ترندهای روز

پژوهش جدید: پشه‌ها با تشخیص اشعه مادون‌قرمز طعمه خود را ردیابی می‌کنند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

پشه ها معمولاً به بو، تنفس و پوست انسان واکنش نشان می دهند. به عنوان مثال، پوست بدن مانند یک علامت نئون عمل می کند و پشه ها آن را به عنوان سیگنالی برای طعمه خود می بینند. یک مطالعه جدید نشان می دهد که حشرات از حسگرهای مادون قرمز در آنتن های خود برای شناسایی طعمه استفاده می کنند.

پشه ها عمدتاً ناقل بیماری های مختلف هستند. در فصل تابستان جاری کشورهای مختلف با پدیده پشه آئدس مواجه شدند و بیماری هایی مانند تب دنگی، تب زرد، ویروس زیکا و مالاریا حاصل نیش این پشه ها است.

شناسایی انسان توسط پشه ها با حسگرهای مادون قرمز

به گزارش ScienceAlert، محققان دانشگاه کالیفرنیا (UCSB) دریافته اند که حشرات از حسگرهای مادون قرمز و علائم دیگری مانند کربندی استفاده می کنند.

«نیکلاس دو بووا»، زیست شناس مولکولی در دانشگاه کالیفرنیا، می گوید پشه آئدس قدرت بالایی برای یافتن طعمه خود دارد. او توضیح می دهد که این پشه ها حس بویایی قوی دارند و حتی در شرایط نامتعادل مانند بادهای شدید می توانند طعمه خود را به طور کامل شناسایی کنند. از سوی دیگر، استفاده از حسگرهای مادون قرمز تضمین می کند که پشه ها قطعا هدف مورد نظر خود را پیدا خواهند کرد.

از آنجایی که فقط پشه های ماده خون انسان را می مکند، دانشمندان ۸۰ پشه ماده را به مدت یک تا سه هفته در قفس نگه داشتند تا واکنش آنها به صفحات ترمودینامیکی مختلف (با دمای ۳۴ درجه معادل دمای پوست بدن و دمای ۲۹.۵ درجه معادل دمای محیط) را اندازه گیری کنند. در تابستان). غلظت کربن دی اکسید بدن و بوی انسان را بررسی کنید. آنها همچنین روش جستجوی پشه ها برای شکار را زیر میکروسکوپ قرار دادند.

آنها به این نتیجه رسیدند که وقتی تنها یکی از نشانه های ذکر شده در معرض این حشرات قرار گرفت، واکنش چندانی به موضوع نشان ندادند. اما با اضافه شدن پرتوهای مادون قرمز در کنار اکسیداسیون کربن و بو، تمایل آنها برای یافتن طعمه دو چندان شد. کریگ مونتل، عصب‌بیولوژیست در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، می‌گوید هیچ نشانه‌ای به تنهایی نمی‌تواند پشه‌ها را وادار به جستجو کند، و ترکیبی از این عوامل است که این موجودات را به نیش زدن وادار می‌کند.

از سوی دیگر، زمانی که ژن پروتئین حساس به دما، TRPA1، از شاخک‌های پشه‌ها حذف شد، آن‌ها قادر به تشخیص پرتوهای فروسرخ نبودند. این مشکل نشان می دهد که ژن درون حسگرها نیز نقش مهمی در یافتن سوژه دارد.

با این تفاسیر می توان گفت پوشیدن لباس های آستین بلند راه خوبی برای جلوگیری از ردیابی توسط حسگرهای مادون قرمز پشه ها و جلب توجه آنهاست. نیکلاس دبیوبین با تاکید بر خطر پشه ها برای سلامتی انسان اظهار می دارد که این تحقیق به دانشمندان در یافتن و توسعه روش های جدید کنترل بیماری های ناشی از پشه کمک می کند.

نتیجه تحقیقات فعلی در مجله Nature منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا