اخبار بورس

هفته‌ای پر التهاب برای بانک‌های مرکزی

هفته مهمی برای بانک های مرکزی جهان در پیش است.

این هفته، بسیاری از بانک های مرکزی بزرگ جهان جلسات سیاست پولی خود را برگزار می کنند و سرمایه گذاران منتظر تغییرات احتمالی نرخ بهره در هر دو جهت هستند. نشست دو روزه فدرال رزرو که از روز سه شنبه آغاز می شود، یکی از مهم ترین رویدادهای این هفته خواهد بود.

گزارش کردن اخبار بورس به نقل از cnbc; این هفته، بسیاری از بانک های مرکزی بزرگ جهان جلسات سیاست پولی خود را برگزار می کنند و سرمایه گذاران منتظر تغییرات احتمالی نرخ بهره در هر دو جهت هستند. نشست دو روزه فدرال رزرو که از روز سه شنبه آغاز می شود، یکی از مهم ترین رویدادهای این هفته خواهد بود.

همچنین انتظار می رود فدرال رزرو آمریکا به سایر بانک های مرکزی جهان بپیوندد و چرخه کاهش نرخ بهره خود را آغاز کند. تنها سوالی که باقی می ماند این است که کاهش نرخ بهره چقدر خواهد بود. بر اساس ابزار FedWatch، اکثر معامله گران انتظار کاهش یک چهارم درصدی نرخ بهره را دارند، در حالی که ۴۱ درصد انتظار کاهش نیم درصدی را دارند. در همین حال، بانک مرکزی برزیل در روزهای سه شنبه و چهارشنبه جلسه خود را برگزار خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: افزایش قیمت نفت در آستانه تصمیم فدرال رزرو

بانک های انگلستان، بانک نروژ و بانک مرکزی آفریقای جنوبی نیز روز پنجشنبه جلساتی را برگزار خواهند کرد. هفته شلوغ بانک های مرکزی با جلسه بانک مرکزی ژاپن به پایان می رسد که تصمیم خود را در مورد نرخ بهره روز جمعه اعلام می کند.

جان بیلتون، رئیس استراتژی چند دارایی در JP Morgan Capital Management به CNBC گفت: «ما وارد دوره‌ای از نرخ بهره پایین‌تر شده‌ایم.

وی همچنین توضیح داد که بانک مرکزی انگلیس احتمالاً پس از تثبیت ضعیف اقتصادی در ماه‌های اخیر وارد چرخه خواهد شد. بیلتون به تصمیم اخیر بانک مرکزی اروپا مبنی بر کاهش یک چهارم درصدی نرخ بهره اشاره کرد و افزود که شرایط کنونی نشانه شروع یک چرخه تسهیل بلندمدت است اما لزوماً به رکود مرتبط نیست که غیرعادی است.

تصمیم فدرال رزرو مقامات فدرال رزرو راه را برای کاهش نرخ بهره در هفته های اخیر هموار کرده اند. در حال حاضر، نرخ بهره هدف فدرال رزرو بین ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد است. برخی از اقتصاددانان بر این باورند که فدرال رزرو باید در ماه سپتامبر نرخ بهره را نیم درصد کاهش دهد و از فدرال رزرو به خاطر اینکه در گذشته سیاست پولی خود را خیلی سریع و تهاجمی انجام داده است، انتقاد می کنند. برخی دیگر اما این اقدام را برای بازارها خطرناک می دانند و در عوض کاهش یک چهارم درصدی را پیشنهاد می کنند.

دیوید ولپ، معاون مدیر ارشد سرمایه گذاری در Emerald Asset Management می گوید: “ما فکر می کنیم کاهش ۲۵ واحدی محتمل تر است، اما کاهش ۵۰ واحد پایه را ترجیح می دهیم.” بانک های مرکزی برزیل و انگلیس بانک مرکزی برزیل که از جولای سال گذشته چندین بار نرخ بهره را کاهش داده است، احتمالاً در نشست این هفته خود نرخ بهره را افزایش خواهد داد. آمارهای اقتصادی قوی تر از حد انتظار در سه ماهه دوم سال جاری می تواند دلیل اصلی این حرکت باشد. در انگلیس، انتظار می رود بانک مرکزی انگلیس در نشست روز پنجشنبه خود نرخ بهره را کاهش ندهد.

نظرسنجی رویترز نشان داد که تمام ۶۵ اقتصاددان مورد بررسی انتظار داشتند نرخ بهره در سطح ۵ درصد باقی بماند. بانک‌های مرکزی آفریقای جنوبی، نروژ و ژاپن همچنین انتظار می‌رود بانک مرکزی آفریقای جنوبی روز پنجشنبه برای اولین بار از زمان بحران کرونا، نرخ بهره را کاهش دهد. بانک مرکزی نروژ احتمالاً نرخ بهره را در سطح فعلی نگه می دارد، در حالی که بانک مرکزی ژاپن بعید است نرخ بهره را تغییر دهد، اگرچه برخی از اقتصاددانان انتظار دارند تا پایان سال نرخ بهره را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا