بانک و بیمه

پرداخت وام به کارکنان تمام ارگان‌ها باید شفاف‌ شود

به گزارش افق میهن به نقل از رسانه مرجع بانک مرکزی، کروش پرویزیان؛ رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در همایش بانکداری اسلامی اظهار کرد: محدوده عملیات و خدمات بانکی در بند ۱۱ ماده ۸ قانون بانک مرکزی مصوب ۱۴۰۲ مشخص شده است. البته ۱۵ قانون از قانون ارز و بانکداری ۱۹۵۱ در قانون جدید گنجانده شد که دامنه عملیات و خدمات بانکی را در بر می گرفت. ضمناً قانون بانکداری بدون ربا مصوب ۱۳۶۳ نیز جاری است. قانون جدید بانک مرکزی در ۶۷ ماده به تصویب رسید و اکثر مواد قانون سال ۱۳۹۰ به جز ۱۵ ماده را لغو کرد.

قوانین باید برای همه اجرا شود

وی با اشاره به اینکه مجلس مقررات متعددی را برای بانک ها وضع کرده است، گفت: به عنوان مثال در مورد یک موضوع سنتی مانند ارائه خدمات به کارکنان، قانون بانک ها را موظف کرده است که وام های اعطایی به کارکنان خود را گزارش دهند، اما قانون در مورد دستگاه ها وجود ندارد دیگر وجود دارد. اگر چنین قوانینی برای همه ادارات و نهادها وضع شود، همه خدمات اجتماعی شفاف خواهند شد. با توجه به عدم شفافیت در تمامی سازمان ها، ارائه اطلاعات تنها از طریق شبکه بانکی باعث ایجاد نوسان می شود و به گردن کارکنان محترم نظام بانکی که از معتمدترین اقشار جامعه هستند، می پردازند. اگر قرار است این شفافیت حاصل شود، باید در تمام سطوح مختلف قابل مقایسه رخ دهد و بر این اساس ارزیابی شود.

عوامل بیرونی نارضایتی بانک ها را نباید نادیده گرفت

پرویزیان، آیا مدیران بانک ها هم مقصر درگیری ها هستند یا خیر؟ وی گفت: آیا ممکن است ماموران در قبال نارضایتی هیچ مسئولیت و پاسخگویی نداشته باشند؟ قوانین و مقررات به گونه ای وضع شده است که پاسخگویی را تحت تأثیر قرار می دهد و آنقدر دخالت عوامل خارجی وجود دارد که مشکلات زیادی به وجود آمده است. کاستی های شبکه بانکی را نمی توان انکار کرد اما در کنار کاستی ها باید عوامل بیرونی را نیز در نظر گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا