ترندهای روز

تغییر رنگ ادرار خطرناک است، مراقب باشید

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

بر اساس مطالعه ای که در مجله “Nature Microbiology” منتشر شده است، محققان آنزیمی را که مسئول رنگ ادرار است شناسایی کردند و به رازی که دانشمندان را برای سال ها زیر سوال برده بود، پی بردند.

ادرار مخلوطی از آب، الکترولیت ها و مواد زائد است که کلیه ها آن را از خون تصفیه کرده اند. بیش از ۱۲۵ سال پیش، دانشمندان urobilin را به عنوان یک رنگدانه زرد در ادرار شناسایی کردند، اما آنها نمی دانستند که چه چیزی باعث تولید urobilin شده است.

تغییر رنگ ادرار خطرناک است، مراقب باشید

مشخص شد که رنگ ادرار مربوط به گلبول های قرمز در بدن است. با از بین بردن گلبول های قرمز، رنگدانه نارنجی روشنی به نام بیلی روبین تولید می شود. رنگدانه معمولاً در روده ترشح می شود. جایی که می تواند دفع یا تا حدی بازجذب شود. بر اساس این تحقیقات، هنگامی که بیلی روبین به روده می رسد، میکروارگانیسم های موجود در روده می توانند بیلی روبین را به مولکول های دیگر تبدیل کنند.

با توجه به کلینیک کلیولند، ادرار یک فرد سالم و دارای آب بدن باید تقریباً بین بی رنگ باشد که نشان دهنده نوشیدن بیش از حد آب و عسل کم رنگ یا کاه است. این رنگ ادرار در افرادی که آب کافی نمی نوشند به زرد تیره یا کهربایی تبدیل می شود.

سایر رنگ های ادرار می تواند ناشی از رژیم غذایی یا مشکلات سلامتی باشد. ادرار قهوه ای تیره نشانه کم آبی خطرناک است. این رنگ همچنین می تواند به معنای وجود صفرا در ادرار باشد که نشانه بیماری کبدی است.

رنگ نارنجی ادرار نیز نشان دهنده کم آبی بدن است، اما می تواند نشانه ای از مشکلات کبدی یا مجاری صفراوی نیز باشد. البته در برخی موارد ممکن است مربوط به رنگ خوراکی یا دارو باشد.

ادرار صورتی و قرمز هم می تواند نشانه خطر باشد و هم نتیجه خوردن زغال اخته، زغال اخته یا ریواس باشد که در این صورت جای نگرانی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا