اخبار اقتصاد ایران

انتظاری که از نظام بانکی در زمینه وام ازدواج و فرزندآوری دارند بسیار بالاتر از منابع بانک‌هاست

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: امسال ۱۴۴ فقره تسهیلات ازدواج پیش بینی شده است که با تسهیلات فرزندآوری به ۲۰۰ فقره می رسد که از این میزان ۵۳ درصد یعنی ۲۲۷ هزار متقاضی محقق شده است.

افق میهن به نقل از ایسنا، محمدرضا فرزین کاهش ۳۰ درصدی تورم در کانال امسال را پیش بینی کرد و اعلام کرد: برآوردها نشان می دهد با ادامه مسیر فعلی تا پایان سال با رشد ۳.۵ درصدی مواجه خواهیم شد. امسال در مقایسه با اهداف ما، نرخ رشد رضایت بخش نیست.

وی در همایش بانکداری اسلامی که با موضوع طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است، گفت: در قانون جدید بانکداری به جای قانون بدون ربای بانکی از کلمه قانون بانکداری اسلامی استفاده شده است. قانون جدید بانکی به بانک مرکزی اختیاراتی در زمینه هدفمندی از جمله مهار تورم و حفظ ارزش پول ملی داده است. اما در این قانون وظیفه جدیدی تحت عنوان تحقق عدالت اجتماعی بر عهده بانک مرکزی گذاشته شده است.

فرزین افزود: امسال با انگیزه های سیاسی مختلفی مواجه بودیم که ابعاد و تبعات اقتصادی زیادی داشت اما خوشبختانه با رهبری مناسب و ایجاد تفاهم نامه ملی، مولفه های اقتصادی توانستند وضعیت باثباتی را حفظ کنند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به موضوع رشد اقتصادی، رشد تولید ناخالص داخلی بهار امسال را ۴.۲ درصد عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۵.۷ درصد بود، ۱.۵ درصد کاهش داشته است. . این در حالی است که در پنج ماهه امسال رشد خوبی در حوزه کشاورزی و نفت داشته ایم اما چالش اصلی ما رشد صنایع، معادن و خدمات است که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

وی با اشاره به میزان صادرات و واردات در کشور تصریح کرد: بر اساس آمار گمرک، صادرات غیرنفتی در پنج ماهه امسال به ۲۱.۹ میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است. همچنین در بحث واردات نیز واردات غیرنفتی کشور در این مدت ۲۶.۳ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته ۵.۵ درصد رشد داشته است.

فرزین گفت: برآوردها نشان می دهد در صورت تداوم این روند در پایان سال جاری با رشد ۳.۵ درصدی مواجه خواهیم بود که نسبت به اهداف ما رشد رضایت بخشی نیست.

دو دغدغه در حوزه صنعت

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: دو دغدغه اساسی در حوزه صنعت وجود دارد که یکی از آنها بحث بودجه و عدم تعادل بانک هاست که عدم تعادل بانکی ناشی از عدم تعادل در بودجه دولت است و مورد دوم. تامین مالی پایدار رشد یکی از موضوعات اصلی ما در حوزه است این صنعت است که باید راه حل اساسی باشد مثلا تامین سرمایه غیر از تامین مالی داخلی.

وی با اشاره به موضوع تورم و کنترل نقدینگی گفت: در خصوص سیاست های پولی نرخ رشد پول در پنج ماهه امسال ۲۳ درصد بوده که نشان می دهد شرایط تورمی مهار شده است. برای کنترل تورم باید به لنگر نقدینگی و ثبات در بازار ارز توجه کرد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: هدف اصلی ما کنترل تورم است و از ابتدای امسال کاهش تورم خوبی داشتیم و برآوردها نشان می دهد که به همین مسیر ادامه می دهیم و تا پایان سال در سال، تورم به ۳۰ درصد خواهد رسید.»

فرزین در خصوص موضوع ناهماهنگی شبکه بانکی تصریح کرد: سال گذشته به هشت بانک طرح اصلاحی دادیم که برخی از این بانک ها الزامات را رعایت کرده اند و برخی دیگر با روند ضعیفی در رابطه با اصلاحات پیش می روند. در قانون برنامه هفتم توسعه به صراحت آمده است که عدم تعادل بانک ها کاهش و سرمایه افزایش یابد. در این راستا برنامه ما اجرای برنامه های اصلاحی در نظام بانکی کشور است.

منابع کافی برای وام ازدواج اعمال نمی شود

رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با موضوع تسهیلات ازدواج اجباری اظهار داشت: موضوع اصلی این است که انتظارات از بانک ها فراتر از منابع موجود سیستم بانکی است و در صورت تحقق همه انتظارات بانک مرکزی، بانک مرکزی از اهداف کنترل تورم دور می شود چرا که منابع کافی برای درخواست تسهیلات ازدواج وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: امسال ۱۴۴ درخواست تسهیلات ازدواج پیش بینی شده است که با تسهیلات فرزندآوری در مجموع به ۲۰۰ درخواست می رسد که از این تعداد ۵۳ درصد یعنی ۲۲۷ هزار متقاضی تاکنون محقق شده است. این در حالی است که ۳۵۵۰۰۰ نفر در صف منتظر هستند که نیاز به منابع ۸۰۰ نفری دارد.

فرزین در ادامه افزود: از آنجایی که ۲۰۰ فقره تسهیلات در بودجه به این تسهیلات اختصاص یافته است، نظام بانکی ارقام مندرج در قانون را پرداخت می کند، اما آنچه بر عهده سیستم بانکی است با آنچه از شبکه بانکی انتظار می رود متفاوت است، زیرا رعایت موازین انتظارات از بسیاری از منابع نیاز به بالاتر است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به موضوع قانون جدید بانکداری تصریح کرد: این قانون از مرداد ماه سال جاری اجرایی شده است که نقاط ضعف و قوت خود را دارد، البته افزایش اختیارات بانک مرکزی در حوزه است. نظارت یکی از نقاط قوت آن است.

جایگاه ارزهای دیجیتال در سیستم بانکی

فرزین گفت: در حوزه ارزهای رمزنگاری شده وظایف جدیدی به بانک مرکزی داده شده است و از آنجایی که رمزارز یک دارایی ناپایدار است و تمامی سیستم های بانکی دنیا با آن چالش هایی داشته اند، سند اولیه ای با موضوع ارزهای رمزپایه تهیه شده است. سیاست های بانکی و قانونی در این زمینه. میدان پرداخت می کند.

وی ادامه داد: در حوزه ارزهای رمزپایه باید به یک نتیجه گیری سیاستی روشن برسیم. البته این موضوع نقاط قوتی در حوزه تحریم دارد که می تواند به ما کمک کند. اما باید در این زمینه سیاستی چند جانبه داشته باشیم و همه جوانب آن را با دیدی همه جانبه در نظر بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا