بانک و بیمه

جُرم انگاری بانک ها در پرداخت تسهیلات مسکن| واکنش «همتی» به جریمه ۲۶ هزار میلیاردی چیست؟

اکبر محمودی; بازار: با تشکیل دولت چهاردهم و تشکیل کابینه، برخی از کارشناسان اقتصادی تصور می کردند که وضعیت پرداخت تامین مالی مسکن از طریق شبکه بانکی بهبود می یابد، اما پس از گذشت یک ماه از تشکیل کابینه، شرایط تغییر کرد. به نظر می رسد تخلفات و طفره رفتن بانک ها در اعطای تسهیلات، ارتباطی به این دولت یا هیچ دولت دیگری نداشته باشد.

اگرچه برخی بانک ها مدعی هستند منابع مالی آنها برای تراز مالی آنها در اعطای وام های بلندمدت مناسب و مفید نیست، اما به هر حال بانک ها به تعهد قانونی خود در پرداخت وام مسکن در دولت چهاردهم عمل نمی کنند.

بر اساس قانون افزایش تولید مسکن، بانک ها باید ۲۰ درصد از کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی را به تولید مسکن اختصاص دهند، اما آمار پرداخت ها به گونه ای است که به وضوح می توان آن را جرم نظام بانکی نامید.

عملکرد بانک ها در زمینه مشارکت در قانون ساخت و ساز مسکن تا پایان افزایش می یابد اردیبهشت سال ۱۴۰۳ نشان می دهد که مجموع گزینه های پرداختی ۲۶ بانک دولتی و خصوصی تحت عناوین «تسهیلات کانکس سازی»، «مشارکت در نهضت مسکن ملی»، «تحولات مسکن شهری»، «مسکن روستایی»، «سپرده مسکن». ” و “حوادث غیرمنتظره” ۲ ۰۷۳.۰۸۷ میلیارد ریال بوده است.

نکته مهم و البته تکراری در گزارش عملکرد بانک ها در قانون افزایش تولید مسکن به وضعیت گزینه های پرداختی برخی بانک ها در نهضت ملی مسکن اشاره دارد! در گزارش اردیبهشت عملکرد بانک‌ها در نهضت ملی مسکن چندان رضایت‌بخش نبود و مانند آمارهای قبلی، ۱۸ بانک از ۲۶ بانک این بخش همچنان ضعیف بودند.

بانک‌های مسکن، سپه، ملی، تجارت، ملت، صادرات، صنعت و معدن و توسعه صادرات تنها بانک‌های تاریخ تا ۳۱ سال بودند. اردیبهشت در این ماه در مجموع ۶۸۳.۳۹۷ میلیارد ریال به نهضت ملی مسکن پرداخت شد.

اگرچه کارشناسان اقتصادی معتقدند پرداخت تامین مالی مسکن و افزایش فاینانس مسکن از ۵۵۰ به ۸۰۰ میلیون تومان بار مالی جدیدی بر بانک ها تحمیل نخواهد کرد، اما بانک ها همچنان منتظر اعلام این تصمیم از سوی بانک مرکزی هستند. بنابراین به نظر می رسد این اقدام بانک مرکزی و دور زدن بانک ها در اعطای تسهیلات تخلف آشکار در اجرای مصوبه شورای عالی مسکن در خصوص ابلاغ مبلغ جدید وام ۸۰۰ میلیون تومانی برای ساخت و ساز مسکن

این در حالی است که برخی از اعضای شورای اسلامی از وضعیت سخت بانک ها در پرداخت تسهیلات ابراز نگرانی کرده و معتقدند با فرا رسیدن فصل سرما، ساخت و ساز قطعا بهترین دوران خود را از دست خواهد داد و از پرداخت وام غافل نخواهد شد. مشکل ساز

جبار کوچی نژاد نماینده مجلس با اشاره به تعلل بانک مرکزی در اعلام میزان وام های جدید ساخت مسکن و از دست رفتن فرصت های ساخت مسکن در کشور می گوید: تنها بخشی که امروز برای مردم جذاب است و تحت نیاز مسکن برای مردم حیاتی تلقی می شود. اکنون که بازارهای دیگر و بازار سرمایه با مشکل مواجه هستند و به دلایلی جذابیت خود را از دست داده اند، بخش مسکن بهترین بخشی است که می تواند اقتصاد را تحریک کند و اشتغال را افزایش دهد.

وی ادامه داد: سرمایه و تسهیلات نقش مهمی در تولید مسکن دارند، بنابراین بانک ها باید با توجه به قانون از تولید مسکن صرف نظر کنند و ۲۰ درصد از کل تسهیلات خود را برای ساخت و ساز مسکن استفاده کنند چرا که این امر موجب عدم بومی سازی و فرار از محل می شود. اعطای موسسات به عنوان یک نوع جرم تلقی می شود.

کوچی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا مجلس در این تخلف آشکار علیه بانک ها دخالت نمی کند؟ وی تاکید کرد: بر اساس قانون، اگر بانکی به تعهدات خود در قانون ارتقای مسکن عمل نکند، سازمان امور مالیاتی باید تا بیست برابر تعهدات انجام نشده مالیات وصول و به خزانه کشور واریز کند. این مبلغ طبق قانون به حساب صندوق ملی مسکن واریز و برای ساخت واحدهای مسکونی حمایتی استفاده می شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: بنابراین می بینیم که همه موارد در قانون لحاظ شده است و اکنون این بانک ها و بانک مرکزی هستند که باید با دقت به این موضوع رسیدگی کنند طبق قانون، بانک ها مسئول تامین اعتبارات ساخت مسکن هستند و باید این موضوع را جدی بگیرند.

کوچی نژاد با تاکید بر اینکه تاخیر در ابلاغ تسهیلات می تواند شانس ساخت مسکن را نیز از بین ببرد ادامه داد: تعلل بانک مرکزی در ابلاغ وام جدید ساخت مسکن به بانک ها غیرقابل قبول است و باید هر چه سریعتر انجام شود. این اداره اقدام کرده است.

به گفته احسان خاندوزی، وزیر اسبق اقتصاد و دارایی و بر اساس گزارش ها، عملکرد از ۲۵ بانک به ۱۵ بانک افزایش یافته است. آبان سال گذشته اخذ شد و بر اساس رای تجدیدنظر حدود ۲۶ هزار و ۲۶۳ میلیارد تومان جریمه بانک های متخلف در نظر گرفته شد و این موضوع در نهایت حل و فصل شد.

از زمان شروع اجرای این قانون، تولید مسکن به شدت افزایش یافته است مهر ماه سال ۱۴۰۰ تا آخر شهریور در سال ۱۴۰۱ سازمان مالیاتی بررسی هایی را انجام داد و مشخص شد بانک های متخلف باید ۵۹ هزار میلیارد تومان جریمه عدم پرداخت مسکن پرداخت کنند. این تصمیم اولیه سازمان بود، اما در مرحله تجدیدنظر ۲۶ هزار میلیارد تومان تصمیم گرفته شد که طی روزهای آینده پس از ابلاغ رای، بانک های متخلف باید پرداخت کنند.

به نظر می رسد این جنایات باعث جرم انگاری ضروری قصور بانک ها شده است اما سوال اینجاست که آیا دولت چهاردهم این جرایم را پیگیری و مجازات خواهد کرد؟

جرم انگاری بانک ها در پرداخت ملک مسکونی واکنش «همتی» به جریمه ۲۶ میلیاردی چیست؟

از سوی دیگر، بهروز محیبی نجم آبادی، نماینده مجلس با اشاره به تعلل بانک مرکزی در اعلام میزان وام های جدید ساخت مسکن و فرصت های از دست رفته ساخت مسکن در کشور، می گوید: «در ساخت مسکن شکی نیست. یکی از اولویت های اصلی کشور است.» اما قانون پرداخت فاینانس مسکن وجود دارد و بر اساس قانون افزایش تولید مسکن، بانک ها باید ۲۰ درصد وجوه خود را به تسهیلات مسکن اختصاص دهند. حتی در این بخش، جرم انگاری ضروری دانسته شده و گفته شده است که اگر بانکی در حوزه مسکن تسهیلات ندهد، مانده آن کاهش می یابد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس به موضوع عدم پرداخت فاینانس مسکن توسط بانک ها رسیدگی می کند؟ وی تصریح کرد: بر اساس این قوانین، نهادها موظف به اجرای آن هستند. بنابراین اگر این قوانین به درستی اجرا نشود، این وظیفه مجلس است که بر اساس وظایف نظارتی خود این نظارت را انجام دهد: «در حال حاضر مشکلی با ارائه زمین رایگان به مردم نداریم، اما در مورد تسهیلات. ما خیلی موفق نبوده ایم.

به نظر می رسد یکی از اصلی ترین اقدامات دولت چهاردهم و پیگیری های همتی وزیر اقتصاد باید این باشد که آیا ۲۶ میلیارد تومان جریمه در نظر گرفته شده است یا خیر، آیا بازدارنده بوده است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا