فرهنگ و هنر

نوازندگان ارکستر در ایران کمترین درآمد را دارند! :: افق میهن

رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران بر اهمیت حمایت مالی از این ارکستر تاکید کرد و اظهار داشت: نوازندگان ارکستر در ایران کمترین درآمد را نسبت به سایر گروه های موسیقی دارند.

به گزارش افق میهن، آرش گوران قرار است از امشب (۲۸ شهریور) تا جمعه ۳۰ شهریورماه به مدت سه شب به همراه ارکستر سمفونیک تهران روی صحنه برود.

گوران اما به دلیل شهرتی که در زمینه رهبری ارکستر دارد، گزینه خوبی برای رهبری ارکستر سمفونیک تهران محسوب می شود و می تواند به ارتقای کیفیت ارکستر کمک کند.

به همین منظور ایسنا تصمیم گرفت تا با او درباره وضعیت کنونی ارکستر سمفونیک تهران و البته ارکستر خودش گفتگویی داشته باشد. یعنی داشتن ارکستر فیلارمونیک تهران.

این گفتگو را در ادامه می خوانید:

ارکستر فیلارمونیک تهران به رهبری شما یکی از ارکسترهای مهم کشور است که برنامه های خوبی را روی صحنه برده است. مدتی است که این ارکستر فعال نبوده است. علت چیست؟

این ارکستر از سال ۹۰ برنامه های مختلفی را با رپرتوارهایی ترتیب داده است که بسیاری از آنها در ایران اجرا نشده است. او همچنین سولیست های مختلفی از کشورهای مختلف را به عنوان مهمان دعوت کرد و برنامه هایی را اجرا کرد که برای مخاطبان تازگی داشت.

الان هم اتفاق خاصی برای این ارکستر نیفتاده و همچنان پابرجاست. بعد از آخرین کنسرتمان در سال ۲۰۱۸، ضررهای زیادی متحمل شدیم. چون زمان برگزاری کنسرت ها مصادف با شیوع ویروس کرونا بود، مجبور شدیم کنسرت هایمان را لغو کنیم و نتوانستیم به فعالیت ادامه دهیم.

در حال حاضر به فکر طراحی برنامه های جدید برای مخاطب هستیم.

این کنسرت ها چه زمانی برگزار می شود؟

تلاش ما این بود که امسال با یک رپرتوار متفاوت روی صحنه برویم اما برای این کار نیاز به تامین هزینه های اولیه داشتیم. حالا اگر بتوانیم آن هزینه ها را تامین کنیم و حمایت مالی داشته باشیم، قطعا امسال و اگر نه سال آینده روی صحنه می رویم.

ارکستر سمفونیک تهران مدت هاست که بدون برنامه زندگی می کند. با این حال، وضعیت ارکستر را چگونه توصیف می کنید؟

نوازندگان ارکستر آنقدر سرشار از پشتکار، تلاش، تلاش و بدون مرز هستند که یکی از انگیزه های جدی من برای همکاری با ارکستر سمفونیک تهران بودند.

نوازندگان این ارکستر خسته نمی شوند و در هر تمرین تا آخرین لحظه همراه من هستند. از اینکه نوازندگان ارکستر تمام تلاش خود را می کنند، احساس رضایت می کنم.

– این ارکستر با چه تمرینی و با چه روشی می تواند اجرای خوبی داشته باشد؟

هر تمرین به رهبر و برنامه ریزی رهبر برای ارکستر بستگی دارد.

همکاری من با یک ارکستر شامل تمرینات سخت خواهد بود زیرا از نوازندگان می خواهم که به جزئیات رپرتوار توجه کنند. حال اگر نوازنده ای حرفه ای نباشد و احساس کند به هر دلیلی نیازی به تمرین ندارد با مشکل مواجه می شویم که در تمرین با ارکستر سمفونیک تهران به چنین مشکلی برخورد نکرده ام. هر رهبر با توجه به نیازها و توانایی های ارکستر و رپرتواری که انتخاب می کند، یک استراتژی تمرینی برای ارکستر ترسیم می کند که باید بر اساس آن پیش برود.

البته منظم بودن تمرین ها و هماهنگی اعضای ارکستر که سال هاست با هم کار می کنند از دلایل مهمی است که باعث می شود یک ارکستر بتواند ارکستر خوبی باشد و صدای خوبی داشته باشد.

– بی برنامگی کنونی ارکستر آن را به کجا می برد و چگونه باید این ارکستر را مدیریت کرد؟

رهبر نوازندگان این ارکستر باید بسیار هوشمندانه انتخاب شود. چون توانایی بالایی دارند. برخی از نوازندگان جوان و نوجوان هستند که باید تلاش بیشتری کنند که البته این کار را انجام می دهند. در واقع باید رهبری را انتخاب کنند که روان ارکستر را بشناسد، روانشناسی بشناسد، رپرتوارهای مختلف را بشناسد و مخاطب ایرانی را بشناسد.

یک ارکستر در هر فصل هنری چند برنامه باید اجرا کند و قطعات چگونه باید انتخاب شوند؟

سلایق رهبران متفاوت است. محتوای رپرتوار برای یک رهبر کاملاً متفاوت است. نمی توان یک نسخه کلی برای یک ارکستر نوشت. اما منظم بودن تمرین یکی از وظایف حیاتی یک ارکستر است. لازم است ارکستر برنامه سالانه مشخصی داشته باشد، تعداد و زمان تمرین، رپرتوارها، تاریخ کنسرت ها و رهبران میهمان مشخص باشد و همه این موارد از ابتدا به نوازندگان اعلام شود تا آماده شوند. برنامه آنها برای سال آینده ارکستر. نتیجه خوبی بگیرید.

برنامه ریزی فقط برای یکی دو ماه آینده بی فایده است. مثل این است که همین الان تصمیم بگیریم یک ارکستر بسازیم و دو سه ماه دیگر با آن کار کنیم و انتظار داشته باشیم سال ها کار کند.

می گویند حقوق نوازندگان ارکستر کم است. نظر شما در مورد این چیست؟

نوازندگانی که در ارکستر سمفونیک تهران می نوازند قطعا از بهترین نوازندگان این کشور هستند و باید بالاترین دستمزد را دریافت کنند. نوازندگان ارکستر در ایران کمترین دستمزد را نسبت به سایر گروه های نوازنده دریافت می کنند. در صورتی که این افراد سال ها برای یادگیری ساز خود زحمت کشیده اند و حالا لایق بالاترین دستمزد ممکن هستند تا مجبور نباشند جای دیگری کار کنند و تمام انرژی خود را به ارکستر بدهند.

– در کشورهای همسایه مثل ترکیه می بینیم که حداقل شهرهای مهم آنها هر کدام یک یا دو ارکستر دارند، اما در ایران اینطور نیست. چرا و چگونه باید باشد؟

این سوال را باید از مسئولان فرهنگی کشور پرسید که چرا بودجه لازم برای حضور این ارکسترها و سالنی در اختیار آنها قرار نمی دهند تا یک ارکستر برای برگزاری کنسرت هزینه های هنگفتی متحمل نشود؟

ارکستر سمفونیک تهران و سایر ارکسترهای سطح بالای کشور که برای ارتقای سطح شنیداری مردم تلاش می کنند باید حمایت مالی و بودجه مشخصی داشته باشند.

البته ارکسترهای فیلارمونیک در دنیا که خصوصی هستند، از نظر مالی از طرف دوستداران موسیقی یا حامیان تغذیه می شوند تا جایی که بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

چرا نباید در ایران این روند را داشته باشیم؟ چرا برای ادامه فعالیت ارکسترهای مختلف نباید حمایت شود، سالن در اختیار آنها قرار گیرد و حمایت مالی شود؟

آیا تالار وحدت برای ارکستر سمفونیک مناسب است؟

تالار وحدت به دلیل عمق بسیار بالای صحنه و سقف بسیار باز و بلند، چندان مناسب اجراهای ارکستر نیست، مگر اینکه تمهیداتی برای این کار اندیشیده شود. مانند وجود رفلکتورها. تقاضا دارم برای تعمیر و ساخت رفلکتورهای این سالن فکری کنند. چون این سالن خانه ارکسترهاست اما صدایی که یک ارکستر باید در این سالن داشته باشد را ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا