بانک و بیمه

بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها برای مقابله با فساد

بر اساس گزارش های بازار بانک مرکزی سجاد افشار وی با اشاره به متن بخشنامه اعلام کرد: به موجب نامه شماره ۱۴۰۲/۴۹۷۵۰ مورخ ۲۵ آذر در ماه ۱۴۰۲، مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری تشخیص داد که طبق بند ب ماده ۵ جزء ۱-۱ و ۱-۵ قانون ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با مفاسد «تقلبی» است. «ارائه اسناد، صورت‌های مالی «اظهارنامه‌های مالی و مالیاتی» به مراجع ذی‌ربط و «استفاده از تسهیلات بانکی و امتیازات دولتی در اماکن غیرمجاز» تخلفاتی است که موجب محرومیت مرتکبان از امتیازات موضوع بند الف ماده می‌شود. ۵ قانون فوق الذکر.

به اعتقاد وی، حتی با در نظر گرفتن عملکرد این قانون، بانک‌ها از یک سو موظفند با افرادی که در مکان‌های غیرمجاز از خدمات بانکی استفاده می‌کنند و یا با ارائه اسناد متقلبانه از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری تسهیلات دریافت کرده‌اند، برخورد کنند. و از طرفی تکالیف قانونی در رابطه با نظارت بر قراردادهای منعقده و گزارش تخلفات (از جمله ماده ۱۳ قانون ارتقاء سلامت اداری و ماده ۴ آیین نامه فصل سوم قانون بانکداری بدون ربا) موارد تخلفات فوق را در اسرع وقت به دبیرخانه هیأت با رعایت ماده ۶ قانون اعلام نماید. هدف بیان ارتقای سلامت اداری و مبارزه با مفاسد اداری در سازمان بازرسی کشور است.

وی تاکید کرد که گزارش های مربوط به پرونده های تاسیسات بزرگتر یا مواردی که تصمیم نهایی دادگاه دارند باید در اولویت قرار گیرند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، این بخشنامه در راستای اجرای ماده ۵ «قانون ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد» است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا