ترندهای روز

این قانون ۵ ثانیه‌ای به دعوای بین زوجین پایان می‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

فرارو: طبق تحقیقات جدید، برای پایان دادن به دعوای زناشویی بعدی خود فقط به یک استراحت پنج ثانیه ای نیاز دارید!

به گزارش CNN، این مطالعه توسط محققان دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند انجام شد و ۸۱ زوج را مورد بررسی قرار داد. آنا مک کوری، نویسنده ارشد این مطالعه توضیح داد: «هدف ما کاهش احساسات منفی و در نتیجه پرخاشگری با وقفه های کوتاه در طول دعواهای زناشویی بود. مک کوری و تیمش از یافته های خود شگفت زده شدند، زیرا نتایج این مطالعه نشان داد که وقفه های ۵، ۱۰ و ۱۵ ثانیه ای تأثیر یکسانی در کاهش احساسات منفی و رفتار پرخاشگرانه بین زوج ها دارد.

این قانون 5 ثانیه ای به دعوای زوج ها پایان می دهد

مک‌کوری به سی‌ان‌ان گفت: «ما فکر می‌کردیم پنج ثانیه خیلی کوتاه است، اما اینطور نبود. ۵، ۱۰ و ۱۵ ثانیه تأثیر مشابهی داشتند.” این مطالعه با القای احساس خشم از طریق یک بازی رقابتی انجام شد که در آن زوج ها می توانستند صداهای ناخوشایند را با صدای دلخواه برای همسر خود پخش کنند. فردی که این صدا را می شنید باید ۵ صبر می کرد. ۱۰ و ۱۵ ثانیه قبل از اینکه تصمیم بگیرند صدایی با حجم مورد نظر برای همسرشان بفرستند با کمک دوربین ۳۶۰ درجه، تمام واکنش های شرکت کنندگان در این آزمایش ثبت شد.

محققان از هوش مصنوعی برای کدگذاری حرکات عضلات صورت و سیستمی برای استنتاج احساسات از این حرکات استفاده کردند. محققان دریافتند که زوج‌ها تمایل به پرخاشگری یکسان دارند، اما یک استراحت اجباری یا داوطلبانه کوتاه می‌تواند تنش را کاهش داده و احساسات منفی را خنثی کند.

مک‌کاری توضیح داد که یافته‌های آن‌ها در مورد دعواهای عادی و روزمره بین زوج‌ها بود و هیچ ارتباطی با کنترل عاطفی در جریان خشونت خانگی نداشت. این محقق گفت: «ما نشان دادیم که زوج‌هایی که درگیری‌های روزمره مانند تربیت فرزندان یا انجام کارهای خانه را تجربه می‌کنند، بهتر است قبل از پاسخ دادن به خود ۵ ثانیه استراحت کنند.» ۵ ثانیه زمان کمی است، اما می تواند در حل مشکلات و جلوگیری از تشدید دعوا کمک زیادی کند. این روش نیاز به تلاش خاصی ندارد و حتی در بدترین شرایط ۵ ثانیه به خود فرصت داده اید تا نفس بکشید.

سایر متخصصان حوزه روانشناسی نیز این تحقیق را تایید کرده و گفته اند که این یافته ها نشان دهنده شیوه هایی است که سال ها به مراجعان توصیه می کنند. ماریکو ویسرمن، استادیار روان‌شناسی در دانشگاه ساسکس، می‌گوید: “در اوج عصبانیت و درگیری، کمی مکث به افراد اجازه می‌دهد تا کمتر پرخاشگرانه رفتار کنند.” ما شریک زندگی خود را دوست داریم.”

جانت رایبشتاین، روانشناس بالینی که کتاب روابط خوب را تالیف کرده است، گفت که رویکرد پنج ثانیه ای برای تعارضات زناشویی موثرتر است زیرا زوج ها مشتاق هستند تا شدت احساسات خود را هماهنگ کنند. رایبشتاین توضیح داد: «زوج‌ها نسبت به یکدیگر بسیار واکنش نشان می‌دهند، زیرا رابطه مهمی با یکدیگر دارند. راه های بی شماری برای عصبانی کردن و ناراحت کردن شریک زندگی تان وجود دارد. به دلیل وابستگی زیادتان، انتظار دارید که شریک زندگیتان دقیقاً همان فردی باشد که انتظار دارید و به احساسات شما همان طور که نیاز دارید پاسخ دهد.»

در حالی که ممکن است پنج ثانیه خیلی کوتاه به نظر برسد، کارشناسان معتقدند که زمان کافی برای در نظر گرفتن رویکردی متفاوت برای پایان دادن به بحث است. واسرمن می‌گوید: «این نشان می‌دهد که مغز ما چقدر سریع کار می‌کند، و ما فقط باید کمی به خودمان فرصت دهیم تا مغزمان کار خود را انجام دهد.»

آدری تانگ، روانشناس با تجربه در مورد استفاده از این روش توضیح داد. اکثر شرکت کنندگان در پژوهش زوج های تازه ازدواج کرده بودند. وی گفت: استفاده از این روش برای زوجی که هشت سال پیش ازدواج کرده اند بسیار متفاوت خواهد بود. وی ادامه داد: پس از چند سال ازدواج، پویایی روابط زوجین تغییر می کند، نحوه صحبت آنها تغییر می کند، تکنیک ها و راهکارهایی که برای حل مشکلات خود استفاده می کنند نیز تغییر می کند، آنها احتمالاً می دانند چگونه همسر خود را عصبانی کنند. شرکت کنندگان در این مطالعه نیز ۸۳ درصد سفیدپوست بودند، در نتیجه تفاوت های فرهنگی در واکنش های زوج ها تا حد زیادی در این تحقیق بررسی نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا