بانک و بیمه

کارنامه موفق بانک پارسیان در حوزه بانکداری اسلامی

به گزارش افق میهن، بانک پارسیان در چند سال گذشته کارنامه قابل قبولی در زمینه بانکداری به ویژه بانکداری اسلامی دارد. در این راستا، ایجاد مرکز تخصصی نوآوری و پژوهش در بانکداری اسلامی، تدوین الگوی ایده آل بانک اسلامی، تشکیل کارگروه تخصصی نظارت و اجرای شرع، ایجاد صندوق مستقل بانکی قرض. الحسنه و معرفی اپلیکیشن قرض الحسنه را می توان به عنوان گزیده ای از دستاوردهای بانک پارسیان در دستیابی به اهداف برشمرده بانکداری اسلامی انتخاب کرد.

این بانک با تکیه بر زیرساخت های تخصصی خود از جمله ظرفیت صندوق قرض الحسنه پارسیان به عنوان تنها صندوق قرض الحسنه بانکی مستقل در کشور، به دنبال ایجاد مرکز تخصصی تحقیقات بانکداری اسلامی و نیز تجربه و دانش فنی کارکنان خود است. و همکاری نزدیک با مراکز تخصصی در حوزه بانکداری اسلامی از جمله پژوهشکده فقه اسلامی و همچنین آسیب شناسی مشکلات نظام بانکی فعلی و شناسایی چالش های نوظهور به منظور طراحی الگوی ایده آل بانک اسلامی با نگاه انقلابی و ارائه راهکارهایی برای بهبود شرایط نظام بانکی.

توضیحات بیشتر درباره اقدامات بانک پارسیان در راستای اجرای ایده آل بانکداری اسلامی در زیر آمده است:

تشکیل کارگروه تخصصی نظارت و تنفیذ شرعی

با هدف تقویت نظارت و اجرائیات شرعی در عملیات بانک پارسیان، کارگروه تخصصی نظارت و اجرای احکام شرعی بانک تشکیل و جلسات متعددی در خصوص اجرای احکام شرعی با حضور حقوقدانان، اساتید دانشگاه و کارشناسان برگزار گردید. سوالات و شبهات مربوط به عملیات بانک. گزیده ای از وظایف این کارگروه را می توان به شرح زیر نام برد:

  • انجام وظیفه نظارت و اجرای شرعی با شناسایی و مدیریت ریسک عدم رعایت موازین قانونی (ریسک شرعی) در تمامی سطوح بانک و حصول اطمینان از نظارت منظم و مستمر بر رعایت این استانداردها در عمل.
  • اظهار نظر در مورد توسعه / تجدید نظر در سیاست ها و رویه های داخلی بانک از منظر قانونی
  • واکنش به ابهامات شرعی و فقهی در واحدهای اجرای دستورالعمل ها و رویه ها.
  • تدوین و ارائه گزارش سالانه انطباق شرع در رابطه با عملکرد کلی بانک بر اساس دستورالعمل حاکمیتی تدوین شده توسط دبیرخانه شورای فقهی بانک مرکزی.

عملکرد صندوق قرض الحسنه پارسیان

بانک پارسیان به عنوان یک بانک پیشرو موفق به اخذ مجوز فعالیت صندوق قرض الحسنه پارسیان در ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ شد. صندوق قرض الحسنه پارسیان به عنوان اولین صندوق قرض الحسنه مستقل شبکه بانکی کشور آبان در سال ۱۳۹۲ در مراسمی با حضور رئیس کل بانک مرکزی و اتصال به سیستم وام دهی بانک مرکزی بر اساس برنامه پنج ساله هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. شبکه بانکی کشور موظف به گسترش و نهادینه کردن سنت های حسنه است. وجوه ارائه شده توسط حساب های قرض الحسنه پس انداز منحصراً صرف ارائه تسهیلات قرض الحسنه می شود که این صندوق با تکیه بر سرمایه دانش و با تخصص و پشتکار کارکنان خود در صدد جمع آوری منابع مالی مطلوب و بهره برداری از آن است. با مدیریت صحیح و دقیق اعتبار در قالب وام های ارزان قیمت برای پاسخگویی به اقشار آسیب پذیر و کم درآمد جامعه. در این زمینه تفاهم نامه های مختلفی بین این صندوق و نهادهای مختلف از جمله کمیته امداد، بنیاد برکت، سازمان بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و انجمن حمایت از بیماران هموفیلی منعقد شده است.

در راستای ارائه غیر حضوری خدمات این صندوق، پس از ارائه اپلیکیشن قرض الحسنه، فاز اول طرح درخواست وام قرض الحسنه نیز در قالب اپلیکیشن تلفن همراه (غیر- سامانه موجود تسهیلات) در رابطه با گزینه های ازدواج و زایمان و همچنین فاز دوم طرح درخواست وام قرض الحسنه در بستر اپلیکیشن موبایل در خصوص تسهیلات اشتغال زایی نیز اجرا شده است. اجرای طرح مشکات (تعریف بستر جدید جمع آوری کمک های مردمی برای سازمان ها و موسسات خیریه) و تخصیص اعتبار برای کمک آموزشی به معرفی شدگان از دیگر اقدامات این صندوق در ایفای مسئولیت اجتماعی است. ستاد رهبری فرمان امام (ره) و حمایت از طرح گازرسانی از مشمولان کمیته امداد امام خمینی (ره) در مناطق محروم.

بررسی عملکرد این صندوق نشان می دهد تنها در سال گذشته این صندوق عملاً ۸۰ هزار و ۷۱۵ میلیارد ریال به تعهدات قانونی تسهیلات اعتباری قرض الحسنه مصوب ۱۴۰۲ پرداخت کرده است. بر این اساس در سال مذکور ۷۲۱۳۲ هموطن در ادارات وجود داشته است. ازدواج، فرزندآوری، اشتغال زایی، خودرو، بنیاد شهید و ایثارگری، تامین نیازهای اولیه، مسکن و درمان از تسهیلات صندوق قرض الحسنه بانک پارسیان بهره مند شده است.

ایجاد مرکز تخصصی نوآوری و پژوهش در بانکداری اسلامی

مرکز نوآوری و تحقیقات بانکداری اسلامی بانک پارسیان با هدف همسویی فعالیت های بانک با استانداردهای بانکداری اسلامی تاسیس شد. وظایف این مرکز عبارتند از:

  • انجام مطالعات تطبیقی ​​خدمات و محصولات بانک های داخلی یا سایر کشورها و ارائه گزارش از نوآوری های بانک های اسلامی.
  • طراحی و تدوین مدل تاب آوری بانک با در نظر گرفتن ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی.
  • ارائه گزارش های تحلیلی و منظم از وضعیت بازار پول و شرایط بانک پارسیان در آن بازار برای تصمیم گیری مدیران ارشد بانک.
  • شناسایی و ارتباط با مراکز تحقیقاتی داخلی و خارجی با هدف ایجاد شبکه تحقیقاتی داخلی و بین المللی.
  • هماهنگی با مراکز آموزشی جهت آموزش بانکداری اسلامی
  • ارتباط با اعضای هیات علمی، گروه های تحقیقاتی، موسسات تحقیقاتی بانکداری اسلامی و دانشگاه های فعال در بانکداری اسلامی برای تعریف پروژه های بانکداری اسلامی و برگزاری نشست های تخصصی مشترک در بانکداری اسلامی.

طراحی الگوی بهینه بانک اسلامی با همکاری پژوهشکده فقه نظام

بانک پارسیان با همکاری پژوهشکده فقه نظام، الگوی ایده آل بانک اسلامی بر اساس مبانی اسلام را با رویکرد فقهی نظام طراحی کرده است. این الگو نه تنها سعی در تطبیق ساختارهای موجود با مبانی اسلام دارد، بلکه سعی در کشف نظام بانکداری آرمانی در مبانی، احکام و مبانی اسلامی و فقهی دارد. مدل بانکداری اسلامی در فاز اول برای سه حوزه وام، سرمایه گذاری و سایر خدمات بانکی طراحی شد.

بر این اساس، مدل بهینه یک بانک اسلامی در قالب یک مدل کلان سه بخشی ارائه شد. در فعالیت های بانکی، این مدل الگویی است که می تواند اصول مورد نظر بانکداری اسلامی و اهدافی مانند تخصصی سازی، ایجاد بستر تقارن اطلاعاتی، تحقق عدالت بیشتر، ایجاد مشارکت واقعی به عنوان ضامن برای جلوگیری از تمرکز ثروت و … را فراهم کند. برای اتصال به بخش واقعی اقتصاد، فرصت پیگیری اجرای احکام و احکام فقهی تا حد امکان و پرهیز از تقلب، کاهش هزینه‌های اضافی، ایجاد بستر شفافیت اطلاعاتی و ایجاد بستر عمومی‌سازی بانک وجود دارد. .

بر اساس الگوی برنامه ریزی شده، دو جلسه با حضور ارزشمند اساتید محترم آیت الله اراکی، آیت الله محقق داماد و مدیران محترم نظام پولی و بانکی کشور، اساتید رشته ها و دانشگاه های مختلف و همچنین نمایندگان محترم نظام اسلامی برگزار شد. عنوان «نقد روش بانکداری متعارف و تبیین روش بهینه بانکداری» به میزبانی بانک پارسیان برگزار شد و جلسات بعدی با شکل و شمایلی جدید در قالب کرسی های آزاد اندیشی با همکاری پژوهشگاه فقهی نظام طراحی خواهد شد. موسسه.

طراحی مدل مشارکت در سود و زیان واقعی.لطفا) به عنوان یکی از مولفه های الگوی مطلوب بانک اسلامی

با توجه به اینکه فعالیت بانکی در اسلام مبتنی بر میانجیگری واقعی بین فعالان اقتصادی و صاحبان وجوه یا دارایی است، در الگوی مشارکت در سود و زیان واقعی (PLS) با استفاده از ظرفیت‌های نهادهای اجتماعی و معنوی و همچنین اختراع با ایجاد سازوکارهای جدید، مشکلات اجرایی مشارکت به حداقل می رسد و با هدف توزیع عادلانه ثروت، کلیه درآمدهای حاصل از معاملات سرمایه گذاری اعم از سود یا زیان به صاحبان منابع پولی منتقل می شود.

در این مدل تنها استفاده از توان قراردادهای طبیعی تعاونی در دستور کار قرار دارد. ضمناً وجوه مورد استفاده در این طرح محدود به منابع پولی افراد نبوده و امکان استفاده از منابع مادی برای فعالیت های اقتصادی وجود خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا