فرهنگ و هنر

دادگاهِ «اعتماد»: عباس عبدی مجرم شناخته شد :: افق میهن

هیئت منصفه دادگاه های سیاسی و مطبوعاتی آقایان بهزاد بهزادی و عباس عبدی را به دلیل انتشار مطالبی بر خلاف واقعیات و قانون اساسی مجرم شناختند.

به گزارش افق میهن، اکبر نصراللهی سخنگوی هیأت منصفه دادگاه های سیاسی و مطبوعاتی گفت: اتهامات آقای عباس عبدی مبنی بر انتشار مطالب خلاف واقع و انتشار مطالب خلاف قانون اساسی موضوع اعلام جرم توسط دادستانی تهران در تبصره یک تبصره است. ۲۶. فروردین ۱۴۰۳ تحت عنوان «خطرناکی جواب دادن و ندادن» در روزنامه اعتماد بود.

این یادداشت چند روز پس از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و همزمان با پاسخ ایران به این رژیم در عملیات صادق منتشر شد.

آقای عباس عبدی در بخشی از این یادداشت می نویسد: «برخلاف تصور عموم، من معتقدم که حمله اسرائیل اساساً یک واکنش بوده و نیازی به پاسخ ایران ندارد، اسرائیل در طول جنگ غزه بیشترین آسیب های نظامی، شرافتمندانه و سیاسی را متحمل شد. از سال ۱۹۴۸ به بعد این ضربه را متحمل شده اند و هنوز هم نتوانسته اند این ضربه را جبران کنند پاسخ نظامی». .

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است:

توقعات و شعارهای بیهوده ای که حامیان وضع موجود به ویژه سخنانی که در دولت روحانی گفتند، گویی روحانی باید پاسخ می داد و نداد، در حالی که دولت از اقدامات متقابل دولت بی خبر بود. نمونه آن حمله موشکی به عین الاسد است که با مواضع احمقانه خود توقعات را بالا بردند و امروز در باتلاق آن شعارها گیر کرده اند.
آقای عبدی در بخش پایانی یادداشت خود خاطرنشان کرد: «بازدارندگی از طریق سلاح‌های متعارف با کشوری که وجود آن را به رسمیت نمی‌شناسد یا می‌خواهد آن را نابود کند، بی‌معنی است و قابل اجرا نیست».

وی در پاسخ به این سوال که راه حل چیست، تصریح کرد: برای جلوگیری از درگیری احتمالی راهی جز تغییر سیاست های منطقه ای وجود ندارد.

آقای عبدی در بخش‌هایی از دفاعیات خود گفت: یادداشت مذکور دو روز قبل از پاسخ ایران در اختیار روزنامه قرار گرفته و به این دلیل نوشته شده است که اگر ایران به هر دلیلی پاسخ نداد، آن را توجیه کند. اگر یادداشت من قبل از پاسخ ایران منتشر می شد، تفسیر دیگری از آن می شد، اما انتشار همزمان یادداشت من با پاسخ ایران ممکن است مخاطب را به این تصور برساند که «قصد نویسنده مخالفت با حمله بوده است».

آقای عباس عبدی درباره اتهام مخالفت با قانون اساسی گفت: یادداشت من ربطی به قانون اساسی ندارد در حالی که من یکی از مخالفان تغییر قانون اساسی هستم.

سخنگوی هیئت منصفه دادگاه های سیاسی و مطبوعاتی در خصوص دفاعیات آقای بهروز بهزادی، مدیر مسئول روزنامه اعتماد و در پاسخ به سوال قاضی کریمی در خصوص انتشار یادداشت آقای عبدی گفت:

جملات منتخب در تقاضای مجازات دادستان معنایی متفاوت با محتوای آقای عبدی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

هیئت منصفه پس از شنیدن دفاعیات متهمان و سخنان وکلا به اتفاق آرا متهمان را مقصر دانستند و مستحق تخفیف نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا