ترندهای روز

مشارکت دو مهندس ایرانی در پروژه استارلینک؛ ابداع آنتن‌های فازی با مزایای مختلف

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

نام ۲ مهندس ایرانی «شایا کریمکشی آرانی» و «علیرضا ماهانفر» به تازگی در یکی از پتنت های مهم استارلینک دیده می شود. نام این پتنت «آنتن دیافراگم در سیستم‌های آنتن آرایه فازی» است و نقش مهمی در توسعه ماهواره‌های استارلینک دارد. ثبت اختراع این مهندسان وزن، اندازه و هزینه ساخت را نسبت به فناوری آنتن قبلی کاهش داده است.

در سند ثبت اختراع آنتن استارلینک اسپیس ایکس اسامی ۵ نفر را می بینیم که ۲ نفر ایرانی هستند: علیرضا (نیما) ماهانفر دانشجوی کارشناسی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۱۳۷۳ و شایا کریمکشی آرانی وارد خواجه نصیرالدین طوسی. دانشگاه صنعتی در سال ۱۳۷۷ در رشته مهندسی. برق

پتنت مهندسین ایرانی آنتن Starlink شرکت اسپیس ایکس

به بیان ساده، یک آنتن (مانند آنتن دوقطبی) معمولاً تابش را در الگویی تولید می کند که جهت ترجیحی دارد. به عبارت دیگر، الگوی تشعشعی تولید شده در برخی جهات قوی تر و در جهات دیگر ضعیف تر است. بر این اساس، هنگام دریافت سیگنال های الکترومغناطیسی، آنتن همان جهت ترجیحی را دارد. کیفیت سیگنال (نسبت سیگنال به نویز) هنگام ارسال یا دریافت را نیز می توان با تراز کردن جهت ترجیحی آنتن با جهت منبع یا مقصد سیگنال بهبود بخشید.

با این حال، تغییر جهت فیزیکی آنتن با توجه به منبع یا مقصد سیگنال اغلب غیر عملی است. علاوه بر این، ممکن است محل دقیق منبع یا مقصد مشخص نباشد. برای غلبه بر برخی از این مشکلات، می توان یک آنتن آرایه فازی تهیه کرد. مزیت آنتن آرایه فازی (که یکی از آنها در پتنت مهندسان ایرانی توضیح داده شده است) این است که امکان ارسال یا دریافت سیگنال در هر جهت دلخواه را بدون تغییر موقعیت یا جهت فیزیکی فراهم می کند.

همچنین این پیکربندی در آنتن های آرایه فازی دارای مزایای مختلفی از جمله کاهش وزن، کاهش سایز، هزینه ساخت کمتر و نیاز به توان کمتر است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا