اقتصاد جهان

برنامه آمریکا و ژاپن برای محدود کردن صادرات فناوری به چین

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری افق میهن ، روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی از توافق آتی آمریکا و ژاپن برای محدود کردن صادرات فناوری تراشه به چین خبر داد و تاکید کرد که این توافق با وجود نگرانی توکیو از تهدید پکن به انتقام گیری علیه شرکت های ژاپنی صورت می گیرد.

بر اساس این گزارش، کاخ سفید در نظر دارد تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر، محدودیت های صادراتی جدیدی را اعلام کند.

این محدودیت‌ها شامل اقدامی است که شرکت‌های غیرآمریکایی را مجبور به دریافت مجوز برای فروش محصولات به چین می‌کند که بخش فناوری این کشور را تقویت می‌کند.

مقامات دولت بایدن برای ماه‌ها در مذاکرات فشرده با همتایان خود در ژاپن و هلند برای ایجاد محدودیت‌های صادراتی تکمیلی بوده‌اند که به این معنی است که شرکت‌های ژاپنی و هلندی تحت تأثیر قانون محصولات مستقیم خارجی آمریکا قرار نخواهند گرفت.

افرادی در واشنگتن و توکیو که با جزئیات این مذاکرات آشنا بودند گفتند که ایالات متحده و ژاپن اکنون به نقطه اوج نزدیک شده اند، اگرچه یک مقام ژاپنی هشدار داد که به دلیل ترس از تلافی چین، وضعیت “بسیار شکننده” است.

مردم می گویند که دولت ژاپن به ویژه نگران است که اگر چین محدودیت های صادراتی تحت حمایت ایالات متحده را اعمال کند، صادرات مواد معدنی حیاتی – به ویژه گالیوم و گرافیت – را متوقف کند. پکن توکیو و شرکت های ژاپنی را تهدید کرده است.

ژاپن و ایالات متحده درباره چگونگی محدود کردن تأثیر هر گونه اقدام تلافی جویانه چینی بحث کرده اند. واشنگتن و متحدانش در حال مبارزه برای خنثی کردن اقدامات احتمالی چین هستند.

هدف از محدودیت‌های صادراتی ایالات متحده، رفع شکاف‌ها در قوانین موجود و افزودن محدودیت‌هایی است که نشان‌دهنده پیشرفت سریع هوآوی و سایر شرکت‌های چینی در تولید تراشه در دو سال گذشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا