اخبار بورس

آشنایی با انواع افزایش سرمایه نمادهای بورسی

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهامشرکت ها برای دستیابی به اهدافی مانند تداوم، رشد، توسعه فعالیت ها و فعالیت های مشابه، منابع مالی خود را از طریق افزایش سرمایه در دسترس قرار می دهند. واضح است که نمی توان همه افزایش سرمایه را مثبت تلقی کرد و گاهی اوقات نمی توان شرکت هایی را که برای بقای خود از این طریق تامین مالی می کنند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری در نظر گرفت.

افزایش سرمایه چیست؟

افزایش سرمایه در شرکت های سهامی عبارت است از افزایش اسمی در سرمایه سهام شرکت. به عبارت دیگر افزایش سرمایه به معنای افزایش تعداد سهام منتشر شده توسط شرکت های سهامی است.

دلایل افزایش سرمایه شرکت

  1. تامین منابع مالی جدید برای گسترش فعالیت های شرکت
  2. تغییر در ساختار سرمایه شرکت

حتی یک نوع افزایش سرمایه را با وجود همه ویژگی ها و تاثیرگذاری بر توسعه نماد، به دلیل افزایش بهای تمام شده دارایی های استهلاک پذیر و حجم مالیات نمی توان بسیار جذاب ارزیابی کرد. در این زمینه، شناسایی انواع افزایش سرمایه می تواند در تحلیل سرمایه گذاران جای بگیرد.

مراحل افزایش سرمایه:

مراحل تصمیم گیری برای افزایش سرمایه به شرح زیر است: ابتدا هیأت مدیره در مورد افزایش سرمایه شرکت تصمیم گیری می کند و این مصوبه را به عنوان پیشنهاد برای رأی گیری به مجمع عمومی فوق العاده ارائه می کند. نکته کلیدی در افزایش سرمایه شرکت منبع این مبلغ است.

انواع روش های افزایش سرمایه

افزایش سرمایه شرکت ها از منابع مختلفی صورت می گیرد و بنابراین روش های متفاوتی دارد. اگر بخواهیم بر این اساس انواع افزایش سرمایه (روش تامین مالی) را بررسی کنیم به ۴ روش زیر برمی خوریم:

  • افزایش سرمایه از سود انباشته (سود پرداخت نشده سالهای گذشته)
  • افزایش سرمایه از محل دریافت های نقدی و مطالبات کوتاه مدت
  • افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی های شرکت
  • افزایش سرمایه از محل استفاده از سهام با حق تقدم

۱. افزایش سرمایه از پس انداز یا سود انباشته

شرکت ها عموماً تمام سود یک سال را بین سهامداران خود تقسیم نمی کنند. بلکه مقداری از آن را به عنوان سود انباشته نگه می دارند. افزایش سرمایه از سود انباشته در خدمت افزایش قدرت تامین مالی شرکت است و به این معنی است که شرکت بخشی از این سود انباشته را به سرمایه اسمی خود تبدیل می کند. سپس به سهامداران سهام جدید اعطا می کند. بخشی که به پرتفوی سهامداران اضافه می شود «سهم پاداش» نامیده می شود و بستگی به تعداد سهام سهامداران و درصد افزایش سرمایه دارد. لازم به ذکر است که با این روش سهامداران پولی به شرکت پرداخت نمی کنند و سهم مالکیت سهامداران ثابت می ماند و تغییر نمی کند.

۲. افزایش سرمایه از محل مطالبات نقدی و کوتاه مدت

با توجه به ورود نقدینگی به شرکت، این روش را می توان یکی از بهترین راه های افزایش سرمایه دانست. با این روش شرکت ها به سهامداران خود حق خرید سهام در مجمع عمومی فوق العاده را می دهند. این بدان معناست که سهامداران در خرید سهام شرکت از همه چیز جلوتر هستند. در صورتی که سهامداران بخواهند از این حق استفاده کنند، می توانند با پرداخت مبلغ اسمی ۱۰۰۰ ریال به ازای هر سهم، این میزان حق تقدم را به دارایی خود اضافه کنند. در غیر این صورت ظرف ۶۰ روز باید نماد جدید سبد خود را که علامت H به انتهای نماد اصلی اضافه شده است بفروشند. ضعف اصلی این روش روند طولانی آن است.

۳. افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی ها

همانطور که از نام این روش پیداست، در این روش به روز رسانی ارزش دارایی های ثبت شده در دفاتر شرکت حائز اهمیت است. این مشکل به ویژه در شرایط تورمی اثرات خود را نشان می دهد. در این شرایط ارزش واقعی دارایی های شرکت بسیار بیشتر از ارزش دفتری منعکس شده در دفاتر مالی شرکت است. در چنین شرایطی، شرکت برای بهبود ساختار مالی خود می تواند با تجدید ارزیابی دارایی ها، سرمایه خود را افزایش داده و از این طریق سهام پاداش را به سهامداران اعطا کند.

با این روش نه نقدینگی وارد شرکت می شود و نه ارزش ذاتی شرکت تغییر می کند و بهای تمام شده دارایی های استهلاک پذیر و میزان مالیاتی که شرکت باید بپردازد افزایش می یابد. اما در عوض، توانایی شرکت برای دریافت وام بانکی افزایش می یابد و ممکن است به دلیل هیجان ناشی از معاملات، شوک کوتاه مدتی به قیمت سهام وارد شود.

۴. افزایش سرمایه از طریق سهام

به این ترتیب شرکت سهام خود را به قیمتی بالاتر از ارزش اسمی موجود در بازار به فروش می رساند. با این روش درآمد حاصل از فروش سهام به دو قسمت تقسیم می شود. قسمت مربوط به ارزش فروش سهم به قیمت اسمی (۱۰۰ تومان) به دارایی های شرکت اضافه می شود و قسمت حاصل از فروش سهام می تواند برای یکی از دو منظور زیر مورد استفاده قرار گیرد: یک هزار) به حساب پس انداز شرکت واریز شود، ب) به سهامداران فعلی در قالب سهام پاداش توزیع می شود. با توجه به سوالات مطرح شده در این روش، منابع مالی قابل توجهی به وضوح به شرکت تزریق می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا