ترندهای روز

چگونه مغز زنان در دوران بارداری سازماندهی مجدد می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

بارداری باعث تغییرات گسترده هورمونی، قلبی عروقی، تنفسی و گوارشی در بدن زنان می شود. اکنون نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که مغز زنان نیز در این برهه از زمان دستخوش تغییرات عمده ای می شود که برخی زودگذر و برخی دائمی ترند.

در این مطالعه، محققان ۲۶ اسکن مغز را از سه هفته قبل از لقاح، ۹ ماه بارداری و دو سال پس از زایمان تجزیه و تحلیل کردند و تفاوت ها را بررسی کردند.

نتایج نشان داد که با بارداری یک زن، کاهش زیادی در حجم ماده خاکستری قشر مغز (ناحیه چروکیده ای که بیرونی ترین لایه مغز را تشکیل می دهد) و همچنین یکپارچگی ریزساختاری ماده سفید افزایش می یابد. در عمق بیشتری از مغز قرار دارد. هر دو تغییر با افزایش سطح هورمون های استرادیول و پروژسترون همزمان بود.

ماده خاکستری از بدنه سلولی سلول های عصبی مغز تشکیل شده است. ماده سفید همچنین از دسته های آکسون (رشته های بلند و نازک) سلول های عصبی تشکیل شده است که سیگنال ها را در اتصالات طولانی در سراسر مغز منتقل می کنند.

در این مطالعه که اولین در نوع خود محسوب می شد، محققان ابتدا بر روی یک نمونه متمرکز شدند: الیزابت کراستیل، عصب شناس شناختی در دانشگاه کالیفرنیا و یکی از نویسندگان این مطالعه، که پسری سالم به دنیا آورد. اولین بار

از زمان تکمیل این مطالعه، دانشمندان گفتند که الگوی مشابهی را در چندین زن باردار دیگر دیده‌اند که در یک ابتکار تحقیقاتی در حال انجام به نام پروژه مغز مادر، اسکن مغزی شده‌اند.

دکتر کرستیل می‌گوید: «این تکان‌دهنده است که در سال ۲۰۲۴ تقریباً هیچ چیز در مورد آنچه در مغز در دوران بارداری اتفاق می‌افتد نمی‌دانیم. مقاله پژوهشی ما در واقع بیش از آنکه پاسخی در این زمینه داشته باشد، سوالاتی را مطرح کرده است.

با توجه به نتایج آزمایش‌ها، اسکن‌ها به طور متوسط ​​حدود ۴ درصد کاهش ماده خاکستری را در تقریباً ۸۰ درصد از مناطق مغزی مورد مطالعه نشان دادند.

اگرچه محققان پس از زایمان بازگشت کمی از ماده خاکستری را مشاهده کردند، اما می گویند که حجم این ماده به سطح قبل از بارداری بازنگشته است.

اسکن مغز همچنین افزایش ۱۰ درصدی را در یکپارچگی ریزساختاری ماده سفید نشان داد که معیاری برای سلامت و کیفیت ارتباطات بین نواحی مغز است.

این افزایش در اواخر سه ماهه دوم و اوایل سه ماهه سوم به اوج خود رسید و پس از زایمان به وضعیت قبل از بارداری بازگشت.

امیلی جاکوبز، عصب‌شناس دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا، می‌گوید: مغز مادر در طول بارداری دچار تغییراتی در طراحی می‌شود و ما اکنون می‌توانیم این فرآیند را همزمان مشاهده کنیم.

محققان می گویند نتایج این مطالعات می تواند به پیش بینی افسردگی پس از زایمان کمک کند

محققان می گویند نتایج مطالعات می تواند به پیش بینی افسردگی پس از زایمان کمک کند عکس: کانوا

وی افزود: مطالعات قبلی اسکن های فوری مغز قبل و بعد از بارداری را مورد بررسی قرار داده است، اما هرگز شاهد دگردیسی مغز در میانه این فرآیند نبودیم.

محققان می گویند مشخص نیست که از بین رفتن ماده خاکستری به خودی خود چیز بدی است.

لورا پریچت، محقق فوق دکتری در دانشگاه پنسیلوانیا و نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: «این تغییر می‌تواند منعکس‌کننده تنظیم دقیق مدارهای مغز باشد، اگرچه مشابه آنچه برای همه بزرگسالان جوان اتفاق می‌افتد نیست، زیرا مغز آنها تخصصی‌تر می‌شود. در دوران بلوغ “

وی افزود: برخی از تغییراتی که مشاهده کردیم می تواند پاسخی به نیازهای فیزیولوژیکی بالای خود بارداری باشد و نشان دهد که مغز چقدر می تواند سازگار باشد.

محققان می گویند که ادامه تحقیقات در مورد این تغییرات می تواند به پیش بینی پدیده هایی مانند افسردگی پس از زایمان کمک کند و منجر به کسب اطلاعات بیشتر در مورد تأثیر پره اکلامپسی (بیماری های بارداری که با فشار خون بالا و آسیب اندام مشخص می شود) بر مغز شود.

نتایج مطالعات جدید در مجله علمی “Neuroscience Nature” منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا