ترندهای روز

محققان: استرس در دوران کودکی می‌تواند دستکم منجر به ۲۰ نوع بیماری‌ در بزرگسالی شود

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

نتایج یک مطالعه در ایالات متحده نشان داده است که آسیب های دوران کودکی می تواند به طور قابل توجهی بر خطر ابتلا به تعدادی از بیماری ها از افسردگی و اختلالات گوارشی گرفته تا فشار خون بالا و تیروئید تأثیر بگذارد.

اگرچه بسیاری از مطالعات قبلی نشان داده‌اند که ناملایمات دوران کودکی می‌تواند اثرات طولانی‌مدتی بر زیست‌شناسی و سلامت افراد داشته باشد، مطالعات کمی در مورد تأثیر عوامل استرس‌زا بر عملکرد بیولوژیکی افراد انجام شده است.

با این حال، اکنون محققان دانشگاه کالیفرنیا (UCLA) می گویند تجزیه و تحلیل داده های سلامت بیش از ۲۱۰۰ شرکت کننده نشان داده است که نه تنها عوامل استرس زای دوران کودکی می توانند اثرات خاصی بر سلامت داشته باشند، بلکه این اثرات به طور سیستماتیک برای مردان و زنان متفاوت است. هستند

دکتر جورج اسلاویچ، مدیر آزمایشگاه ارزیابی و تحقیقات استرس در UCLA و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «یافته‌های ما یکی از جامع‌ترین تحلیل‌های پیامدهای بیولوژیکی و بالینی تجربیات نامطلوب دوران کودکی است.

او افزود: “بیشتر افرادی که در اوایل زندگی استرس یا ضربه های روحی قابل توجهی را تجربه می کنند، هرگز بعدا در بزرگسالی غربالگری نمی شوند.” “این یافته ها اهمیت حیاتی غربالگری متمرکز بر استرس دوران کودکی را در محیط های بالینی برجسته می کند.”

اسلاویچ و همکارانش از مجموعه داده بزرگی استفاده کردند که شامل اطلاعاتی در مورد ناملایمات اولیه زندگی و وضعیت سلامت روانی و جسمی بزرگسالان میانسال آمریکایی بود تا تأثیر قرار گرفتن زودهنگام در معرض ناملایمات را بر سلامتی در مراحل بعدی زندگی بررسی کنند.

شرکت کنندگان در این تحقیق انواع و شدت تجارب نامطلوب دوران کودکی خود را گزارش کردند. این تجربیات شامل نگرانی های مالی، سوء استفاده، بی توجهی، دفعات جابجایی و اینکه آیا کودکان دور از والدین بیولوژیکی خود زندگی می کردند یا خیر.

علاوه بر این، شرکت‌کنندگان نمونه‌های بیولوژیکی را برای محاسبه ۲۵ نشانگر زیستی بیماری ارائه کردند تا مشخص شود که آیا تا به حال از یکی از بیست بیماری اصلی رنج برده‌اند یا خیر.

محققان دریافتند که با افزایش قرار گرفتن در معرض عوامل استرس زا، خطر ابتلا به بیماری هایی مانند فشار خون بالا، افسردگی، التهاب مفاصل، اعتیاد به الکل، مشکلات گوارشی، اختلالات خونی، بیماری انسداد مزمن ریه، مشکلات گردش خون و بیماری های قلبی عروقی افزایش می یابد. پیدا می کند

هم مردان و هم زنان با تجربیات استرس زا ضعیف ترین سلامت متابولیک و بیشترین التهاب را داشتند.

از سوی دیگر، زنانی که تجربیات نامطلوب در دوران کودکی داشتند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های متابولیک بودند.

با این حال، در مردان، تجربه سوء استفاده عاطفی و غفلت با افزایش خطر ابتلا به اختلالات خونی، مشکلات سلامت روانی و رفتاری و مشکلات تیروئید همراه بود.

دکتر اسلاویچ گفت: استرس در ۹ مورد از ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده امروز نقش دارد. وقت آن رسیده که این آمارها را جدی بگیریم و غربالگری استرس را در کلینیک های کودکان و بزرگسالان آغاز کنیم.»

یافته های جدید اخیرا در مجله علمی “Brain, Behavior, and Immunity” منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا