگرش من فوتبال تهاجمی بوده است. هر جا که بودم، چه تیم های انتهای جدول و چه تیم های بالای جدول، آمار گلزنی بالایی داشتیم. در این فصل هم آمار گلزنی بالایی داشتیم و خواهیم داشت. بنابراین نگرش ما توهین آمیز است. حالا نحوه بازی باشگاه ها، نگرش ما مهم است که باید اجرا کنیم.

وی افزود: در مورد سیستم باید بگویم ما با سیستم شناور هجومی بازی می کنیم. با اینکه به خاطر این نگرش آسیب دیدیم و گل زدیم. بازی فردا هم همینطوره با هر تیمی که بازی کنیم همینطور است. برخی از مربیان نمی توانند نگرش خود را تغییر دهند و من هم همینطور هستم. بازی های زیادی را باختم اما لایه دفاعی درست نکردم. هر جا که بوده ام، نگرش من این بوده است، زیرا مردم فوتبال هجومی را دوست دارند. در بازی ما و هانگ گنگ ۶ گل رد و بدل شده است. در نیمه دوم بازی با ازبکستان می توانستیم بیش از دو یا سه گل به ثمر برسانیم. با اینکه بچه ها واقعا خسته بودند، اما در نیمه دوم بازی هجومی انجام دادیم. بنابراین نگرش من به امیر قلعه نویی بازی تهاجمی است.

قلعه نویی گفت: من در هر تیمی مسئولیت دارم همین. به استقلال اهواز، گلغر و مس کرمان نگاه کنید. در آن تیم ها آمار گلزنی ما بالا بود. الان هم بازیکنان به این درک رسیده اند که باید یک بازی هجومی و دوستانه برای تماشاگران انجام دهند. تقریباً ۵۰ متر جلوی ما شناور است. مثلا مهدی طارمی آزاد است که به تمام نقاط دنیا برود. معلوم است که ما چه می خواهیم. ببینید در مرحله مقدماتی جام جهانی اگر مساوی می کردیم حذف می شدیم اما در مرحله قبل دو بازی ما تشریفاتی بود. این نشان می دهد که پیشرفت خوبی حاصل شده و بازی هجومی در حال انجام است. فکر می کنم تنها بازی که نتوانستیم گلزنی کنیم بازی با ازبکستان بود که آن هم دلایل خاص خودش را دارد که توضیح داده شده است. سرمربی آنها نیز اعتراف کرد که شانس داشتند و در نیمه دوم نتیجه را از دست ندادند. می خواهم تا روزی که سرمربی هستم، فوتبال هجومی بازی کنم.

وی در پاسخ به سوالی درباره انگیزه بازیکنان لژیونر برای حضور در تیم ملی و بازی های نه چندان سخت، گفت: شاید برخی فکر می کردند مسابقات کافا ضعیف است اما در جام ملت های آسیا مشخص شد که چند تیم از همین مسابقات به مرحله بعد صعود کرد. من به چند بازیکن پیشنهاد دادم که اگر می خواهید به شما استراحت بدهیم، اما خودشان می خواستند بیایند. یعنی پیراهن را دوست دارند و دوست دارند، کشورشان را دوست دارند و مردمشان را دوست دارند و دوست دارند برای تیم ملی بازی کنند.

سرمربی تیم ملی گفت: از نظر انگیزه قطعا سرگروه همه آنها بازیکنی مثل علی دایی است. با انگیزه به زمین می روند و با جان و دل کار می کنند. اگر نه، با آن برخورد خواهم کرد. شما مرا می شناسید اگر بازیکنی انگیزه نداشته باشد، حتما با آن برخورد خواهم کرد، اما خود بازیکنان انگیزه بالایی دارند. نمونه آن مسابقات کافا و بازی با هنگ کنگ بود که گفتم. دنبال آمار و ارقام نیستند و به دنبال شادی مردم هستند. البته علی دایی اینطور نبود و به دنبال شادی مردم بود.

قالنویی ادامه داد: خاطره ای از علی دایی برایتان تعریف می کنم; در بازی با بحرین که آن اتفاق و برخورد با دروازه بان بحرینی رخ داد، من اولین نفری بودم که بالای سر او رفتم اما دایی با آن شرایط ۷۰ دقیقه بازی کرد. او ۷۰ دقیقه بازی کرد و با ورود به رختکن زمین خورد. علی دایی نشان داد که بازیکن بزرگی است و مطمئنا بازیکنانی مثل طارمی الگوهایی مثل علی دایی دارند و برای تیم ملی زحمت می کشد.

حدود ۲۰ روز پیش تصمیم گرفتید بازی تیم ملی را در اصفهان برگزار کنید، الان از تصمیم خود راضی هستید؟ سرمربی تیم ملی در پاسخ به این سوال گفت: واقعیت این است که برخی جاها کم لطفی کردند. شاید در جای دیگری می توانستیم در شرایط بهتری بازی کنیم، اما جا دارد از چند نفر تشکر کنم. یک اتفاق مثبت هم افتاد و فکر می کنم ورزشگاه فولادشهر حدود ۲۰ سال بود که بازسازی نشده بود و تیم ملی منشا خیر و برکت شد.

وی یادآور شد: همچنین از باشگاه ذوب آهن تشکر می کنم که هم محل تمرین و هم محل بازی خود را تغییر داد. با این شرایط به احتمال زیاد در مهرماه برای دوستان اصفهانی مزاحمت ایجاد کنیم. لطفا مراقب زمین باشید، زیرا این زمین نیاز به مراقبت دارد. زمین چمن مانند توپ تاریخ استفاده دارد. باید به این زمین هم رسیدگی شود چون با توجه به بازدیدی که از ورزشگاه آزادی داشتم فکر نمی کنم بتواند میزبان تیم ملی باشد. سایر استان ها با ما همکاری نکردند و فقط اصفهان باقی مانده است که از همان ابتدا ستاد تشکیل داد و منجر به تکمیل این ورزشگاه شد. امیدواریم با نتیجه خوب جواب زحمات این عزیزان را بدهیم.

قلعهنویی در ادامه در پاسخ به این سوال که از مهدی طارمی درباره تاثیرگذاری او بر روی بازیکنان جوان تیم ملی و مسئولیتش در تیم ملی پرسیده شد. کادر فنی در زمین حضور دارند. ما از طارمی جز خودش چیزی نمی خواهیم. این را فقط از بازیکنان بزرگم می خواهم. بازیکن من باید بدود. طارمی هم درست می گوید; من اولین نفری هستم که به چهار بازیکنی که در تیررس من هستند ضربه زدم. سردار آزمون، جهانبخش، طارمی و یکی دو بازیکن دیگر. واقعا فضای بسیار خوب، دوستانه و مدیریتی در تیم حاکم حاکم است. علاوه بر اینکه با هم دوست هستیم، چارچوب ها نیز در تیم رعایت می شود. الان نه، سال ۲۰۰۷ هم همینطور بود، سعی می کنم فضای معرفتی ایجاد کنم، اما در چارچوب و اصول. مردم هم می خواهند شما آقا مهدی طارمی باشید. انصافا مهدی طارمی از هر نظر در خدمت تیم ملی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه هایی که در نظر گرفته در تیم ملی اجرا شده است، گفت: باید یکسری مسائل را بپذیریم. در ایران همه چیز ایده آل نیست. مثلاً در ۲۰ روز گذشته فلان استان به ما میدان نداده است اما امارات ۶ یا ۷ بازیکن جذب می کند و به آنها پاسپورت می دهد. مهم این است که آن آدم قوی با شرایط سخت کار را جلو می برد. شاید این موضوع دور از ذهن باشد اما سپاهان چند سالی بود که موفق نبود. روزی که ذوب آهن را تحویل گرفتم و سپاهان را تحویل گرفتم، ریسک بالایی کردم. اما من این کار را کردم. یعنی وظیفه ما این است که با مشکلات پیش برویم.

قلانوی خاطرنشان کرد: در این ۲۰ روز خودمان بارها تماس گرفتیم، بازدید کردیم و با افراد مختلف در ارتباط بودیم. در حالی که این وظیفه سرمربی تیم ملی نیست، اما در ایران اینگونه است. وکیل آقای تاج و هیئت مدیره هر کاری از دستشان بر می آمد انجام دادند. گاهی اوقات شما آنچه را که می توانید انجام نمی دهید و این یک مشکل است، اما گاهی اوقات شما هر کاری که می توانید انجام می دهید و کمبود وجود دارد. ما با همه چیز جلو می آییم. تیم مدیریت واقعا تلاش می کند و ما تمام تلاش خود را می کنیم.

سرمربی تیم ملی گفت: در گذشته در شب بازی پاداش ها داده می شد اما الان اغلب شش، هشت ماه بعد تسویه می شود. کادر فنی الان چند ماه تاخیر دارد اما این افراد آنقدر برای ما عزیز هستند و دغدغه اقتصادی دارند که انشالله با این تغییرات مشکلات حل می شود و سفره مردم بزرگتر می شود. با مشکلات این افراد به بچه ها گفتم که باید به فکر مسائل قرارداد و پاداش باشیم. من هم گفتم خودت را بگذار جای افرادی که شاید ۶ ماه است گوشت نخورده اند و شرمنده دانشگاه فرزندشان هستند. بچه ها هم این را فهمیدند. ما وظیفه داریم در هر شرایطی مردم را خوشحال کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا