بانک و بیمه

شکل گیری رکود موقت در بازار جهانی طلا| احتمال تغییر قیمت ها از روز پنجشنبه

بازار؛ گروه بین المللی: همزمان با تردیدها در مورد احتمال کاهش نرخ بهره بانکی آمریکا به بیش از ۵۰ واحد پایه در نشست ماه جاری فدرال رزرو، قیمت طلا در روز سه شنبه با اندکی اصلاح نسبت به روز گذشته در محدوده ۲۵۰۰ دلار باقی ماند. . بر اساس این محاسبه، قیمت طلا در هفته گذشته نه کاهش یافته و نه افزایش قابل توجهی داشته است که نشان از بلاتکلیفی بازار در تعیین روند قیمت دارد.

نشست ماه سپتامبر کمیته بازار آزاد فدرال به ریاست جروم پاول برای ۱۸ سپتامبر برنامه ریزی شده است. علیرغم اظهارات پاول در هفته گذشته در مورد بهبود وضعیت تورم ایالات متحده و لزوم آغاز سیاست کاهش نرخ سود بانکی، آخرین آمار دستمزد در بخش غیرکشاورزی این تردید را در میان سرمایه گذاران ایجاد کرده است که نرخ بهره به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت. بیش از ۵۰ واحد پایه این امر منجر به کاهش مجدد و نسبی قیمت جهانی طلا شده است.

آخرین داده های آماری از اقتصاد ایالات متحده

قیمت طلا ابتدا در روز جمعه هفته گذشته با افزایش قیمت و سپس طی یک روز اصلاح شد. دلیل این کاهش، انتشار دو شاخص کلیدی اقتصادی ایالات متحده، حقوق و دستمزد غیرکشاورزی و مشاغل تولیدی، در ماه اوت بود که کمتر از حد انتظار بودند. همچنین نرخ بیکاری در این کشور در ماه اوت ۴.۲ درصد گزارش شده که نسبت به ماه قبل ۰.۱ درصد کاهش داشته است. دستمزدها نیز بیش از حد انتظار فدرال رزرو افزایش یافت، به این معنی که اقتصاد آمریکا هنوز کمی با هدف فدرال رزرو فاصله دارد.

تا جایی که به بازار کار مربوط می شود، البته باید گفت که شرایط آنقدرها هم که تصور می شد بد نیست و در کنار کاهش بیکاری، دستمزدها نیز افزایش یافته است. با این حال، بررسی ها نشان می دهد که احتمال کاهش نرخ بالاتر از ۵۰ واحد حدود ۳۰ درصد است، در حالی که در نظرسنجی های قبلی موسسات مالی آمریکایی، احتمال کاهش نرخ بالاتر از ۵۰ واحد، ۴۰ درصد بود.

این عوامل باعث شد تا طلا هفته معاملاتی خود را از روز دوشنبه، اولین روز معاملاتی هفته جاری آغاز کند و قیمت را به زیر مرز ۲۵۰۰ دلار اصلاح کند. اکنون سرمایه گذاران منتظر داده های کلیدی اقتصادی ایالات متحده، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) و شاخص قیمت تولید کننده (PPI) برای ماه اوت هستند که قرار است چهارشنبه هفته جاری (به وقت ایالات متحده) منتشر شوند. این دو شاخص مهم اقتصادی به احتمال زیاد می توانند قیمت جهانی طلا را در روزهای آینده تحت تاثیر قرار دهند. با این حال، همانطور که قبلا ذکر شد، عملکرد کلی قیمت توسط نشست مهم فدرال رزرو در ۱۸ سپتامبر تعیین خواهد شد.

تحلیل فنی قیمت طلا

در حال حاضر، دامنه نوسان قیمت طلا محدود است و این نوسان در محدوده بین بالاترین قیمت تاریخی قیمت طلا ۲۵۳۱ دلار و پایین ترین ماهانه آن ۲۴۷۵ دلار است. با این حال، قیمت فعلی در میانه این محدوده، حدود ۲۵۰۰ دلار است و در حال حاضر روند خاصی را نشان نمی دهد. به نظر می رسد نوسانات قیمت تا ۲۷ شهریور در همین محدوده ادامه داشته باشد و انتظار افزایش یا کاهش شدید و عبور از مرزهای بالا و پایین این محدوده وجود ندارد.

تکرار این نکته ضروری است که به نظر می رسد قیمت طلا در بلندمدت در حال افزایش است و هیچ نشانه ای از کاهش قیمت وجود ندارد. اگر قیمت بتواند از بالاترین حد خود عبور کند، اولین مقاومت روی ۲۵۵۰ دلار قرار دارد و اگر قیمت زیر محدوده ۲۴۶۰ دلار اصلاح شود، به معنای شروع یک روند نزولی جدید برای طلا خواهد بود. اما در شرایط فعلی و تا زمانی که قیمت در محدوده ذکر شده فعلی حرکت نکند، نباید انتظار کاهش یا افزایش شدید آن را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا