اخبار بورس

ضرورت تحقق وعده‌ها، تغییر در دیدگاه مدیریت کلان بازار سرمایه و بازنگری در بدنه سازمان بورس

مهمترین خواسته کارشناسان بازار سرمایه از رئیس جدید سازمان بورس؛

رسانه خبری بورس با کارشناسان بازار سرمایه گفتگو کرده و در این گزارش ضروری ترین اقداماتی را که رئیس سازمان باید انجام دهد، خلاصه می کند تا با بررسی آنها، لزوم تکرار سخنان و تحقق وعده ها، مسیر بازار را مشخص کند. نیز پیش بینی شود.

گزارش کردن اخبار بورسپس از تشکیل کابینه دولت چهاردهم، ضرورت تغییر چشم انداز مدیریت کلان بازار سرمایه بار دیگر آشکار شد; این مشکل باعث شد تا تغییر در راس سازمان بورس و استعفای مجید عشقی به یکی از خواسته های اهالی بازار تبدیل شود. هفته گذشته پس از مانورهای فراوان بر سر موضوع اعطای تسهیلات ۱۰.۵ میلیارد تومانی و موضوع استعفای آقای عشقی، بازار سرمایه یکی دو روزی خبر جایگزینی عشقی در جلسه دیوان عالی کشور بود. بورس نشان داد؛ اما بعد از آن به عقب تر رفت.

این مشکلی بود که ثابت کرد اثر یک رویداد موقتی که بیشتر شبیه مسکن عمل می کند یا به سادگی بازار را شوکه می کند، بیش از چند روز دوام نمی آورد. بازیگران بازار نیز در این زمینه بسیار باهوش هستند، زیرا متوجه شده اند که تغییرات میان مدت و بلندمدت در بازار مستلزم یک رویداد عملیاتی است و هنوز این موضوع در تصمیم گیری ها و جهت گیری ها مطرح نشده است.

رسانه ها اخبار بورس وی در این خصوص با کارشناسان گفت‌وگو کرده و در ادامه این گزارش خلاصه‌ای از ضروری‌ترین اقداماتی را که رئیس سازمان باید انجام دهد، ارائه خواهد کرد تا در هنگام بررسی، لزوم تکرار سخنان و پیگیری‌ها ضروری باشد. آنها از طریق تحقق وعده ها روشن خواهند شد همچنین توسعه بازار را پیش بینی می کنند.

کارشناسان بازار سرمایه موضوعات مرتبط با بازار را به تصمیمات داخلی و خارجی تقسیم می کنند. می دانیم که علاوه بر مسائلی مانند تحریم های بین المللی و تعطیلی اقتصاد کشور، تصمیمات بد بسیاری در اقتصاد داخلی گرفته می شود که دستور قیمت یکی از مصادیق اصلی این تصمیمات بد داخلی است. همه این مشکلات ایجاد تعادل در بورس را دور و یا حتی غیرممکن کرده است. همه کارشناسان متفق القول هستند که بازار سرمایه بازتابی از اقتصاد کشور است و تکرار چندباره این گفته نباید ما را از حقیقت و عمق آن دور کند.

باور کردن حمید کوشکی تصمیمات کلان سیاسی و اقتصادی روند معاملات را شکل داده و تغییر می دهد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که جایگزینی رئیس جدید سازمان بورس هرچند کم اهمیت نیست، اما باید در کنار موضوعات کلان تری مورد توجه قرار گیرد. اما باید به اهمیت تصمیمات درون سازمانی و الزامات اصلی فعالان بازار برای رئیس جدید سازمان بورس پرداخت.

اولین خواسته کارشناسان از رئیس جدید سازمان برای ثبات اطلاعات و حمایت سهامداران به پیامدهای تصمیمات خارج از بازار مربوط می شود. رئیس سازمان باید در زمان اتخاذ تصمیماتی که ممکن است منجر به تغییر عوامل اقتصادی مؤثر بر عملکرد بنگاه ها شود در کلیه سازمان های دولتی و تصمیم گیرنده حضور داشته باشد و پیامدهای این تصمیمات را به گوش مقامات بالاتر برساند. .

بر این اساس کشاورز خیس لازم است رئیس سازمان بورس در روند این تصمیمات مشارکت داشته باشد تا این تصمیمات و زمان اجرای آنها از شفافیت بالایی برخوردار باشد و به دلیل آزمون و خطا وارد حوزه عملکرد نشود. زمانی که رهبران سازمان نقش بیشتری در نقاط تصمیم گیری ایفا کنند، شفافیت معاملات نیز افزایش می یابد و این شفافیت منجر به اعتماد بیشتر سهامداران می شود.

بارها تجربه کرده ایم که بسیاری از تصمیمات بازار سرمایه شفاف نبوده، اطلاع رسانی ها به موقع صورت نمی گیرد و روسای سازمان بورس بحث های فعالان بازار را به موقع به مراجع مسئول منتقل نمی کنند. بر این اساس علی بهشتی روی در سال های اخیر مصوبات شورای عالی بورس مبهم بوده است و رئیس سازمان باید به شفافیت این مصوبات توجه کند تا فضای امن و قابل پیش بینی برای سرمایه گذاران فراهم شود.

تعیین تکلیف و کاهش نرخ سود و همکاری با وزارت امور اقتصادی برای تعیین این نرخ سود بر اساس وضعیت بازار سرمایه، حذف دستوری در زمینه نوسانات، کنار گذاشتن تصمیمات از زندگی روزمره و ایجاد حس. زمان برای یک سیاست سرمایه گذاری مناسب، نرخ یکسان برای همه، ارز تعیین تکلیف سهام، توجه به کار کارشناسان، بررسی قوانین و مقررات و نیروی انسانی در هیئت مدیره سازمان بورس است. تشکیل کارگروه های تخصصی و اولویت بندی ستاد سهامداران واقعی به گونه ای که سهامداران احساس کنند صدایشان شنیده می شود. مطالبات مهمی وجود دارد که باید در دستور کار قرار گیرد.

کارشناسان بازار سرمایه همچنین بر تعامل بیشتر رئیس سازمان بورس با سهامداران و شرکت های سرمایه گذاری در بحث مدیریت عرضه و کنترل بازار تاکید دارند، زیرا هر چه این تعامل نزدیکتر باشد، روند در بورس پایدارتر می شود.

در نهایت باید تاکید کرد که هیچ اقتصادی فرد محور نیست و ورود یا خروج یک فرد تغییر اساسی در بازار ایجاد نمی کند. از آنجایی که بازار سرمایه از شرایط کلان اقتصادی کشور تبعیت می کند، بهبود شرایط بازار مستلزم در نظر گرفتن برخی مشوق ها، رفع موانع تولید و ایجاد انگیزه برای ورود پول به بستر سرمایه گذاری است.

نکته و مطالبه آخر باید به گونه ای بیان شود که رئیس جدید سازمان بورس یا هر مقام دیگری که مسئول جهت دهی اقتصاد و بازار سرمایه کشور است، هر زمان که احساس می کند حضور او وجود ندارد به نحو احسن امکان پذیر باشد. استعفای خود را ارائه دهد و از سمت خود استعفا دهد. به این معنا که باید جسارت شفاف سازی را داشته باشد و فراموش نکند که فعالان بازار با عملکرد مدیران و مسئولان هوشمندی خود را ثابت کرده اند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا