بانک و بیمه

ناترازی بانک ها عامل اصلی تورم است| بازگشت امنیت به بورس

به گزارش افق میهن، عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد امروز در همایش بانکداری اسلامی گفت: امروز چهار دهه از توسعه بانکداری اسلامی بدون ربا می گذرد و نه تنها به آن نزدیک نشده ایم بلکه حتی از آن دور شده ایم. “

وی ادامه داد: من به استقلال بانک مرکزی اعتقاد دارم و از آن حمایت خواهم کرد به شرط اینکه بانک مرکزی به وظایف خود به درستی عمل کند.

همتی گفت: باید بپذیرم که بانک مرکزی مسئول کنترل تورم است و وظیفه اصلی بانک مرکزی کنترل نرخ تورم بر عهده بانک مرکزی است نه وزارتخانه های اقتصادی در مورد ناهماهنگی بانک ها

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: استقلال تخصص بانک مرکزی در این است که نرخ واقعی ارز تعیین کننده رشد تولید و صادرات کشور است. ما نمی توانیم سیاستی را دنبال کنیم که همزمان نرخ ارز را کنترل و تثبیت کند و نرخ سود را شناور کند. این مشکل باید حل شود.

وی ادامه داد: انتظار از بانک مرکزی برای ارائه آمارهای به روز، مستمر و شفاف برای قابل پیش بینی شدن اقتصاد یکی از اولویت های بانک مرکزی است و باید بدانیم مشکلی بزرگتر از عدم تعادل بانکی نداریم. باید گفت که این روند کنونی دیگر نمی تواند ادامه یابد و باید چاره ای اندیشید چرا که نمی توانیم در بلندمدت تورم را کنترل کنیم.

همتی گفت: ما وظیفه داریم از کارمندان خود دفاع کنیم، از همه دفاع می کنیم نه فقط از کارمندان بانک. به عنوان مثال، ذخایر گندمکاران را پیگیری می کنیم و قیمت گندم را تعدیل می کنیم.

وی با اشاره به صحبت های چند روز پیش خود گفت: می خواستیم به جای وام ازدواج فقط به افرادی که عجله دارند وام کالایی بدهیم نه به همه افرادی که وامشان تبدیل به کالا می شود.

همتی تصریح کرد: وام کارمندی بانک ها ارتباطی به این مدت ندارد و مدت هاست مطرح شده است. تنها فرقش اینه که الان ارتفاعش به دلیل تورم تغییر کرده ولی ارزشش تغییر نکرده. مهم این است که بانک ها بتوانند در زمینه ضمانت نامه با مردم همکاری نزدیک تری داشته باشند، همانطور که در مورد وام های کلان سخت گیری نمی کنید، در مورد وام های کوچک نیز سخت گیری نکنید.

وی در خصوص چند نرخی شدن ارز گفت: چند نرخی بودن ارز در کشور معنا ندارد و باید از رانت و فشار خارجی جلوگیری کرد و تراز تجاری را مثبت کرد و معتقدم این دور باطل باید با شکستن بانک مرکزی.» خود بانک.

همتی تصریح کرد: رشد ما مبتنی بر منابع و بر اساس صادرات نفت است. ما باید بهره وری را افزایش دهیم و از رشد مبتنی بر منابع فاصله بگیریم.

وزیر اقتصاد با توجه به وضعیت بازار سرمایه گفت: می خواهیم تامین مالی بدون تورم را از طریق بازار سرمایه ترویج کنیم. امیدواریم با تغییراتی که امروز در ستاد سازمان بورس ایجاد شد، به ثبات و اطمینان بیشتری در این بازار دست یابیم. باید به سمتی برویم که بازار سرمایه بخشی از بار سیستم بانکی در تامین مالی کشور را بر عهده بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا