بانک و بیمه

تقاضای بالا برای وام های دستوری و یارانه ای| منابع جدید برای پرداخت تسهیلات تامین می شود

بازار؛ گروه بانک و بیمه: صف متقاضیان دریافت وام اقساطی به ویژه وام ازدواج و فرزند و همچنین وام خرد قرض الحسنه این روزها طولانی و باریک است. بسیاری از مشمولان این گونه وام ها ماه ها درخواست خود را به بانک ها ارائه کردند اما به دلایل مختلف نتوانستند آن را دریافت کنند. بانک ها نیز سعی می کنند با توجه به منابع موجود و وظایف متقاضیان در این مسیر از آنها حمایت کنند. صف متقاضیان دریافت وام باروری و ازدواج در حالی طولانی‌تر می‌شود که اغلب بانک‌ها کمبود بودجه را دلیل تسریع نکردن بازپرداخت این وام‌ها عنوان می‌کنند.

زیرا بر اساس قانون بودجه امسال ۲۰۰ حماسه برای تسهیلات اعتباری ازدواج در نظر گرفته شده که مطابق با مصوبه سال گذشته است. این در حالی است که میزان پرداخت وام ازدواج از ۲۰۰ میلیون به ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تغییر کرده است که نشان می‌دهد در حال حاضر میزان تقاضا بسیار بیشتر از بودجه در نظر گرفته شده برای تامین نیاز متقاضیان این نوع وام است. علاوه بر این، تقاضا برای وام تولد همچنان در کشور بالا است، و همچنین وام ازدواج. این مسائل مشکلاتی را برای شبکه بانکی در تامین منابع و تامین نیاز متقاضیان این گونه وام ها ایجاد کرده که گاه نارضایتی مردم را به دنبال دارد.

بر اساس بررسی‌های انجام شده، بانک‌های دولتی نسبت به بانک‌های خصوصی در پرداخت کمک‌های همسر و زایمان پیشتاز هستند، اما به دلیل طولانی بودن مدت پرداخت همچنان نارضایتی در بین متقاضیان این گونه وام‌ها وجود دارد که به همین دلیل مجلس نیز گزارشی در این زمینه ارائه کرده است.

کدام بانک ها در پرداخت وام ازدواج و تولد پیشرو هستند؟

بر اساس بررسی های انجام شده، بانک های دولتی در پرداخت کمک های ازدواج و زایمان نسبت به بانک های خصوصی جلوتر هستند، اما به دلیل طولانی بودن مدت پرداخت همچنان نارضایتی در بین متقاضیان این گونه وام ها وجود دارد. او می خواست راه حلی برای این مشکل بیابد و دلایل طولانی شدن روند ازدواج و زایمان را توضیح دهد. در همین حال، رئیس کل بانک مرکزی در جلسه همفکری با این کمیسیون اعلام کرد؛ برنامه بانک مرکزی برای تامین اعتبارات لازم برای پرداخت بیش از ۲۰۰ قسط رد دیون پیش بینی شده است و پس از نهایی شدن، به زودی روش های بیشتری برای پرداخت ازدواج و معافیت فرزند معرفی می شود. همچنین مجموع وام ازدواج و فرزند پرداختی شبکه بانکی به متقاضیان بیش از ۱۰۰ فقره است که ۸۱ مورد آن مربوط به وام ازدواج و ۱۹ مورد مربوط به وام فرزند است.

بر اساس اظهارات محمدرضا فرزین، بر اساس قانون، شبکه بانکی باید ۲۰۰ میلیارد برای مدیریت موسسات ازدواج و کودکان بپردازد، اما برنامه ریزی بانک مرکزی برای پرداخت این موسسات بالاتر از این رقم است. البته اعطای ۵۰ حماسه به اضافه ۲۰۰ حماسه قانونی برای پرداخت وام ازدواج و فرزندان که از دو هفته پیش به تصویب هیات مدیره بانک مرکزی رسید، در ۷ بانک آغاز شده است. متقاضیان زیادی برای این دو موسسه هستند.

پرداخت وام های کم بهره و خوب زمانی که شکاف زیادی بین نرخ تورم و سود بانکی وجود دارد می تواند منشأ فساد باشد. به نظر می رسد سیستم نظارتی بانک مرکزی باید در این زمینه قوی باشد، زیرا همه چیز مشخص نیست که آیا واقعاً این نوع وام ها به دست نیازمندان می رسد یا خیر.

شکاف عمیق بین نرخ سود بانکی و تورم زمینه ساز فساد در پرداخت وام است!

محسن صادقی کارشناس ارز و بانک در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص نحوه پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها و سیاست‌گذاری برای تامین منابع مورد نیاز وام‌گیرندگان، توضیح داد: زمانی که نرخ تورم بالاتر از نرخ سود بانکی باشد، متقاضیان وام تمایل به پرداخت دارند حتی در صورت پرداخت سود بانکی. بالاترین نرخ سود مصوب نظام بانکی اعتباری است زیرا این اقدام به نفع آنها تمام می شود. در چنین شرایطی اکنون بانک ها ملزم به تسویه تسهیلات اعتباری به صورت وام هستند، از این رو تلاش متقاضیان برای دریافت این گونه وام یا تسهیلات بسیار زیاد و جسورانه است.

وی با بیان اینکه زمانی که فاصله زیادی بین نرخ تورم و سود بانکی وجود دارد، پرداخت وام های کم بهره و قرض الحسنه می تواند منشأ فساد باشد، افزود: به نظر می رسد سیستم نظارتی بانک مرکزی در این زمینه باید باشد. قوی.» دلیل مسئولیت اجتماعی بانک ها این است که وام های خرد کم بهره می پردازند و معلوم نیست این نوع وام ها به دست نیازمندان می رسد یا خیر. به همین دلیل باید به نظارت و کنترل پرداخت وام ها و وام های کم بهره توجه زیادی شود. برای اینکه به درستی تشخیص داده شود که پرداخت وام ها بعضاً رسمی نیست، نظارت لازم است که نیاز به سازوکاری دارد.

ایجاد سامانه ثبت نام وام ازدواج و تولد فرزندان با برآورد دقیق تعداد متقاضیان کمک ازدواج و … موجب شفافیت در این زمینه و جلوگیری از تعلل و بلاتکلیفی مردم می شود. از طرفی این راهکار از تخلفات احتمالی در پرداخت وام های کم بهره و سوء استفاده جلوگیری می کند.

لزوم ایجاد سامانه متمرکز ثبت وام خرد و اقساطی

این کارشناس بانکی در ادامه افزود: هر چند در حال حاضر نظارت و نظارت بر پرداخت وام در بانک ها به دلیل نبود سیستم واحد مرکزی دشوار و پیچیده است، اما همانطور که گفتم می توان سامانه ثبت نام وام ازدواج و تولد ایجاد کرد. علاوه بر برآورد دقیق تعداد متقاضیان تسهیلات ازدواج و غیره، شفافیت در این زمینه حاصل می شود و از دودلی و بلاتکلیفی مردم جلوگیری می کند، زیرا با این روش می توان از تخلفات احتمالی در پرداخت وام های کم بهره جلوگیری کرد که پرداخت وام های قرض الحسنه فقط به ذینفعان واقعی انجام می شود.

صادقی افزود: با ایجاد سامانه متمرکز متمرکز قوی برای ثبت وام های خرد و شخصی مشخص می شود که چه کسانی شرایط چنین وامی را دارند و میزان منابع بانک ها برای پرداخت چنین وامی نیز مشخص می شود. بدون هیچ مشکلی امکان پذیر است این روند بدون شک از فساد در سیستم بانکی در اعطای وام های کم بهره و کوچک جلوگیری می کند و به صرف منابع کمتر برای این گونه وام ها کمک می کند، زیرا منابع هر دو بانک برای پرداخت این نوع وام ها و تعداد آنها در دسترس است. درخواست ها نظارت می شوند.

وی افزود: به طور کلی وام اجباری برای بانک ها دردسرساز است و از طرفی مردم به دلیل پیچیده بودن فرآیند و مدت پرداخت از سیستم بانکی گلایه دارند، بنابراین بانک مرکزی باید با سازوکارهای لازم این مشکل را حل کند باید تدابیری اتخاذ شود تا اخذ و پرداخت این گونه وام ها این گونه مشکلات را به همراه نداشته باشد. البته با توجه به گزارش اخیر بانک مرکزی و کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس، مقرر شد سامانه ثبت نام وام ازدواج به زودی بازگشایی شود تا از تاخیر و بلاتکلیفی مردم در برآورد دقیق تعداد متقاضیان ازدواج جلوگیری شود. نهادها همچنین بانک مرکزی وعده داده است که تا پایان سال تمامی مشمولان وام ازدواج و تولد از این تسهیلات بهره مند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا