ترندهای روز

محققان: خیانت دیدن در رابطه باعث ایجاد مشکلات مزمن سلامتی برای فرد می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یورو نیوز: از تجربه خیانت توسط شریک زندگی به عنوان یکی از دردناک ترین تجربه ها در روابط یاد می شود که اغلب با اضطراب عاطفی خود را نشان می دهد. اما تحقیقات جدید اکنون نشان داده است که انسان چیزی بیش از یک قلب شکسته باقی می گذارد.

محققان می گویند افرادی که خیانت را تجربه کرده اند بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات مزمن سلامتی هستند و این مشکلات حتی زمانی که وارد یک رابطه جدید و مثبت می شوند همچنان ادامه دارد.

محققان دانشگاه علوم اجتماعی سنگاپور اخیراً مطالعه ای را برای بررسی اثرات طولانی مدت خیانت بر سلامتی انجام داده اند.

آن‌ها از دو سری داده‌های سلامتی به فاصله ۹ سال از ۲۵۷۹ بزرگسال آمریکایی ۳۳ تا ۸۴ ساله که در مرکز مطالعات میانسالی در ایالات متحده (MIDUS) موجود است، استفاده کردند.

در این مطالعه از پاسخ دهندگان پرسیده شد که آیا شریک زندگی آنها تا به حال به آنها خیانت کرده است یا خیر. در همان زمان، سایر اطلاعات مربوط به دوستی، روابط خانوادگی، وضعیت شغلی، تحصیلات، درآمد و رضایت کلی از رابطه نیز جمع آوری شد.

همچنین از آنها خواسته شد تا شرایط سلامتی خود را در درازمدت گزارش کنند، مانند میگرن مزمن، اختلالات خواب و مشکلات ریوی.

چرا زنان خیانت می کنند؟ آیا دلایل آنها با مردان بی وفا متفاوت است؟

هنگامی که نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، محققان دریافتند افرادی که خیانت به شریک زندگی خود را تجربه کرده بودند، نسبت به افرادی که تجربه خیانت به شریک زندگی خود را نداشتند، بیشتر احتمال داشت مشکلات سلامتی مزمن را گزارش کنند.

در واقع، یافته‌ها ارتباط واضحی بین تجربه خیانت به شریک زندگی و پیامدهای بد سلامتی مزمن نشان داد.

دکتر Onicia Hui، محقق دانشگاه علوم اجتماعی سنگاپور، گفت: «خبر خوب این است که اندازه تأثیرات بین خیانت و سلامت مزمن کم است. اگرچه چنین اثراتی پتانسیل ایجاد آسیب های پایدار با عواقب عملی را دارد، اما حداقل می توان گفت که اثرات آن چندان شدید نیست.

او افزود: «شاید جای تعجب باشد که داشتن یک شبکه قوی از خانواده و دوستان، یا حرکت به سمت یک رابطه عاطفی حمایت‌کننده‌تر، از بروز مشکلات مزمن سلامتی بکاهد. ما امیدوار بودیم که دریابیم که سایر منابع حمایت اجتماعی حداقل شیوع این مشکلات سلامتی مرتبط با خیانت را کاهش دهد. اما متأسفانه بر اساس یافته‌های ما اینطور نبود.»

محققان همچنین گفتند که افراد کم درآمدی که خیانت را تجربه کرده اند بیشتر از همتایان ثروتمند خود از مشکلات سلامتی مزمن رنج می برند.

نویسندگان در مقاله خود اشاره کردند که ناراحتی عاطفی ناشی از خیانت می تواند بر سلامت جسمانی افراد تأثیر بگذارد. با این حال، آنها گفته اند که اثبات کامل این امر هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

نتایج مطالعات جدید در مجله علمی «روابط اجتماعی و شخصی» منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا