ترندهای روز

نیویورک‌تایمز، عامل انفجار پیجرها در لبنان را لو داد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

به گزارش نیویورک تایمز، اسرائیل روز سه‌شنبه با مخفی کردن مواد منفجره در دسته جدیدی از پیجرهای ساخت تایوانی که وارد این کشور شدند، حمله تروریستی را در لبنان انجام داد.

به گفته برخی مقامات، پیجرهایی که حزب الله از شرکت گلد آپولو در تایوان سفارش داده بود، قبل از رسیدن به لبنان دستکاری شده است. اکثر این پیجرها مدل AR924 این شرکت بودند، البته سه مدل دیگر طلایی آپولو نیز در این محموله گنجانده شده بود.

دو مقام به نیویورک تایمز گفتند که مواد منفجره با وزن یک تا دو اونس در هر پیجر در کنار باتری جاسازی شده بود. یک سوئیچ نیز نصب شده بود که می توانست از راه دور برای منفجر کردن مواد منفجره فعال شود.

آنها گفتند که روز سه شنبه ساعت ۳:۳۰ بعدازظهر، پیجرها پیامی دریافت کردند که به نظر می رسید از طرف رهبری حزب الله باشد. در عوض، پیام مواد منفجره را فعال کرد.

وزیر بهداشت لبنان به رسانه های دولتی گفت که دست کم ۱۱ نفر جان خود را از دست داده اند و بیش از ۴۰۰۰ نفر زخمی شده اند که حال ۴۰۰ نفر از آنها وخیم است.

به گفته سه مقام، این دستگاه ها طوری برنامه ریزی شده بودند که چند ثانیه قبل از انفجار منفجر شوند.

حزب الله لبنان رژیم صهیونیستی را مسئول سازماندهی این حمله دانسته است. رژیم صهیونیستی هنوز در مورد این حمله اظهار نظری نکرده است.

کارشناسان مستقل امنیت سایبری که تصاویر این حملات را مطالعه کرده اند، می گویند واضح است که شدت و سرعت انفجارها ناشی از نوعی مواد منفجره بوده است.

Mikko Hypponen، متخصص تحقیقات در شرکت نرم‌افزار WithSecure و مشاور جرایم سایبری یوروپل، می‌گوید: «این پیجرها احتمالاً به نوعی برای ایجاد این نوع انفجارها اصلاح شده‌اند و اندازه و قدرت انفجار نشان می‌دهد که فقط باتری نبوده است. “

چندین مقام گفتند که بیش از ۳۰۰۰ پیجر از Gold Apollo در تایوان سفارش داده شد.

حمله رژیم صهیونیستی بر پیجرهایی که در جریان بودند و پیام دریافت می کردند تأثیر گذاشت. دقیقاً مشخص نیست که این پیجرها چه زمانی سفارش داده شده اند و چه زمانی وارد لبنان شده اند.

از سوی دیگر منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته اند که رژیم صهیونیستی مواد منفجره را در ۵۰۰۰ پیجر متعلق به حزب الله لبنان جاسازی کرده است.

یک منبع ارشد امنیتی لبنان و یک منبع دیگر به رویترز گفتند که آژانس جاسوسی موساد اسرائیل ماه ها قبل از انفجارهای روز سه شنبه مواد منفجره را در داخل ۵۰۰۰ پیجر متعلق به حزب الله لبنان کار گذاشته است.

منبع امنیتی لبنان تایید کرد که پیجرها متعلق به شرکت Gold Apollo مستقر در تایوان است، اما این شرکت ادعا می کند که این دستگاه ها را تولید نکرده است، بلکه توسط یک شرکت اروپایی با حق استفاده از این برند ساخته شده است.

حزب الله لبنان تاکید کرده است که این حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی را تلافی خواهد کرد. منابع متعدد به رویترز گفتند که به نظر می رسد این طرح برای ماه ها در حال انجام است. این منبع امنیتی ارشد لبنانی گفت که این گروه ۵۰۰۰ پارچ از این شرکت تایوانی سفارش داده است که به گفته چندین منبع اوایل امسال وارد لبنان شده است.

این شرکت تایوانی نام شرکت اروپایی را که به گفته خود در این موضوع دست داشته است، فاش نکرد. سرپرست این شرکت امروز (چهارشنبه) بدون نام بردن از سازنده این دستگاه ها در جمع خبرنگاران گفت: محصول مال ما نبوده و فقط نام تجاری ما روی آن ثبت شده است.

این منبع امنیتی ارشد لبنانی تصویری از پیجر مدل AP924 را شناسایی کرد که مانند سایر پیجرها به صورت بی سیم پیام های متنی را دریافت و نمایش می دهد، اما نمی تواند تماس تلفنی برقرار کند.

دو منبع آگاه به رویترز گفتند که نیروهای حزب الله از پیجرها به عنوان یک وسیله ارتباطی با فناوری پایین در تلاش برای فرار از ردیابی مکان خود توسط اسرائیل استفاده می کنند.

اما این منبع ارشد لبنانی گفت که این دستگاه ها توسط سرویس جاسوسی اسرائیل «در سطح تولید» دستکاری شده است.

این منبع گفت: موساد بردی را در داخل دستگاه تعبیه کرد که حاوی مواد منفجره است که کد دریافت می کند، تشخیص آن به هر شکلی حتی با هر دستگاه یا اسکنر بسیار دشوار است.

یک منبع امنیتی دیگر به رویترز گفت که تا سه گرم مواد منفجره در پیجرهای جدید پنهان شده بود و برای ماه ها کشف نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا