بانک و بیمه

کاهش مطالبات غیرجاری بانک مسکن به ۵.۱۷ درصد

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: معاونت حقوقی و وصول بدهی آزادیان بانک مسکن وی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به تشریح اقدامات اخیر این بانک در خصوص پیگیری پرونده های حقوقی مربوط به بدهکاران کلان و وضعیت مطالبات این بانک پرداخت.

وی تصریح کرد: این اقدامات با استفاده از تمامی ابزارها و روش های قانونی برای حفظ حقوق و منافع بیت المال، احقاق حقوق بانک و احقاق و تحقق وصول بدهی ها در دستور کار قرار گرفت.

معاون حقوقی و وصول مطالبات بانک مسکن گفت: ثبت شکایات مختلف کیفری و گزارش جرایم ارتکابی به مرجع قضایی ذیربط، انجام مراحل قضایی، تشکیل پرونده و همچنین صدور رأی قطعی دادگاه به نفع بانک، از جمله استرداد عین ارز، حبس، قرار دعوی شاکی به نفع بانک و توقیف حساب های بانکی باطل شد.

آزادیان افزود: بررسی آمارهای تدوین شده توسط اداره کل آمار و اطلاعات در سال ۱۴۰۲ نشان می دهد که در این زمینه دستاوردهایی حاصل شده است.

معاون حقوقی و وصول بدهی بانک مسکن گفت: به عنوان مثال نسبت مطالبات بلندمدت بانک در پایان اسفند در ماه ۱۴۰۱ از ۶.۰۲% به ۵.۱۷% در پایان اسفند ماه ۱۴۰۲ فرا رسیده است که ۰.۸۵ واحد یا ۱۲.۴ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: همچنین تعداد ۱۱۳ هزار و ۱۶۰ فقره مطالبات معادل ۱۶.۴۵ درصد و ۳۰۵۹ میلیارد ریال مطالبات مشکوک الوصول ۲۴.۴ درصد کاهش داشته است. همچنین وصول مطالبات بانک در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۸۰۶۶۳۶ میلیارد ریال رسید.

آزادیان در خصوص اقدامات حقوقی مربوط به پرونده های کلان گفت: با توجه به اینکه بیش از ۴۰ درصد مطالبات بانک شامل پرونده های صعب العبور و کلان ارزی مربوط به سال های ۹۸-۹۰ می باشد. در دستور کار اقدامات قانونی برای تحقق مطالبات بانک از پرونده های کلان بسته به نوع بدهی و بدهکار با استفاده از تمامی گزینه های قانونی و قضایی است.

وی افزود: درخواست های متعددی از رئیس محترم دادگستری، ریاست محترم دیوان عالی کشور و ریاست محترم سازمان تعزیرات حکومتی صورت گرفته است و همه این درخواست ها با جدیت در حال پیگیری است مقامات محترم قضایی بویژه دستورات قابل تقدیر ریاست محترم قوه قضائیه در خصوص پرونده های کلیدی شبکه بانکی از جمله این بانک که در راستای حفظ حقوق و منافع بیت التایمز صادر گردیده است. با تشکر

آزادیان به اقدامات انجام شده با محوریت اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری اشاره کرد و افزود: علیرغم صدور حکم علیه بانک در مواردی، حداقل در ۱۱ مورد مهم اعمال ماده ۴۷۷ صورت گرفته است و این درخواست ها به شرح زیر است. نیز ثبت به طور جدی پیگیری می شود.

وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای حداقل هفت مورد دیگر با محوریت اعمال قانون الحاق یک تبصره به ماده ۲۳ آیین نامه اجرایی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: درخواست رسیدگی و پیگیری این موارد. نیز ارسال شده و در حال بررسی است.

آزادیان افزود: بانک مسکن در پی اصرار مکرر حسینی رئیس بانک، وی با استفاده از تمامی ظرفیت ها و امکانات خود برای حفظ حقوق و منافع وزارت دارایی و وصول بدهی ها به پیگیری پرونده ها ادامه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا