اخبار اقتصاد ایران

مرغ ارزان می‌شود؟! :: افق میهن

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت: طی دو هفته آینده که سفر کاهش می یابد، قیمت گوشت مرغ نیز کاهش می یابد.

به گزارش افق میهن، قیمت گوشت مرغ طی دو هفته اخیر روند افزایشی داشته است به طوری که در ۵ ماهه نخست سال قیمت این محصول پروتئینی بین ۷۸ تا ۸۸ هزار تومان در هر کیلو متغیر بوده است. اما در دو هفته اخیر این رقم به ۹۵ هزار تومان رسیده است.

علی ابراهیمی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در پاسخ به این سوال که آیا قیمت مصوب گوشت مرغ به مهر وی گفت: نزدیک به دو سال است که قیمت مصوب مرغ مشخص نشده و علاقه ای به این موضوع نداریم. قیمت مصوب و دستوری غیر قابل اجرا و مغایر با مولفه های اقتصادی است.

وی افزود: ۵ اسفند سال گذشته طی مکاتباتی که اتحادیه با محمدعلی نیکبخت، وزیر وقت جهاد کشاورزی داشت، خواستار پیگیری قیمت مرغ به دلیل زیان دهی تولیدکنندگان شد.

وی ادامه داد: قیمت کل مرغ زنده ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان به نرخ جوجه یک روزه ۳۰ هزار تومان و سویا ۲۲ هزار تومان بود. وزیر سابق در اطلاعیه ای به شرکت پشتیبانی امور دام از این مجموعه خواست تا گوشت مرغ مازاد را در سطح بازار به قیمت ۵۸ هزار تومان جمع آوری کنند که این شرکت نتوانست آن را اجرایی کند. از یک طرف وارد شده بود و تاریخ مصرف آن نزدیک بود.

وی تصریح کرد: امسال با تدابیری که اندیشیده شد، مازاد گوشت مرغ صادر شد. البته حجم زیادی نبود. بنابراین تاکید داریم که قیمت در بازار با توجه به عرضه و تقاضا تعیین شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه طی ۴ ماه متوالی از اردیبهشت تا مرداد قیمت مرغ زنده بین ۵۰ تا ۵۳ تومان در ماه متغیر بود، گفت: در حال حاضر بیشترین صادرات به کشور عراق است که یکی از تولیدکنندگان مرغ در منطقه است.

افزایش مصرف گوشت مرغ شهریور

ابراهیمی درباره علت افزایش قیمت گوشت مرغ شهریور ماه گفت: گوشت تولید کرد شهریور ماه جوجه کشی تیر و دیر خرداد یک ماهی است که به دلیل گرمای هوا میزان جوجه ریزی در استان های جنوبی کاهش یافته و در مرکز از تراکم تولید کاسته شده است. علاوه بر این، افزایش وزن نیز کاهش می یابد و جوجه ها سبک تر می شوند.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به پایان تعطیلات تابستانی و افزایش سفرها، مصرف مرغ در کشور شهریور ماه در حال صعود است. مردم نیز به خوردن تازه عادت دارند و مرغ منجمد تقاضای کمی دارد. بنابراین مصرف در این ماه افزایش یافت.

این مقام صنفی تصریح کرد: طی دو هفته آینده که سفرها کاهش می یابد، قیمت گوشت مرغ نیز کاهش می یابد.

وی با اشاره به نوسان تقاضا در این ماه افزود: در حالی که ۱۷ شهریور میزان گوشت مرغ در مزرعه ذکر شد بهمن هنوز نیامده اما چند روز بعد در ۲۰ ام شهریور ۲۰۰ تن اضافه شد.

ابراهیمی یادآور شد: خوشبختانه در تامین نهاده های دامی مشکلی وجود ندارد و در نیمه دوم با کاهش دما میزان تولید این محصول پروتئینی در کشور افزایش می یابد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در پایان تصریح کرد: دولت و سازمان ها اجازه مشکلی در تامین بازار ذرت، مرغ و سویا نخواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا