اخبار اقتصاد ایران

پیشنهاد افزایش دوباره حقوق کارگران

محسن باقری با اشاره به طرح اصلاح ماده ۴۱ قانون کار در مجلس و پیشنهاد افزایش ۲ بار حقوق کارگران توسط برخی فعالان کارگری، گفت: بر اساس قانون، شورای عالی کار موظف به پرداخت حقوق کارگران است. دستمزد هر سال بر اساس محاسبه نرخ تورم و سبد معیشت. مشخص کنید در گذشته دولت ها سالی یک بار حقوق را افزایش می دادند، اما اکنون شرایط اقتصادی به گونه ای است که تعیین یک بار در سال نمی تواند جوابگوی هزینه های زندگی کارگران و حتی بازنشستگان باشد.

وی افزود: با ورود به سال جدید شاهد افزایش طبیعی قیمت حامل های انرژی، حمل و نقل، هزینه های درمانی و مواد غذایی هستیم. بنابراین وقتی میانگین قیمت ها به صورت فصلی و گاهی روزانه تغییر می کند، طبیعی است که امرار معاش برای کارگران سخت می شود و این امر باعث کاهش معیشت آنها می شود.

عضو کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران تصریح کرد: برخی از کشورها به دلیل افزایش تورم و تحت تاثیر شرایط اقتصادی به چندین برابر تعیین دستمزد کارگران خود روی آورده اند. در این کشورها اتحادیه های کارگری و کارفرمایی تجمع کرده اند و در حال چانه زنی برای افزایش دستمزد نیروی کار هستند و از دولت می خواهند که دستمزدها را بازگرداند تا بار افزایش هزینه ها به جان کارگران تحمیل نشود. .

باقری ادامه داد: در این کشورها برای حفظ قدرت خرید کارگران و جلوگیری از اثرات تورم بر معیشت، دستمزدها مجددا به روز می شود; بنابراین دستمزد باید به گونه ای تعریف و تعیین شود که به کارگر قدرت خرید بدهد و هزینه های زندگی او را تامین کند.

این مقام کارگری در پایان گفت: در بند دو ماده ۴۱ قانون کار تاکید شده است که در تعیین حداقل دستمزد علاوه بر محاسبه نرخ تورم اعلامی از سوی مراجع رسمی، هزینه معیشت خانواده نیز لحاظ شود. حساب کاربری

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا