ترندهای روز

گوشت گاو برای این گروه‌ها مناسب است

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

آشنایی با مزاج گوشت ها برای سلامت انسان بسیار مهم است، مزاج گوشت ها به دو دسته گرم و سرد تقسیم می شود. گوشت حیوانات سرشار از پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی و مواد آلی است که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

گوشت گاو برای این گروه ها مناسب است

دکتر روشنک مکبری نژاد کارشناس طب سنتی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره مزاج گوشت ها و مرغوب ترین نوع گوشت گفت: مزاج گوشت ها گرم است و یکی از موادی است که باید حتما در رژیم غذایی ذکر شود. امروزه در مصرف گوشت افراط شده است. به این ترتیب عده ای گیاهخوار هستند و مصرف گوشت را به کلی کنار گذاشته اند که از نظر طب سنتی صحیح نیست. زیاده روی در مصرف گوشت نیز صحیح نیست، به خصوص اینکه می تواند باعث بیماری شود.

وی ادامه داد: بیشتر گوشتی که هم اکنون مصرف می شود گوسفند، گاو و مرغ است. گوسفند و بز از نظر کیفیت بهترین گوشت ها را دارند. بعد از اینها بهترین گوشت متعلق به گوساله زیر یک سال تا یک سال است. حتی گوشت گوساله زیر یک سال بهتر از گوشت گوسفند ۳ یا ۴ ساله است. گوشت گوسفندی ۳ یا ۴ ساله هنگام پخت غلیظ می شود و دیر هضم می شود و مواد خوبی در بدن تولید نمی کند.

این متخصص طب سنتی درباره ماهیت انواع گوشت گفت: به طور کلی گوشت ها طبع گرمی دارند. اما در بین گوشت ها، برخی از گوشت ها سردتر و برخی گوشت ها گرمتر هستند. به عنوان مثال، ماهی و گوشت گاو سردتر هستند. گوشت گوسفند و شتر گرمتر است.

وی با بیان اینکه مصرف گوشت گاو را برای هیچ فردی منع نمی کنیم، گفت: افرادی که تحرک زیادی دارند مانند کارگران، ورزشکاران و افرادی که پشت میز نمی نشینند می توانند از گوشت گاو استفاده کنند. اما با توجه به زندگی شهری و افزایش افراد کم تحرک، بهتر است از گوشت گاو یا به دلیل سردی و غلظت آن کمتر استفاده شود.

گوشت گاو غلیظ و تا حدودی قابل هضم است و به خصوص در مورد برخی از بیماری های جدی مانند بیماری های عصبی، وسواس یا یک سری از افرادی که درد مفاصل و سیاتیک دارند بهتر است مصرف نشود. از نظر طب سنتی ۴ بلغم وجود دارد: بلغم، بلغم، صفرا و سودا. بیماری هایی مانند افسردگی بیشتر ناشی از نوشابه است.

مکبری نژاد درباره خواص گوشت شتر نیز گفت: امروزه از گوشت شتر زیاد استفاده می شود و گرم است و نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. به بسیاری از بیماران توصیه شده است که گوشت شتر مصرف کنند، به عنوان مثال برخی از بیماران مبتلا به ام اس. گفتند در سایت های اینترنتی نوشته شده که چون ام اس بیماری سرماخوردگی است پس از گوشت شتر استفاده کنید.

اصلا اینطور نیست. گوشت شتر را نباید زیاد استفاده کرد زیرا حرارت زیاد آن باعث تشدید یک سری بیماری ها از جمله بیماری های مزمن می شود. گوشت بچه شتر برای افرادی که سیاتیک دارند یا ورزش های شدید انجام می دهند مفید است اما باز هم زیاده روی در مصرف آن توصیه نمی شود.

این متخصص طب سنتی درباره فواید گوشت گوسفند و تفاوت آن با گاوداری گفت: بهترین گوشت از گوسفند است. اگر کسی می خواهد به طور مداوم گوشت مصرف کند، گوشت گوسفند توصیه می شود. بسیاری از بیماران و مردم دوست دارند گوشت گاو بخورند. چون گوشت گاو طعم بهتری دارد.

اما توصیه می کنیم که گوشت گاو نباید به طور مکرر در رژیم غذایی گنجانده شود. اگر کسی می خواهد از گوشت گاو استفاده کند، نباید آن را مداوم مصرف کند و گوشت گاو را با دارچین، فلفل، زنجبیل و ادویه هایی که به اصطلاح سالم هستند و عوارض آن کمتر می شود بپزد.

وی درباره گوشت پرندگان و مرغ ها نیز توضیح داد: گوشت مرغ یا خروس بهترین است. امروزه از شترمرغ یا بوقلمون یا گوشت های دیگر نیز استفاده می شود. مصرف شترمرغ برای افرادی که بیماری هایی مانند درد مفاصل و کمردرد دارند که از نظر طب سنتی ناشی از سرماخوردگی است توصیه می شود.

مکبری نژاد درباره مرغ محلی و خواص آن و تفاوت آن با مرغی که در بازار به فروش می رسد، گفت: اگر کسی به گوشت مرغ محلی دسترسی داشته باشد؛ بهتر است از این نوع مرغ استفاده شود اما چون امروزه انسان از بدو تولد جوجه های موجود در بازار را می خورد، بسیاری از کودکان، نوجوانان و جوانان طعم مرغ محلی را نمی پسندند، اما اگر فردی مرغ می خورد بهتر است دسترسی محلی داشته باشد و از آن در غذا استفاده کند.

به طور کلی پرندگان و در این مورد خاص مرغ، هنگامی که در هوای آزاد پرورش داده می شوند و تغذیه می شوند، گوشت آن برای پختن گوشت مناسب تر است. به نظر می رسد جوجه های داخلی گوشت کمتری دارند. یک قاعده کلی برای پرندگان گوشتی وجود دارد که هرچه فعالیت آنها در فضای باز بیشتر باشد، گوشت بهتر است.

این متخصص تغذیه درباره شوخ طبعی و خواص ماهی نیز گفت: مزاج ماهی سرد است و توصیه می شود همه ماهی بخورند و مصرف آن خوب است، چنین توصیه ای نمی کنیم اما خیلی ها بعد از خوردن ماهی حالشان خوب نیست. حتی برخی افراد پس از خوردن ماهی به دلیل سردی آن دچار اسهال و استفراغ می شوند.

به همین دلیل خوردن ماهی برای همه توصیه نمی شود. توصیه می کنیم در کنار خوردن ماهی از آویشن و ادویه های تند استفاده کنند. مثلاً قلیه ماهی را در جنوب با سبزیجات داغ و دویا درست می کنند. در مورد خواص میگو باید بگویم که این آب گرمتر و مغذی تر از ماهی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا