فناوری

بازسازی ماشین‌های کلاسیک فرانسوی با فن‌آوری مدرن

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

این هفته در دنیای خودرو: برداشتی مدرن از یکی از معروف ترین مدل های سیتروئن دهه هفتاد، بازسازی مدل کلاسیک رنو با همکاری طراح مشهور فرانسوی، همکاری جنرال موتورز و هیوندای در تولید خودرو و تولید اولین خودروی هیدروژنی BMW.

تجدید خاطره سیتروئن

دیDS، سازنده خودروهای لوکس فرانسوی، خودروی جدیدی ساخته است که برداشتی مدرن از سیتروئن SM، یکی از معروف ترین خودروهای دهه هفتاد است. این خودرو با نام “SM Tribute” (SM Tribute) در جشنواره خودروهای کلاسیک شانتی در شمال پاریس به نمایش درآمد.

سیتروئن SM بین سال های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۵ تولید شد و یکی از مدرن ترین خودروهای زمان خود بود. از جمله فناوری های پیشرفته این خودرو، سیستمی بود که با تغییر سرعت، حساسیت فرمان را تنظیم می کرد. این خودرو همچنین دارای کمک فنرهای هیدروپنوماتیکی بسیار راحت بود که به طور خودکار ارتفاع خودرو را تنظیم می کرد و ترمزهای آن به جای چرخ روی محورهای خروجی گیربکس قرار داشت.

بازسازی خودروهای کلاسیک فرانسوی با تکنولوژی روزسیتروئن SM یکی از پیشرفته ترین خودروهای فرانسوی در دهه هفتاد بود

بازسازی خودروهای کلاسیک فرانسوی با تکنولوژی روزSM جدید با خطوطی مشابه مدل کلاسیک طراحی شده است

SM جدید خودرویی کاملا مدرن است اما ظاهر آن با خطوطی شبیه به مدل کلاسیک طراحی شده است که باعث می شود مدل پنجاه سال پیش را به یاد بیاورد.

در مدل جدید محفظه شیشه ای جلوی SM Classic به یک نمایشگر سه بعدی تبدیل شده و بخشی از چرخ های عقب مانند مدل قدیمی زیر بدنه پنهان شده است. در همان اتاق، نمایشگر دیجیتالی جلوی راننده، طرحی مشابه داشبورد مدل کلاسیک را به نمایش می گذارد. طراحی صندلی ها شبیه مدل دهه هفتادی است.

بازسازی خودروهای کلاسیک فرانسوی با تکنولوژی روزصفحه نمایش دیجیتال جلوی راننده، طراحی مشابه داشبورد مدل کلاسیک را به نمایش می گذارد

بازسازی خودروهای کلاسیک فرانسوی با تکنولوژی روزدیS می گوید خودرویی مبتنی بر SM تولید نمی شود

خودرویی مبتنی بر SM Tribute قرار نیست تولید شود، اما تیری متروز، مدیر طراحی دیS می گوید این خودرو بخشی از پروژه طراحان کارخانه برای شکل دادن به مدل هایی است که تا پایان این دهه به بازار عرضه می شود.

دیS فعالیت خود را از سال ۱۳۸۸ به عنوان زیر مجموعه سیتروئن آغاز کرد و در سال ۱۳۹۳ به عنوان تولید کننده خودروهای لوکس در گروه پژو سیتروئن معرفی شد. با پیوستن پژو-سیتروئن به فیات-کرایسلر در سال ۲۰۲۱ و تشکیل گروه آستلانتیس، دی همراه با آلفارومئو، لانچیا و مازراتی، S یکی از تولیدکنندگان خودروهای لوکس این مجموعه است.

دی اس با ایده رقابت با خودروسازان لوکس آلمانی و ژاپنی تاسیس شد اما در ده سال گذشته نتوانسته جایگاه رقبای خود را به خطر بیندازد. این شرکت در حال حاضر چهار مدل در محصولات خود دارد و قرار است سال آینده یک SUV و یک سدان جدید را روانه بازار کند.

بازسازی خودروهای کلاسیک فرانسوی با تکنولوژی روزرنو ۱۷ جدید با همکاری طراح معروف فرانسوی اورا ایتو ساخته شد

نوستالژی دهه هفتادی

رنو در جشنواره خودروهای کلاسیک شانتی، مدلی به روز شده از رنو ۱۷، یکی از مدل های دهه هفتاد خود را به نمایش گذاشت. این پروژه با همکاری اورا ایتو، طراح مشهور فرانسوی انجام شده است. رنو می گوید این خودرو برای نمایش است و برنامه ای برای تولید آن ندارد.

رنو بین سال های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۹ مدل کوپه اسپرت ۱۷ را تولید کرد که این خودرو به دلیل شرکت در مسابقات رالی به شهرت رسید اما مانند سایر مدل های کارخانه مانند رنو ۴ و رنو ۵ فروش خوبی نداشت و ۹۲ هزار دستگاه فروخته شد. .

بازسازی خودروهای کلاسیک فرانسوی با تکنولوژی روزدر دهه ۱۹۷۰، رنو ۹۲۰۰۰ دستگاه از مدل ۱۷ تولید کرد

اورا ایتو می گوید که در فرآیند طراحی رنو ۱۷ جدید از خودروهای فیلم های علمی تخیلی مانند «بلید رانر» الهام گرفته است.

رنو ۱۷ جدید با حفظ شکل مدل کلاسیک ظاهری کاملاً به روز دارد. این خودرو کمی پهن تر است و شاسی آن از فیبر کربن برای کاهش وزن ساخته شده است.

آقای ایتو از چراغ های کوچک مستطیلی در جلو به جای چراغ های گرد استفاده کرده است که ظاهر خودرو را مدرن کرده است. چراغ عقب نوار باریکی است که از انتها به انتها کشیده شده است.

بازسازی خودروهای کلاسیک فرانسوی با تکنولوژی روزچراغ های عقب رنو ۱۷ جدید یک خط باریک هستند

اتاق جدید رنو ۱۷ ترکیبی از عناصر مدرن و کلاسیک است. چهار دایره روی داشبورد مدل کلاسیک جای خود را به چهار نمایشگر مربعی داده است. یک صفحه نمایش کوچک به داشبورد اضافه شده است که از آن می توان ناوبری ماهواره ای و سیستم صوتی را کنترل کرد. طراحی صندلی ها تغییری نکرده است اما آقای ایتو از پارچه های ساتن و پشمی برای پوشاندن صندلی ها و درها استفاده کرده است که حسی لوکس و مدرن به اتاق بخشیده است.

رنو ۱۷ جدید دارای موتور الکتریکی ۲۷۰ اسب بخاری است. اطلاعاتی در مورد باتری منتشر نشده است، اما تخمین زده می شود که این خودرو با هر بار شارژ تا ۴۰۰ کیلومتر را طی کند.

بازسازی خودروهای کلاسیک فرانسوی با تکنولوژی روزاتاق جدید رنو ۱۷ ترکیبی از عناصر مدرن و کلاسیک است

بازسازی خودروهای کلاسیک فرانسوی با تکنولوژی روزداشبورد کلاسیک رنو ۱۷

اورا ایتو ۴۷ سال سن دارد و با ایده اش در طراحی صنعتی به نام «سیپلکسی» شناخته می شود. سادگی ترکیبی از طراحی مینیمال با جزئیات پیچیده است. او در دهه نود با یک اثر غیرمعمول به شهرت رسید. آقای ایتو طرح های دیجیتالی تخیلی محصولات شرکت های بزرگی مانند لویی ویتون و نایک را بدون اجازه منتشر کرد. این طرح ها آنقدر واقعی به نظر می رسید که بسیاری آنها را با محصولات واقعی شرکت ها اشتباه می گرفتند.

این کار توجه رسانه ها و حتی خود شرکت ها را به کارهای آقای ایتو جلب کرد. برخی از آنها به جای شکایت و پیگیری قضایی تصمیم گرفتند با او همکاری کنند و همین امر باعث شهرت و موفقیت او شد.

آقای ایتو در سال های گذشته علاوه بر تولید مبلمان و محصولات به نام خود، محصولاتی برای ساعت سازی سواچ، لوازم خانگی Gournge و برند لوکس دیویدوف نیز طراحی کرده است.

بازسازی خودروهای کلاسیک فرانسوی با تکنولوژی روزاورا ایتو به خاطر ایده‌اش در طراحی صنعتی به نام «سیپلکسی» شناخته می‌شود.

رنو ۱۷ چهارمین خودرویی است که رنو در سال های اخیر با همکاری طراحان مشهور آن را بازسازی کرده است. رنو پیش از این در پروژه های مشابه با همکاری طراحان مشهور، مدل های ۴، ۵ و توینگو را بازسازی کرده است.

با ورود خودروسازان جدید، رقابت برای شرکت هایی مانند رنو سخت تر شده است. بازسازی مدل های کلاسیک به خودروسازان قدیمی کمک می کند تا تاریخ خود را به خاطر بسپارند و با برانگیختن حس نوستالژی، ارتباط قوی تری با مشتریان ایجاد کنند.

اگرچه رنو اعلام کرده است که قصد تولید رنو ۱۷ را ندارد، اما عرضه مدل های جدید رنو ۴، رنو ۵ و توئینگو، رسانه ها را به این حدس و گمان واداشت که در صورت استقبال از رنو ۱۷ جدید، کارخانه ممکن است در تصمیم خود تجدید نظر کند.

بازسازی خودروهای کلاسیک فرانسوی با تکنولوژی روزمدیر عامل جنرال موتورز مری بارا (سمت چپ) و مدیر عامل گروه هیوندای آیوسان چانگ در مراسم امضای قرارداد

همکاری هیوندای با جنرال موتورز

جنرال موتورز و گروه موتور هیوندای یادداشت تفاهم غیر الزام آور امضا کردند و اعلام کردند که راه های مختلف همکاری را بررسی خواهند کرد. به گفته این دو کارخانه، این همکاری شامل تولید خودروهای سواری و تجاری، خرید قطعات و مواد اولیه و توسعه فناوری های جدید خواهد بود.

سرمایه زیاد برای ساخت فناوری خودروهای برقی، فشار رقابت با شرکت‌های جدید وارد شده به صنعت خودرو و بی‌ثباتی بازار، خودروسازان را بر آن داشته تا با همکاری یکدیگر هزینه‌ها را کاهش دهند و فناوری‌های جدید را سریع‌تر توسعه دهند.

قدرت هیوندای در ساخت موتورهای هیبریدی و تخصص جنرال موتورز در ساخت SUV و ون به هر دو شرکت کمک می کند تا مدل های جدید خود را برای رقابت بهتر در بازار آماده کنند.

بازسازی خودروهای کلاسیک فرانسوی با تکنولوژی روزگروه موتور هیوندای سومین خودروساز بزرگ در جهان است

گروه هیوندای شامل هیوندای و کیا است که سومین خودروساز بزرگ جهان با مجموع تولید هفت میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو در سال است. جنرال موتورز بزرگترین تولیدکننده خودرو در آمریکا است و با تولید حدود ۶.۲ میلیون خودرو در سال در رتبه پنجم جهان قرار دارد.

حجم تولید دو کارخانه این فرصت را به آنها می دهد تا در خرید مواد اولیه و قطعات صرفه جویی زیادی کنند. همچنین این دو شرکت می توانند از ظرفیت مازاد کارخانه های یکدیگر در سراسر دنیا استفاده کنند.

بازسازی خودروهای کلاسیک فرانسوی با تکنولوژی روزمدیر تویوتا کوجی ساتو (راست) و مدیر BMW، الیور زیپس

اولین خودروی هیدروژنی BMW

ب ام و اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۸ اولین مدل هیدروژنی خود را به تولید انبوه عرضه خواهد کرد. این خودروساز آلمانی می گوید در حال همکاری با تویوتا برای ساخت این خودرو است.

بی‌ام‌و و تویوتا می‌خواهند با همکاری یکدیگر پیل سوختی جدیدی بسازند و زیرساخت‌های مورد نیاز برای سوخت‌گیری خودروهای هیدروژنی را افزایش دهند. پیل سوختی وسیله ای است که با ترکیب هیدروژن و اکسیژن الکتریسیته تولید می کند.

بازسازی خودروهای کلاسیک فرانسوی با تکنولوژی روزBMW مدل تست هیدروژن تولید کرده است

BMW و تویوتا در تولید خودروهای هیدروژنی پیشگام هستند. بی ام و در حال حاضر در حال ساخت یک مدل آزمایش هیدروژنی از X5 SUV است و تویوتا در حال تولید یک مدل هیدروژنی کم حجم به نام Mirai است. هیوندای همچنین یکی از شرکت های پیشرو در تولید خودروهای هیدروژنی است و یک SUV با نسخه محدود به نام Nexo تولید می کند.

طرفداران خودروهای هیدروژنی می گویند که این خودروها نسبت به خودروهای برقی به زمان کمتری برای سوخت گیری نیاز دارند و با هر مخزن هیدروژن مسافت بیشتری را نسبت به خودروهای برقی طی می کنند. این ماشین ها محیط زیست را نیز آلوده نمی کنند زیرا نتیجه فرآیند شیمیایی تولید برق از ترکیب هیدروژن و اکسیژن در پیل سوختی آب است.

بازسازی خودروهای کلاسیک فرانسوی با تکنولوژی روزقیمت پایه هیدروژن تویوتا در اروپا ۷۳ هزار یورو است

اما منتقدان خودروهای هیدروژنی می گویند با وجود آلایندگی صفر این خودروها، استخراج هیدروژن نیازمند سوخت های فسیلی است و جایگاه های سوخت گیری برای این خودروها بسیار کم است.

تویوتا نسل جدید مدل Mirai را در سال ۲۰۲۱ روانه بازار کرد. قیمت پایه این خودرو در اروپا ۷۳۰۰۰ یورو (۸۱۰۰۰ دلار) است و تویوتا می گوید در شش ماه اول سال جاری حدود ۶۰۰ دستگاه فروخته است.

با این حال، BMW می گوید که هیدروژن قطعه گم شده ای است که پازل حمل و نقل آینده جهان را تکمیل می کند.

آلپاین، یکی از زیرمجموعه‌های خودروهای اسپرت رنو، همچنین اعلام کرده است که روی فناوری خودروهای هیدروژنی کار می‌کند و قرار است تا چند هفته دیگر یک کانسپت با موتور هیدروژنی را در نمایشگاه خودروی پاریس به نمایش بگذارد.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا