اخبار اقتصاد ایران

جزئیات جدید از تولید نوکیای تقلبی در ایران؛ از تولید واقعی حمایت می‌کنیم نه جعلی

رئیس اتحادیه دستگاه های مخابراتی، مخابراتی و لوازم جانبی تهران گفت: از نظر اتحادیه تولید گوشی نباید کلاهبرداری و جعل اتفاق بیفتد. ما از تولید واقعی حمایت می کنیم. اینکه تهیه کننده ای بخواهد اصغر را به نام اکبر تولید کند مصداق جعل عنوان است.

افق میهن به نقل از اقتصاد آنلاین، با وجود تولید و استفاده گسترده از تلفن همراه هوشمند، استفاده از گوشی های دکمه ای همچنان در کشور رواج دارد و مخاطبان خاص خود را دارد. تا یکی دو سال پیش گوشی های دکمه ای برای چندین سال سالم و قابل استفاده باقی می ماندند، اما حالا اگر به اطرافیان و کسانی که به تازگی گوشی دکمه ای خریده اند دقت کنید، می بینید که این گوشی های جدید با آن روبرو هستند. به محض خرید و استفاده مشکل دارند. نیاز به تعمیر دارند و همچنین عمر کوتاهی دارند. ماجرا از این قرار است که محصولات ایرانی با نام تجاری نوکیا به بازار عرضه شده اند و محدودیت هایی برای واردات گوشی های دکمه ای اعمال شده است به طوری که تشخیص گوشی اصل و تقلبی ممکن نیست و وجود ندارد. اخبار گوشی های دکمه ای نوکیا با کیفیت در بازار. موبایل ایران نیست.

در یکی دو هفته گذشته نامه اخیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در حمایت از تولید گوشی های یک شرکت ایرانی با برند نوکیا و لحن تهدیدآمیز آن خطاب به وزارت حراست، بار دیگر سر و صدا را داغ کرده است. بحث تولید گوشی های تقلبی نوکیا در ایران.

ماجرای تولید گوشی های جعلی نوکیا از اسفندماه سال گذشته در رسانه ها مطرح شد. سفیر فنلاند در تهران در نامه ای به وزارت امور خارجه و وزارت امنیت، شرکت «آتیلا همور آیهان» را به تولید محصولات تقلبی و غیراستاندارد با برند و نشان نوکیا متهم و اعلام کرد که هیچ ارتباطی ندارد. بین این شرکت ایرانی و شرکت فنلاندی نوکیا و نماینده رسمی آن. در ایران وجود ندارد و از وضعیت گله مند است.

پس از افشای این حادثه جنجالی، اظهارنظری عجیب و جنجالی تر از سوی محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت حریم خصوصی منتشر شد. وی در پاسخ به تولید گوشی های ایرانی نوکیا گفت: استفاده از نام تلفن همراه نوکیا در ایران تقلب نیست و این واحد تولیدی در حال مونتاژ کالا است.

وی تاکید کرده بود که چون در تحریم هستیم، نیازی به داشتن نمایندگی رسمی برندها در ایران نیست و اگر واحدی توانسته مجوزهای لازم را از وزارت ارتباطات و سازمان پشتیبانی بگیرد، خیر. برای دریافت گواهینامه معتبر از کشور مبدا برند نیاز به مدت طولانی تری دارد.

در شرایطی که برادران در چند ماه اخیر بار دیگر بر مواضع خود تاکید کردند، رئیس سازمان توسعه تجارت بر اساس آنچه جزو وظایف این سازمان است وارد گود شد و تصمیمی متفاوت با همکار خود گرفت و اجرا کرد.

اواخر مرداد ماه سال جاری بود که مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، با اشاره به اینکه علامت تجاری نوکیا بر اساس قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۵ در ایران مورد حمایت قانون قرار دارد، نامه ای ارسال کرد. نامه ای به مرکز داده و فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی موضوع جلوگیری از فعالیت شرکت آتیلا در کنار آیهان با برند نوکیا را مطرح و خواستار اقدامات لازم برای جلوگیری از استفاده این شرکت از برند نوکیا شد.

در حالی که تصمیم درست و به جای سازمان توسعه تجارت قول داد که به این تخلف خاتمه داده شود و آبروی ملی صرف سودجویی یک شرکت و عده ای معدود نشود که واکنش تهدیدآمیز ستاد باعث تسهیل و حذف تولید می شود. موانع و حمایت قاطع این ستاد تولید گوشی ایرانی نوکیا منتشر شد و ورق برگشت.

محمدباقر آقا علیخانی، دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، با ارسال نامه‌ای به مرکز اطلاعات و فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی، اعلام کرد که «هر گونه ورود مجدد به موضوع بر خلاف مصوبات صادره، اقدام برای محدود کردن یا ایجاد موانع در مسیر تولید شرکت مذکور و رجیستری گوشی های ساخته شده خلاف قانون بوده و هیچ مبنایی ندارد و عواقب بعدی را برای وزارتخانه به دنبال دارد هرگونه اقدام مغایر با مصوبات صادره و اقدامات محدودکننده یا سلبی در خصوص فعالیت واحد تولیدی آتیلا به همراه آیهان.

اکنون از یک سو با حمایت ستاد تسهیل از این شرکت و از سوی دیگر سکوت وزارت صمت و عدم تصمیم قاطع در این زمینه، شاهد هستیم که شرکتی تولیدکننده کالاهای تقلبی و نقض مالکیت معنوی یک برند نه تنها مجازات نمی شود، بلکه تشویق می شود و زمینه را برای تکرار چنین مسائلی فراهم می کند تا شاهد هرج و مرج بیشتری باشیم.

ما از تولید واقعی حمایت می کنیم، نه ساختگی

در همین راستا سید حسین سادات حسینی رئیس انجمن مخابرات، ارتباطات و لوازم جانبی استان تهران در خصوص تولید گوشی های ایرانی با برند نوکیا گفت: از نظر اتحادیه تولید گوشی نباید جعل اتفاق بیفتد، ما حمایت می کنیم. تولید واقعی ; اینکه تهیه کننده ای بخواهد اصغر را به نام اکبر تولید کند مصداق جعل عنوان است. باید محصولی تولید شود که با واقعیت مطابقت داشته باشد.

سادات حسینی افزود: ما با این پرونده و روند موافق نیستیم. اگر قرار است گوشی نوکیا تولید شود باید از نوکیا باشد نه اینکه محصولات مختلف چینی را وارد کنند و بگویند با نام برند نوکیا تولید داخلی انجام می دهند.

وی ادامه داد: یا گوشی یا قطعات آن با نام گوشی نوکیا وارد می شود و به فروش می رسد اما در واقع گوشی نوکیا نیست. به طوری که ما در اتحادیه چندین مورد متفاوت با گوشی اصلی نوکیا را بررسی و مشاهده کرده ایم.

رئیس انجمن مخابرات، دستگاه های ارتباطی و لوازم جانبی استان تهران تصریح کرد: شرکت های مختلفی در حال تولید گوشی های دکمه ای هستند و کار خود را به درستی انجام می دهند، اما محصولات یک شرکت را بررسی کردیم و مشخص شد یکی دو مدل از آن مجهز است. با آن محصول اصلی که نوکیا است تفاوت کیفی دارد.

تلفن های همراه آتیلا با آیهان اصل نیستند

وی در پاسخ به این سوال که چند شرکت ایرانی گوشی با برند نوکیا تولید می کنند، گفت: دو شرکت در حال تولید این گوشی ها هستند یکی سامتل و دیگری آتیلا به همراه آیهان. شرکت سامتل وارد کننده قطعات می باشد. در بازدیدی که از تولیدات این شرکت داشتیم، نمونه های مشاهده شده با نمونه اولیه تفاوتی نداشتند. اما گوشی های ساخت آتیلا اصل آیهان نیستند.

این مقام صنفی درباره اعتراض سفیر فنلاند به تولید گوشی نوکیا در ایران گفت: اعتراض سفیر فنلاند این بود که قطعات و گوشی هایی که به ایران آمده و به نام نوکیا فروخته می شود، گوشی نوکیا نیست و این. شرکت (سازنده تولید کننده گوشی های تقلبی نوکیا) هیچ نماینده ای از شرکت نوکیا ندارد.

رئیس انجمن مخابرات، ارتباطات و لوازم جانبی استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا واردات گوشی های دکمه ای ممنوع است، گفت: هیچ ممنوعیت رسمی برای واردات این گوشی ها وجود ندارد، اما اصولا محدودیتی در نظر گرفته شده است. و در حال حاضر وارد نمی شوند. تصور من این است که این محدودیت به دلیل حمایت شرکت های سازنده گوشی ایرانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا