ورزشی

توهین زشت به خداداد عزیزی در حمایت از امیر قلعه‌نویی/ عکس

شاید در تمام این سال ها یک جمله تکراری بارها شنیده شده باشد؛ همه چیز به همه چیز می رسد. این جمله بارها در فوتبال ایران تکرار شده است اما گویا آرام آرام از این جمله سوء استفاده می شود و آنچه این روزها می بینیم شبیه هیچ چیز دیگری نیست که بگوییم همه چیز با همه چیز پیش می رود. این روزها اوضاع خیلی بدتر از شرایط فعلی است و شاید یکی از آنها مربوط به تیم ملی فوتبال باشد.

جدا از انتقادات فنی و نحوه دعوت بازیکنان، در تیم ملی خیلی چیزها مطرح می شود. از جمله رفتارهای برخی بازیکنان که این روزها حد و مرزی برای توهین و بی احترامی نمی بینند. با این حال به نظر می رسد آب از سرچشمه گل آلود است و وقتی به برخی از موارد از سوی رئیس کادرفنی تیم ملی رسیدگی نمی شود، طبیعی است که شاهد افت اخلاق در تیم ملی باشیم.

در جریان دیدار ایران و قرقیزستان در ورزشگاه فولادشهر اصفهان، عده ای بنری با تصویر امیر قلعه نویی تهیه کرده بودند که روی آن لقب «ژنرال» و «امیرخان» برای سرمربی تیم ملی درج شده بود. اما در جای دیگری از این بنر بی احترامی بود که برای تیم ملی و یکی از خاطره انگیزترین اتفاقات فوتبال ایران رخ داد. جایی که روی این بنر نوشته شده بود: “زمان ثابت کرد که مارک بوسنیچ باید جلوی آن توپ لعنتی را می گرفت تا برخی شغال ها غزال بازی نمی کردند.” اشاره سازندگان این بنر به گل خداداد عزیزی به استرالیا بود که صعود تیم ملی به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه را رقم زد. صعودی که هم خاطره انگیز بود و هم با این صعود بار دیگر دروازه فوتبال جهان به روی ایران گشوده شد.

صرف نظر از ویژگی های اخلاقی خداداد عزیزی و درگیری های لفظی او با امیر قلانوی به عنوان مشاور سابق سرمربی تیم ملی و منتقد این روزهای او، تهیه کنندگان این بنر به تاریخ فوتبال ایران توهین می کنند تا یکی را زیر سوال ببرند. از منتقدان قلانوی. نکته جالب توجه این است که با اطلاع از رفتار هماهنگ برخی لیدرها با سرمربیان مختلف در سال های اخیر، تهیه این بنر را نمی توان بدون هماهنگی در نظر گرفت و سازندگان این بنر با هدف و هماهنگی چنین بنری را تهیه کرده بودند. نکته ای که شاید کادر فنی تیم ملی از آن اطلاعی نداشته باشد اما بد نیست بدانیم که چه تمهیداتی در پشت صحنه انجام شد تا چنین توهین زشتی به تیم ملی و یکی از خاطره سازان آن صورت گیرد. اگر هم اینطور نبود، سوال اینجاست که چرا آن همه مدیر و مسئول و مشاور برای جمع آوری آن بنر توهین آمیز اقدامی نکردند؟ اما این موضوع در دفاع از خداداد عزیزی نیست و برخی از رفتارهای او در جای خود قابل نقد و نکوهش است.

جایی که دیگر نمی توان بنر دفاع از قلانوی، لقب خان و ژنرال به او و توهین به تاریخ تیم ملی ایران را ناهماهنگ تلقی کرد، جایی است که مهدی طارمی به عنوان کاپیتان تیم ملی در دیدار مقابل قرقیزستان در پست… مصاحبه بازی برای دفاع از نسل ابهال که خودش هم جزئی از آن است، به فوتبال ایران و تاریخ آن توهینی مشابه و به مراتب گستاخانه تر کرد. طارمی در نشست خبری گفت: دوست ما در تلویزیون می گوید با یک دست و یک پا به جام جهانی می رویم؛ شما با دو دست و دو پا مبارزه نکردید! در دقیقه ۹۰ به زور پیروز شدید بازی های پلی آف و آن داستان ها “تیم ملی چهار بار پیاپی به جام جهانی رفته است، اما در کل تاریخ و ۲۰۰ سال قبل از آن، شما چهار بار به جام جهانی نرفتید.”

این توهین های مهدی طارمی در تاریخ فوتبال ایران در حالی است که تیم ملی در سال ۱۹۷۸ آرژانتین به جام جهانی رسید که تنها ۱۶ تیم به جام جهانی رفتند و سهم قاره آسیا یک تیم بود و ایرانی ها. تیم ملی با اقتدار به جام جهانی رسید. هم تیمی که سه بار پیاپی قهرمان جام ملت های آسیا شد و بعد از آن هیچ نسلی حتی یک بار هم نتوانست آن را تکرار کند. بعد از آن درگیری ایران در جنگ ۸ ساله همه چیز را تحت تأثیر قرار داده بود و احتمالاً فوتبال و صعود به جام جهانی در اولویت نبود و بازیکنان آن نسل با توانایی فنی بالای خود، نسل سوخته ترین بازیکنان هستند. در تاریخ فوتبال ایران

تیم ملی در راه جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه در شرایطی در پلی آف بین قاره ای مقابل استرالیا پیروز شد که از ۳۲ تیم حاضر تنها ۳ تیم از آسیا به طور مستقیم به جام جهانی رفتند و تیم ملی ایران. استرالیایی را شکست داد که اکثر بازیکنانش در لیگ برتر انگلیس و لیگ برتر اروپا حضور داشتند. سال ها پس از افول فوتبال ایران به دلیل جنگ ۸ ساله ایران و عراق بود که همه چیز را تعطیل کرده بود و نسل ۹۸ توانست ۸ سال پس از پایان جام جهانی صعودی تاریخی و خاطره انگیز به جام جهانی داشته باشد. جنگ تیمی که در جام ملت های ۱۹۹۶ امارات سوم شد و پس از تغییراتی در جام ملت های چین ۲۰۰۴ مقام سوم خود را تکرار کرد و به راحتی به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان صعود کرد. از نسل جام جهانی ۱۹۹۸ تا جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، ۴ بازیکن تیم ملی ایران به عنوان بهترین بازیکن سال آسیا انتخاب شدند که این اتفاق برای بازیکنان این نسل و حتی نسل قبل از آن نیفتاده است. آنها را

حالا طارمی در شرایطی برای دفاع از نسل فعلی به تاریخ فوتبال ایران که قابل مقایسه با گذشته نیست، توهین کرده و نادیده گرفته است. از تعداد سهمیه های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، قاره آسیا ۵ سهمیه مستقیم با حضور میزبان داشت و یک سهمیه پلی آف هم به استرالیا تعلق گرفت تا آسیا در جام جهانی ۶ سهمیه و در جهانی پیش رو. جام حذفی، ۸ سهمیه مستقیم برای قاره آسیا وجود دارد و یک سهمیه نیز این تیم شانس صعود در پلی آف را دارد. کاپیتان تیم ملی امروز از صعود بی دردسر ۴ دور متوالی می گوید. با این حال تیم ملی در آخرین لحظات جام جهانی ۲۰۱۴ صعود کرد، البته هیچ یک از بازیکنان آن دوره در راه جام جهانی در حال حاضر در تیم ملی حضور ندارند و بیشتر بازنشسته شده اند. در راه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، همانطور که سردار آزمون گفت، بازیکنان مقابل مارک ویلموتس گروهی تشکیل دادند تا او را زمین بزنند و تیم ملی در مرحله مقدماتی حذف شد و در نهایت تیم با دراگان اسکوچیچ از جهنم که شد. بازیکنان ساخته اند. گذشت و همین بازیکنان با توطئه ای دیگر اسکوچیچ را بیرون کردند و کارلوس کی روش را آوردند.

در مقایسه با نسلی که طارمی سعی کرده زیر سوال ببرد همین بس که پاداش صعود ایران به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه را محسن صفایی فراهانی رئیس فدراسیون فوتبال برای ساخت کمپ تیم ملی خرج کرد. و اردویی که این نسل در آن تمرین می کنند. یادگار همان معراجی است که طارمی به سخره می گیرد. اما پاداش صعود ایران به سه جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، ۲۰۱۸ روسیه و ۲۰۲۲ قطر به سرقت رفته و بخش زیادی از آن در اختیار کادر فنی و بازیکنان قرار گرفته است و با گستاخی نسل کنونی، نه. ردپای توسعه در فوتبال ایران دیده می شود. نسلی که نتوانسته اند با حواله و کرایه خودرو در آسیا عنوانی مانند معافیت از خدمت سربازی تا سن ۳۰ سالگی به دست آورند یا یکی از آنها در سطح قاره عنوان شخصی بگیرد. نسل مدعیان امروز پس از حضور در سه دوره جام ملت های آسیا سه بار حذف شدند و در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با شکست ۶ بر ۲ مقابل سنگین ترین شکست تاریخ فوتبال ایران در جام جهانی را متحمل شدند. انگلستان

تیم ملی در بازی مقابل قرقیزستان پیروز شد اما عملکرد قابل قبولی نداشت. نمایشی به شدت انتقادی که باعث از دست رفتن کنترل سکوها شد و هواداران تیم ملی علیه بازیکنان و کادرفنی تیم ملی شعار دادند و آنها را زیر پا گذاشتند. اما مهمتر از عملکرد فنی تیم ملی در زمین، عملکرد رفتاری خارج از زمین بود. از سکوهایی با بنرهای هماهنگ گرفته تا حرف های زشت و توهین آمیز مهدی طارمی. تیمی که گاهی با فکر برخی رفتارها خجالت می کشیم آن را ملی بدانیم و به نظر می رسد باید نام دیگری برای این تیم – به خاطر تعدادی از بازیکنان این نسل – یا گدای عادت کرده انتخاب کرد. از سوراخ میدان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا