ترندهای روز

پزشکی قانونی امکان قصاص چشم یک متهم را منتفی دانست

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

متهم که مردی جوان است اعتراف کرد که به چشم شاکی ضربه زده است اما پزشک قانونی می گوید امکان انتقام وجود ندارد.

سال ۹۶ بود که ماموران نیروی انتظامی در ورامین درگیر شدند. مجروح که رامین نام دارد پس از مداوا به پزشکی قانونی منتقل شد و قطعی شد که بینایی یک چشمش را از دست داده است. رامین به پلیس گفت فرشید مجروح شده است. وی گفت: با دو برادر به نام های فرید و فرشید به دلیل پرداخت نکردن پول درگیری شدیدی داشتم. روز حادثه به کارگاه چوب بری آنها رفتم و بر سر مقدار پولی که با هم اختلاف داشتیم درگیر شدم. فرشید ضربه ای به چشمم زد که باعث شد بینایی ام را از دست بدهم.

با مطرح شدن این موضوع، ماموران فرشید را دستگیر کردند و مرد جوان اعتراف کرد که او ضربه زده است.

پس از تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست، پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد. در این جلسه نماینده دادستان کیفرخواست متهم را قرائت و خواستار مجازات وی شد.

نوبت به رامین که رسید دوباره شکایتش را مطرح کرد و گفت: مدتی بود با دو برادر اختلاف مالی داشتم. روز حادثه هم سر این موضوع با هم درگیر شدیم و فرشید مشت محکمی به صورتم زد و مشت به چشمم خورد. مرا به بیمارستان بردند اما نتوانستند چشمانم را نجات دهند و نابینا شدم و اکنون خواهان انتقام هستم.

نوبت فرشید که شد، اتهام را پذیرفت و گفت: قصد کور کردن نداشتم و از اتفاقی که افتاده متاسفم. من فقط می خواستم او را بزنم تا از ما پیاده شود.

پس از تکمیل مراحل تحقیقات، قضات متهم را به قصاص محکوم کردند. رای دادگاه مورد اعتراض متهم و وکیلش قرار گرفت و دیوان عالی کشور حکم را نقض کرد. به این ترتیب پرونده دوباره در شعبه هشتم دادگاه کیفری استان تهران آغاز شد.

فرشید با وجود اینکه بار دیگر اعتراف کرد که شاکی را زده است، اما گفت که قصد کور کردن او را نداشته است.

سپس وکیل فرشید گفت: شاکی قبل از ضربه به چشم مشکل بینایی داشت و خودش در پزشکی قانونی به این موضوع اعتراف کرد. بنابراین سکته مغزی مشتری من ممکن است تنها دلیل نابینایی او نباشد. همچنین کمیسیون پزشکی قانونی هنوز در مورد اینکه آیا می توان شباهت انجام و رعایت تساوی در قصاص را رعایت کرد اظهار نظری نکرده است.

وقتی کمیسیون ۵ نفره پزشکی قانونی تشکیل شد، اعلام کردند که کور کردن چشم فرشید ممکن است به سایر اعضای بدنش آسیب برساند، بنابراین نمی توان قصاص کرد.

لذا با توجه به اینکه امکان قصاص وجود ندارد قضات تصمیم به برگزاری مجدد جلسه گرفتند و رای این پرونده به زودی صادر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا