ترندهای روز

زنی مرموز که به یکی از بزرگترین فرعون‌های مصر تبدیل شد

این وضعیتی بود که برای هاتشپسوت اتفاق افتاد. او پسر توتموس اول بود و با برادرش ازدواج کرد. اگرچه فرعون بیمار در سال ۱۴۷۹ قبل از میلاد درگذشت، هاتشپسوت فرصتی استثنایی برای تغییر آینده خود و مصر دید. هاتشپسوت در دوران سلطنت خود ثابت کرد که می تواند به یکی از بزرگترین فراعنه مصر تبدیل شود.

او در زمینه گسترش تجارت بسیار خوب عمل کرد و توانست برای ارمغان برای مصر صلح و رفاه به ارمغان آورد. او در طول ۷ سال نایب السلطنه بودن، رابطه بسیار خوبی با افراد قدرتمند برقرار کرد و توانست آنها را متقاعد کند که او فرد مناسبی برای حکومت بر مصر است. حتی کاهنان معبد آمون به طور کامل از او حمایت کردند. سرانجام هاتشپسوت خود را تنها فرعون رسمی مصر اعلام کرد. کاهنان آمون نیز در مناطق مختلف نقاشی هایی کشیدند که نشان می داد خدایان او را به عنوان هدیه ای برای حکومت بر مصر فرستاده اند.

یکی از بزرگترین فراعنه مصر در امور نظامی نیز موفق بود. هاتشپسوت در طول سلطنت خود به سرزمین پونت در نزدیکی دریای سرخ (سومالی امروزی) سفر کرد و توانست با غنائم زیادی از جمله طلا، عاج و مجموعه ای از حیوانات خاص بازگردد. وی همچنین دستور ساخت بناهای مختلفی را داد که از جمله آنها می توان به مجموعه دیرالبحری نزدیک دره پادشاهان اشاره کرد.

جالب اینجاست که هاتشپسوت همچنین می‌دانست که علیرغم موفقیت‌های چشمگیرش، هنوز نمی‌تواند به عنوان یک زن، جایگاهی قوی در تاج و تخت فرعون داشته باشد. به همین دلیل همیشه دامن مردانه می پوشید و از ریش مصنوعی استفاده می کرد. او دستور داده بود که در تمام مجسمه ها و نقاشی ها به این شکل تصویر شود.

در واقع، بسیاری از کارشناسان باستان شناسی و تاریخ معتقدند که اگر تلاش های توتموس سوم نبود، امروز حتی از کلئوپاترا نیز مشهورتر بود. طبیعتاً توتموس سوم از اینکه شخص دیگری به جای او در مقام پادشاهی قرار گرفته بود خوشحال نبود. او باید ۲۲ سال صبر می کرد. از این رو، هنگامی که فرعون شد، دستور داد تمام بناها، مجسمه ها و نوشته های مربوط به هتشپسوت را نابود کنند.

او دوست داشت تا آن زمان نامی از بزرگترین فرعون مصر در تاریخ باقی نماند. او همچنین مصمم بود که تمام دستاوردهای نامادری خود را به نام خود ثبت کند. با وجود این، توتموس سوم همچنان احساس می کرد که زیر سایه هاتشپسوت است. در نتیجه تلاش زیادی کرد تا به یکی از بزرگترین فراعنه مصر تبدیل شود. در دوران حکومت او سرزمین مصر گسترش یافت و هنر و معماری به جایگاه بسیار بالایی رسید.

باید بدانید که تا قرن نوزدهم، هیچ کس حتی از وجود هتشپسوت اطلاعی نداشت. تا اینکه در سال ۱۸۲۲، باستان شناسان موفق شدند هنگام بررسی متنی که با خط تصویری در دیرالبحری نوشته شده بود، نام هتشپسوت را بیابند. کم کم کشف آثار باستانی مختلف در اهرام و قسمت های مختلف مصر داستان یکی از بزرگترین فراعنه مصر را کامل کرد.

در سال ۱۹۰۳، هاوارد کارتر، باستان شناس مشهور انگلیسی، توانست تابوت خالی هتشپسوت را در دره پادشاهان پیدا کند. با این حال، تنها در سال ۲۰۰۷ بود که دانشمندان موفق شدند مومیایی او را در یک مقبره ناچیز در همان نزدیکی پیدا کنند. در سال های اخیر، دانشمندان توانسته اند قطعات باقی مانده از بناهای مختلف باستانی را پیدا کنند که نام هاتشپسوت در آنها دیده می شود. اگرچه در بیشتر آنها نام او خط خورده یا نام فرعون مرد جایگزین شده است.

عجیب است که نام یکی از بزرگترین فراعنه مصر به مدت ۳۵۰۰ سال از تاریخ پاک شد. اما اکنون همه کسانی که به مصر باستان علاقه دارند او را می شناسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا