بانک و بیمه

پیش‌بینی رشد اقتصادی ۳.۵ درصدی| منابع کفاف تقاضای وام ازدواج را نمی‌دهد

به گزارش افق میهن، محمدرضا فرزین در همایش بانکداری اسلامی که با موضوع طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: در قانون جدید بانکداری به جای کلمه قانون بدون بانک از کلمه قانون بانکداری اسلامی استفاده شده است. رباخواری قانون جدید بانکی به بانک مرکزی اختیاراتی در زمینه هدف گذاری از جمله مهار تورم و حفظ ارزش پول ملی داده است. اما در این قانون وظیفه جدیدی با عنوان تحقق عدالت اجتماعی به بانک مرکزی واگذار شد.

وی افزود: امسال با انگیزه‌های سیاسی مختلفی مواجه بوده‌ایم که ابعاد و تبعات اقتصادی زیادی داشته است، اما خوشبختانه با رهبری درست و ایجاد اجماع ملی مولفه‌های اقتصادی توانسته‌اند وضعیت باثباتی را حفظ کنند.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص رشد اقتصادی، رشد تولید ناخالص داخلی بهار امسال را ۴.۲ درصد اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۷ درصد کاهش ۱.۵ درصدی داشته است. این در حالی است که در پنج ماهه نخست امسال رشد خوبی را در بخش کشاورزی و نفت به ثبت رساندیم، اما چالش اصلی ما در رشد صنعت، معدن و خدمات است که نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی در خصوص حجم صادرات و واردات کشور تصریح کرد: بر اساس آمار گمرک، صادرات غیرنفتی در پنج ماهه امسال به ۲۱.۹ میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش داشته است. در رابطه با واردات، واردات غیرنفتی کشور در این مدت ۲۶.۳ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵.۵ درصد رشد داشته است.

فرزین بیان کرد: برآورد می شود در صورت تداوم این روند در پایان سال جاری با رشد ۳.۵ درصدی مواجه باشیم که نسبت به اهداف ما رشد رضایت بخشی نیست.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در حوزه صنعت دو نگرانی اساسی وجود دارد که یکی از آنها مشکل بودجه و عدم تعادل بانکی است، یعنی عدم تعادل بانکی ناشی از عدم تعادل در بودجه کشور است و مشکل دوم تامین مالی پایدار رشد یکی از موضوعات اصلی ما در این منطقه است. این صنعت است که باید یک راه حل اساسی باشد، مانند تامین سرمایه های غیر از تامین مالی داخلی.

وی درباره موضوع تورم و کنترل نقدینگی گفت: در مورد سیاست های پولی نیز نرخ رشد حجم پول در پنج ماهه امسال ۲۳ درصد بوده که نشان می دهد وضعیت تورم مهار شده است. برای کنترل تورم باید به لنگر نقدینگی و ثبات در بازار ارز توجه کرد.

فرزین در خصوص مشکل ناهماهنگی در شبکه بانکی تصریح کرد: سال گذشته طرح اصلاحی را به هشت بانک ارائه کردیم که برخی از این بانک ها شرایط را برآورده کرده اند و برخی دیگر روند اصلاحی ضعیفی دارند. در قانون برنامه هفتم توسعه به صراحت آمده است که عدم تعادل بانک ها کاهش و سرمایه باید افزایش یابد. در این راستا در نظر داریم برنامه های اصلاحی را در نظام بانکی کشور اجرا کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص موضوع معافیت ازدواج اجباری اظهار داشت: مشکل اصلی این است که انتظارات بانک ها از منابع موجود نظام بانکی بیشتر است و اگر همه انتظارات بانک مرکزی برآورده شود، بانک مرکزی از اهداف حرکت دور از کنترل تورم جدا خواهد شد، زیرا منابع کافی برای درخواست کمک های ازدواج وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: برای امسال ۱۴۴ درخواست تسهیلات ازدواج پیش بینی شده بود که با ظرفیت فرزندآوری در مجموع ۲۰۰ درخواست وجود دارد که از این تعداد ۵۳ درصد یعنی ۲۲۷ هزار متقاضی تاکنون محقق شده است. با این حال، ۳۵۵۰۰۰ نفر در صف منتظر هستند که به منابع ۸۰۰ نفر نیاز دارند.

فرزین در ادامه افزود: از آنجایی که ۲۰۰ حمت در بودجه به این نهاد اختصاص یافته است، نظام بانکی مبالغی را که در قانون تعیین شده پرداخت می کند، اما مسئولیت نظام بانکی با آنچه از شبکه بانکی انتظار می رود متفاوت است، زیرا انتظارات بسیار بیشتر است. نیازهای منابع برآورده شده است

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص قانون جدید بانکی اظهار داشت: این قانون از مرداد ماه سال جاری اجرایی شده است اما نقاط قوت و ضعف خود را دارد که از آن جمله می توان به گسترش اختیارات بانک مرکزی در این حوزه نظارتی اشاره کرد. یکی از نقاط قوت آن است.

جایگاه ارزهای دیجیتال در سیستم بانکی

فرزین گفت: در حوزه ارزهای رمزپایه وظایف جدیدی به بانک مرکزی واگذار شده است و از آنجایی که ارزهای رمزپایه یک دارایی ناپایدار هستند و تمامی سیستم های بانکی دنیا در این زمینه با چالش مواجه شده اند، سند اولیه با موضوع ارزهای دیجیتال و بانکداری تهیه شده است. و سیاست های حقوقی در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است

وی ادامه داد: در فضای رمزنگاری باید به یک نتیجه گیری سیاستی روشن برسیم. البته این موضوع در حوزه تحریم ها نقاط قوتی دارد که می تواند به ما کمک کند. با این حال باید در این زمینه سیاستی چند جانبه داشته باشیم و همه جوانب را به صورت همه جانبه در نظر بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا