ترندهای روز

کشف بزرگ محققان برای اولین بار: چربی شکم علت اصلی دردهای مزمن در بدن است

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

برای اولین بار، محققان ارتباط مستقیمی بین تجمع چربی اضافی در ناحیه شکم و درد مزمن پیدا کردند.

این مطالعه نشان می دهد که کاهش وزن و کاهش سایز دور کمر می تواند به کاهش درد اسکلتی عضلانی کمک کند. این یک خبر امیدوارکننده برای کسانی است که از این دردها رنج می برند.

این تحقیق توسط تیمی از محققان دانشگاه های تاسمانی، استرالیای غربی و موناش انجام شده است. آنها داده های بیش از ۳۲۰۰۰ نفر از Biobank انگلستان را که تحت اسکن MRI شکم قرار گرفته بودند، بررسی کردند. هدف از این اسکن ها ارزیابی تجمع چربی احشایی (چربی اطراف اندام های داخلی بدن) و چربی زیر پوست (چربی زیر پوست) بود. علاوه بر این، از بیماران در مورد دردهایی که در نواحی مختلف بدن مانند کمر، گردن، شانه‌ها، باسن، زانو یا کل بدن به مدت سه ماه یا بیشتر تجربه کرده‌اند، سؤال شد. برای ۶۳۸ نفر از این گروه، MRI و ارزیابی درد دو سال بعد دوباره انجام شد.

ارتباط چربی شکمی با درد مزمن

نتایج نشان داد که هم چربی احشایی و هم چربی زیر جلدی با شیوع درد مزمن ارتباط مستقیم دارند. برای بررسی دقیق تر، محققان از نسبتی به نام VAT استفاده کردند که میزان چربی احشایی (VAT) و چربی زیر جلدی (SAT) را با میزان درد مقایسه می کند. بر اساس این نسبت، زنان با افزایش چربی شکمی درد بیشتری را تجربه کردند. زنان با سطوح بالاتر چربی احشایی دو برابر بیشتر از سایرین نقاط درد در بدن خود گزارش کردند. همچنین درد مزمن در زنانی که چربی زیر پوستی بیشتری داشتند ۶۰ درصد بیشتر بود. در مردان، درد مزمن با چربی احشایی ۳۴ درصد و چربی زیر جلدی ۳۹ درصد همراه بود.

محققان در این مطالعه گفتند: «چربی شکمی، به ویژه چربی احشایی، با درد مزمن اسکلتی عضلانی مرتبط است، که نشان می‌دهد تجمع بیش از حد چربی ممکن است به درد گسترده بدن کمک کند».

آنها همچنین خاطرنشان کردند که اثرات درد در زنان بیشتر از مردان است که می تواند به دلیل تفاوت در هورمون ها و توزیع چربی بدن باشد.

این تحقیق در Journal of Regional Anesthesia & Pain Medicine منتشر شده است و به طور مستقیم به رابطه بین چربی شکمی و درد مزمن می پردازد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا