ترندهای روز

پژوهش جدید از رابطه بین بزرگی شبکه قدامی مغز با افسردگی پرده برداشت

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

دانشمندان کشف کرده اند که در افراد مبتلا به افسردگی، یک شبکه مغزی خاص بسیار بزرگتر از حد طبیعی است و این عامل آنها را به درک جدیدی از چگونگی و چرایی ابتلا برخی افراد به این بیماری سوق داد.

سطح مغز مانند یک جعبه اتصال عمل می کند که در آن نواحی مختلف برای انجام وظایف خاص به هم متصل می شوند. با این حال، فضای محدودی برای اشتراک گذاری این شبکه ها وجود دارد.

اکنون محققان دریافته‌اند که در افراد مبتلا به افسردگی، بخش بزرگ‌تری از مغز در مقایسه با افراد بدون افسردگی در شبکه مدیریت پاداش و تهدید نقش دارد.

دکتر چارلز لینچ از کالج پزشکی ویل در دانشگاه کرنل نیویورک، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: «این پدیده فضای بیشتری را در مغز از آنچه در افراد سالم می بینیم اشغال می کند». او همچنین خاطرنشان کرد که بزرگ بودن باعث کوچکتر شدن سایر شبکه های مغزی، به ویژه در همان مجاورت می شود.

اکنون محققان می گویند در افراد مبتلا به افسردگی، قسمت بزرگ تری از مغز درگیر این شبکه است.

روشی جدید برای اندازه گیری شبکه های مغزی

لینچ و همکارانش با نوشتن مقاله ای در مجله علمی نیچر اشاره می کنند که در تحقیقات خود از تصویربرداری عملکردی دقیق استفاده کرده اند. یک رویکرد جدید برای تصویربرداری از مغز که از تعداد زیادی اسکن MRI استفاده می‌کند و FMRI عملکردی هر فرد را تجزیه و تحلیل می‌کند.

این گروه تحقیقاتی روش تصویربرداری عملکردی را بر روی ۱۴۱ فرد مبتلا به افسردگی و ۳۷ فرد بدون افسردگی اجرا کردند و به این ترتیب توانستند اندازه شبکه های مغزی هر یک از شرکت کنندگان را به دقت اندازه گیری کنند. سپس میانگین اندازه هر گروه را محاسبه کنید.

آنها دریافتند که بخشی از مغز به نام شبکه برجستگی frontostriatal در شرکت کنندگان افسرده در مقایسه با افراد سالم به طور متوسط ​​۷۳ درصد بزرگتر است.

این یافته ها با تجزیه و تحلیل دیگری از اسکن های مغزی که قبلاً به صورت جداگانه از ۹۳۲ فرد سالم و ۲۹۹ فرد مبتلا به افسردگی جمع آوری شده بود تأیید شد.

این تیم خاطرنشان کرد که اندازه این شبکه مغزی در افراد مبتلا به افسردگی در طول زمان ثابت است و تحت تأثیر تغییرات خلقی یا درمان تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال قرار نمی گیرد.

با این حال، زمانی که شرکت‌کنندگان علائم خاصی از افسردگی را نشان دادند، سیگنال‌های مغزی بین بخش‌های مختلف شبکه کمتر هماهنگ بود و این تغییرات با شدت علائم نیز مرتبط بود.

این تیم افزود که تجزیه و تحلیل اسکن مغز ۵۷ کودکی که در دوران بلوغ دچار افسردگی شده بودند نشان داد که این شبکه مغزی سال ها قبل از ظهور علائم آنها بزرگ شده بود.

در حالی که در بزرگسالان مبتلا به افسردگی دیررس نیز گسترش یافته است. علاوه بر این، این شبکه مغزی در بزرگسالانی که بعداً در زندگی دچار افسردگی شدند نیز بزرگتر بود.

بر اساس این یافته ها، محققان استدلال کردند که داشتن یک شبکه مغزی بزرگ می تواند خود یک عامل خطر برای افسردگی باشد نه پیامد بیماری.

با این حال، محققان گفتند که مشخص نیست چه مقدار از این شبکه بزرگ نتیجه ژنتیک یا سبک زندگی است. همچنین مشخص نیست که عارضه افسردگی ناشی از بزرگی این شبکه مغزی است یا از کوچکی سایر شبکه های مغزی ناشی می شود.

این گروه تحقیقاتی همچنین خاطرنشان کرد که یافته های آنها می تواند به شناسایی افراد در معرض خطر افسردگی و ایجاد درمان های شخصی کمک کند.

با این حال، پروفسور کانر لیستون، نویسنده دیگر این مقاله، معتقد است که نتایج تحقیقات آنها برای افرادی که از افسردگی رنج می برند مفیدتر است. او گفت: “داشتن این اطلاعات، اینکه چیزی قابل شناسایی در مغز وجود دارد که با افسردگی آنها مرتبط است و ممکن است آنها را در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دهد، فکر می کنم این به خودی خود برای برخی افراد واقعاً اطمینان بخش است.”

مغز بادام محور این تحقیق نبود

دکتر Miriam Kleinflug از دانشگاه آکسفورد، که در این کار دخالتی نداشت، گفت: “جای تعجب است که این مطالعه به آمیگدال که برای دهه ها کانون تحقیقات پزشکی در مورد افسردگی بوده است، توجه نکرده است.”

با این حال، او خاطرنشان کرد، مطالعه جدید به تنهایی یک تحقیق قدرتمند، مهم و هیجان‌انگیز است و این سوال را مطرح می‌کند که آیا مداخله زودهنگام می‌تواند به طور بالقوه از بزرگ شدن شبکه سینگولیت قدامی مغز جلوگیری کند. برعکس شده یا نه

دکتر کلینفلوگ گفت که برای تعیین اینکه آیا اندازه این شبکه مغزی واقعاً می تواند برای پیش بینی خطر ابتلا به افسردگی در فرد استفاده شود یا خیر، نیاز به کار بیشتری دارد و اضافه کرد که بعید است تنها نشانگر مفید برای پیش بینی این بیماری باشد.

او گفت: “اما این یک گام مفید در جهت ارائه مداخلاتی به بیماران است که می تواند در مقیاس زمانی سریعتر ارائه شود و بتواند نیازهای فردی آنها را هدف قرار دهد.”

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا