ترندهای روز

۹ تالاب ایران بیابان شد!

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

۹ تالاب مهم ایران گرمای مرداد امسال دوام نیاوردند و کاملاً خشک شدند.

سازمان هواشناسی از رکوردشکنی دمای هوا در بسیاری از نقاط ایران از جمله مناطق شرقی، جنوب شرقی و مرکزی ایران در فصل تابستان خبر داد.

طبق آمار موسسه اقلیمی کوپرنیک تداوم گرما در ایران بی سابقه بوده و مرداد ۱۴۰۳ گرم ترین ماه بوده است. مرداد نیم قرن اخیر است.

پیش از این احد تعزیفی، رئیس مدیریت بحران هواشناسی گفته بود که رکوردهای گرمایی بی سابقه ای در جهان ثبت می شود، اما سرعت گرمایش زمین در ایران دو برابر میانگین جهانی است.

انزلی، بامدژ، هامون، جازموریان، طشک، بختگان، گاوخونی، مهارلو، حوض سلطان، شیمبار و دریاچه نمک ۹ تالابی هستند که تابستان امسال خشک شدند. سامانه های جهانی هواشناسی نیز از پاییز خشک در ایران خبر می دهند.

حفاظت از محیط زیست مایه حیات تالاب های ایران است اما کمبود باران و افزایش استفاده از مایع حیات باعث شده این حفاظت به شدت کاهش یابد.

9 تالاب ایران کویر شد!

ساغر محمدی کارشناس محیط زیست از عدم انتشار پروانه زیست محیطی گلایه کرده و می گوید: آبی که متعلق به تالاب ها است نباید برای کشاورزی، شرب و صنعت استفاده شود و پایداری ایران به خطر نیفتد.

اما احمد طاهری کارشناس اقلیم می گوید: مهمترین دلیل کاهش حفاظت از محیط زیست کاهش نزولات جوی و تغییرات اقلیمی است و این پدیده در کنار محیط زیست باعث کاهش کشاورزی، صنعت و آب شرب نیز شده است.

بازیافت آب و استفاده بهینه از منابع آب زیرزمینی و سطحی در کنار افزایش بهره وری آب در کشاورزی، ۲ راهکار پیشنهادی مرکز تحقیقات برای خنثی سازی اثر خشکسالی و حفظ محیط زیست در عصر کاهش بارندگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا