بانک و بیمه

اهداف و اولویت‌های FATF در ۲۰۲۴-۲۰۲۶؛ بینش‌هایی برای ایران

به گزارش افق میهن به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، حتی اگر فراز و نشیب تعاملات ایران و FATF در سال های اخیر در فصل گذشته به بن بست رسیده باشد، تاثیر و پیامدهای سیاست اقتصادی عدم حل این موضوع قابل انتظار هستند این دوره از یک سو رویکردهای ملموس شده در این مدت و از سوی دیگر احیای مجدد رویکردهای اصلاح و بهبود روابط بین الملل با هدف حل مشکلات اقتصادی در انتخابات گنجانده شده است. وعده ها و اولویت های سیاست خارجی دولت چهاردهم از سوی دیگر امیدوار است وضعیت روابط ایران و FATF و انتظارات بازیگران اقتصادی را از بین ببرد.

در این زمینه، ذکر این نکته ضروری است که روندهای حاکم بر استانداردها و توصیه‌های FATF نیز در مدتی که از پایان برنامه اقدام ایران و توقف تعاملات آن با این نهاد می‌گذرد، دستخوش تغییرات و به‌روزرسانی‌های زیادی شده است. پیامدهای روابط آینده ایران و این نهاد باید مؤثر باشد و علاوه بر آنچه در برنامه اقدام قبلی از ایران انتظار می رفت، عملاً انتظارات مضاعفی را به کشور تحمیل کند. بنابراین آگاهی از تغییرات ذکر شده و سناریوهای طراحی برای رویارویی با آنها ضروری است.

در این زمینه، بسیاری از روندها و جهت‌گیری‌های جدید FATF در ابتدای دوره ریاست دوره‌ای کشورهای مختلف در این نهاد به‌طور علنی افشا می‌شود که عمدتاً سیاست‌ها و مواضع کوتاه‌مدت و میان‌مدت FATF را مشخص می‌کند. از این رو، این گزارش در بررسی مواضع رسمی مکزیک به عنوان رئیس دوره‌ای جدید FATF (2024 تا ۲۰۲۶)، به بینش‌هایی دست یافته و در قالب سناریوها و احتمالات در رابطه با آینده ایران و روابط FATF مورد تحلیل قرار گرفته است. در این زمینه به نظر می رسد از سرگیری ارتباط و ادامه تعامل ایران و FATF در دو کانال یا در محور اصلی «پیگیری مطالبات و انتظارات قبلی FATF از ایران» و «خواسته های احتمالی جدید» FATF» مورد بحث و پیگیری و انتظارات از ایران است» که از قضا اکثر اولویت ها و اهداف FATF در دوره آتی را دارند و پتانسیل اثرگذاری در هر دو کانال فوق را دارند.

برای دریافت گزارش اینجا را کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا