ترندهای روز

طرز تهیه چلوگوشت عربی؛ شیک و مجلسی

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

فرارو: گوشت گوساله عربی یکی از روش های طبخ گوشت گوساله است که طی آن گوشت را با مخلوط پیاز، سیر، ادویه و ماست می پزند و بسیار خوش طعم و جشن است.

طرز تهیه گوشت عربی; شیک و شیک

چلوگوشت یکی از غذاهای لذیذ و بسیار معروف ایرانی است که طرفداران زیادی دارد و به روش های مختلفی تهیه می شود. کلوچه گوشت را معمولاً با زرشک پلو سرو می کنند و غذایی خوشمزه و مقوی است. راز خوشمزگی گوشت چلو به طرز پخت آن بستگی دارد و اگر گوشت آب زیادی نداشته باشد و بوی درد ندهد و کاملا له شده باشد، می توان گفت چلو خوشمزه است. چالوگوشت را معمولا با گوشت گوسفندی تهیه می کنند، زیرا از گوشت گوساله خوشمزه تر است. چلوگوشت عربی یکی از روش های طبخ چلوگوش است که کمی با روش های معمول تفاوت دارد و آنقدر خوشمزه و لذیذ است که اگر یک بار درست کنید دیگر روش های پخت چلوگوشت را کنار می گذارید. اگر دوست دارید این گوشت گاو خوشمزه عربی را به روشی آسان در خانه تهیه کنید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

مواد لازم

گوشت گوسفند بدون چربی: ۳۰۰ گرم

برنج: ۳ پیمانه

پیاز بزرگ: ۲ عدد

سیر: ۳ حبه

زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری

ماست: ۱ فنجان کوچک قرمز

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم

روغن: به مقدار لازم

آب جوش: یک و نیم لیوان

طرز تهیه گوشت عربی; شیک و شیک

طرز تهیه

بریم سراغ گوشت عربی

برای تهیه این چلو گوشتی خوشمزه ابتدا در تابه ای کمی روغن بریزید و روی اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود سپس تکه های گوشت را در روغن بریزید و گوشت را به مدت ۳ دقیقه از دو طرف تفت دهید. حالا گوشت سرخ شده را از روغن جدا کرده و کنار بگذارید. در مرحله بعد یک پیاز را پوست گرفته و خلالی کنید و در همان روغن تفت دهید. حبه های سیر را به پیاز اضافه کنید و مقداری زردچوبه و فلفل سیاه روی گوشت بپاشید. حالا آب جوش را اضافه کنید و مخلوط پیاز داغ و آب جوش را با همزن برقی بزنید و مخلوط کنید. در این مرحله گوشت های سرخ شده را به مخلوط مخلوط شده اضافه کنید و یک عدد پیاز را خرد کنید و همراه با زعفران دم کرده داخل قابلمه بریزید. درب قابلمه را ببندید و حرارت اجاق گاز را کم کنید تا گوشت آرام آرام بپزد و آب گوشت غلیظ شود.

وقتی گوشت پخت، ماست و نمک را با هم مخلوط کنید و به گوشت اضافه کنید و هم بزنید و دوباره درب قابلمه را ببندید و نیم ساعت دیگر زمان دهید تا گوشت بپزد و روغن آن آزاد شود. در این فاصله برنجی را که به مدت ۴ ساعت خیس کرده اید به همراه کمی روغن و نمک و کمی آب داخل قابلمه بریزید و بعد از اینکه آب برنج کشیده شد برنج را بجوشانید. برنج آماده شده را در بشقاب بریزید و کمی زعفران روی برنج بریزید و گوشت لذیذ آماده شده را در کنار بشقاب قرار دهید. چلو گوشت عربی خوشمزه شما در این مرحله آماده سرو است، لذت ببرید.

نکات مهم

۱- در صورت تمایل می توانید این چلو گوشت را با زرشک سوخاری سرو کنید. در دستور عربی زرشک وجود ندارد اما می توانید این گوشت خوشمزه را با زرشک پلو سرو کنید.

۲- سعی کنید همیشه از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید. زیرا هر چه زعفران را با آب بیشتری دم کنید روشن تر می شود و برای به دست آوردن رنگ دلخواه باید از زعفران بیشتری استفاده کنید. بنابراین روش دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را کاملاً بدون اضافه کردن شکر پودر کنید. سپس برای ۱ قاشق چایخوری زعفران، ۲ قاشق غذاخوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ به زعفران ضربه وارد می کند و رنگ بیشتری به آن می دهد.

زعفران را در ظرف دربسته در فریزر نگهداری کنید و اجازه دهید قبل از استفاده در دمای اتاق یخ زدایی شود. بعد از هر بار استفاده، باقی مانده زعفران را در فریزر قرار دهید. مراقب باشید زعفرانی که استفاده می کنید تقلبی نباشد. برای تشخیص تقلبی یا خالص بودن زعفران. زعفران را بین انگشتان خود بگذارید و فشار دهید. اگر روغن برنگردد؛ یعنی پاک است. زعفران های تقلبی معمولا براق هستند.

۳- اگر بخواهیم کاربرد انواع پیاز را به اختصار توضیح دهیم باید از پیاز زرد شروع کنیم که معروف ترین عضو خانواده پیاز است. این پیاز بهترین افق میهن برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً شبیه پیاز قرمز است و می توان آن را به صورت خام خورد یا در سالاد و دیپ استفاده کرد. این پیاز برای غذاهای مکزیکی نیز بهترین افق میهن است. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به دلیل رنگ زیبایی که دارد می توان از آن برای تزیین بشقاب غذا استفاده کرد. علاوه بر این، برای کباب کردن، سالاد و ساندویچ افق میهن خوبی است. پیاز قرمز طعم کافی به غذا نمی دهد. بنابراین معمولاً برای پخت و پز استفاده نمی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا