اقتصاد جهان

اعتصاب 33 هزار نفر از کارکنان بوئینگ آمریکا

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از سی ان ان، حدود ۳۳ هزار کارگر شرکت آمریکایی بوئینگ روز جمعه پس از رد قاطعانه قرارداد چهار ساله پیشنهادی با این هواپیماساز، کار خود را ترک کردند.

این اعتصاب که اولین بار در ۱۶ سال گذشته در بوئینگ است، تولید هواپیماهای تجاری را در یکی از بزرگترین غول های تولیدی و بزرگترین صادرکنندگان آمریکا به توقف نزدیک می کند و به طور بالقوه بر اقتصاد تأثیر می گذارد.

بسته به مدت زمان اعتصاب، این امر می تواند برای نزدیک به ۱۰۰۰۰ تامین کننده بوئینگ (BA) در هر ۵۰ ایالت مشکل ایجاد کند.

این شرکت در مجموع ۱۵۰۰۰۰ نفر را در ایالات متحده استخدام می کند و تخمین زده می شود که سالانه ۷۹ میلیارد دلار به اقتصاد ایالات متحده کمک می کند و به طور مستقیم و غیر مستقیم از ۱.۶ میلیون شغل پشتیبانی می کند.

قراردادی که کارگران آن را رد کردند و نمایندگان انجمن بین‌المللی ماشین‌کاران و کارگران هوافضا (IAM) آن را بهترین توافقی که تاکنون در مذاکرات با بوئینگ به دست آورده‌اند، توصیف کردند، حداقل ۲۵ درصد افزایش دستمزد را در طول عمر این شرکت پیشنهاد می‌کرد. توافق نامه .

این قرارداد همچنین امنیت شغلی اعضای اتحادیه را افزایش می دهد، زیرا بوئینگ قول داده است هواپیمای بعدی خود را که هنوز اعلام نشده در کارخانه اتحادیه بسازد.

بدون قراردادی که شامل این شرط باشد، بوئینگ می‌تواند تصمیم بگیرد جت را در کارخانه‌ای غیر اتحادیه بسازد.

اما ۹۵ درصد از اعضای اتحادیه IAM به این توافق رای منفی دادند. در یک رای جداگانه، ۹۶ درصد به مجوز اعتصاب رای دادند که به راحتی از آستانه دو سوم لازم برای مجوز اعتصاب عبور کردند.

بر اساس این گزارش، بوئینگ طی پنج سال گذشته با حوادث و مشکلات متعددی مواجه بوده که برخی از آنها غم انگیز و بسیاری شرم آور بوده است. بسیاری از این موارد از نظر مالی برای شرکت مخرب بود.

دو سقوط مرگبار ۷۳۷ مکس، یکی در اکتبر ۲۰۱۸ و دیگری در مارس ۲۰۱۹، منجر به کشته شدن ۳۴۶ نفر و توقف ۲۰ ماهه محبوب ترین هواپیمای بوئینگ و توقف تحویل هواپیما برای رفع نقص مربوط به سانحه شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا