اخبار اقتصاد ایران

سقوط آزاد قدرت خرید مسکن/ با این وام ۸ متر خانه بخرید

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن مرداد در سال ۱۴۰۳ متوسط ​​قیمت هر مترمربع مسکن ۸۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل (تیرماه) ۱.۲ درصد افزایش نشان می دهد. میانگین قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران در اولین ماه تابستان امسال ۸۷ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان بوده است.

تسنیم نوشت: بررسی میانگین قیمت مسکن در یک بازه زمانی مرداد ۱۴۰۲ تا مرداد ۱۴۰۳ نشان می دهد که هر متر مربع واحد مسکونی ۱۲.۸ میلیون تومان گران شده است.

یکی از منابع تامین مالی متقاضیان ورود به بازار مسکن وام خرید است. این وام از محل اوراق حق تقدم مسکن (تسه) به متقاضیان پرداخت می شود و برای زوج های تهرانی ۸۰۰ میلیون تومان و با احتساب وام تعمیر (جعاله) ۹۶۰ میلیون تومان است.

متقاضیان تهرانی (زوجین) برای دریافت این وام باید دو برابر مبلغ وام یعنی ۱۹۲۰ برگ اوراق حق تقدم وام مسکن خریداری کنند.

بررسی معاملات دیروز اوراق حق تقدم نشان می دهد که قیمت هر اوراق حدود ۱۱۴ هزار تومان بوده است. بنابراین متقاضیان وام مسکن در ابتدای کار باید حدود ۲۱۸ میلیون تومان هزینه کنند.

بر اساس این موضوع از ۹۶۰ میلیون تومان وام مسکن حدود ۷۴۲ میلیون تومان برای متقاضیان باقی مانده است. با این پول می توانید واحد مسکونی ۸.۳ متری را با نرخ مرداد ماه سال جاری خریداری کنید. این موضوع نشان می دهد که اثربخشی وام مسکن به طور مستمر در حال کاهش است. در سال های اخیر قیمت مسکن به دلیل کاهش عرضه مسکن و به تبع آن افزایش تقاضا، افزایش هزینه های ساخت و ساز ناشی از تورم و… افزایش یافته است./خبرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا