محیط زیست

کرج رکوردار هوای ناسالم در کشور است/شاخص کیفی ۱۰ شهر پاک ثبت شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن، اگر نگاهی به امروز – چهارشنبه ۲۸ شهریور – بیاندازیم، سطح و شدت آلودگی هوا را که آسمان شهرهای مختلف را فراگرفته است، حس می کنیم. از این رو خبرگزاری افق میهن شاخص کیفیت هوای شهرهای مختلف را اندازه گیری کرده است.

به گزارش سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوا در شهرهای کرج با شاخص ۱۲۲، اصفهان با شاخص ۱۲۱ و مشهد با شاخص ۱۱۰ در شرایط ناسالم قرار دارد. (نارنجی)، در حالی که روز گذشته در شهرهای کرج، اصفهان، اهواز و اراک در مدار ناسالم (نارنجی) ثبت شد.

قابل ذکر است که امروزه اندازه گیری کیفیت هوا در ایستگاه مترو انجام می شود ایلام با شاخص ۵۸، تهران با شاخص ۷۲، شهرکرد با شاخص ۶۴، بجنورد با شاخص ۵۶، اهواز با شاخص ۹۰، زاهدان با شاخص ۹۲، قزوین با شاخص ۵۹، قم با شاخص ۶۸، سنندج با شاخص ۶۷، کرمانشاه با شاخص ۵۴، اراک با شاخص ۸۴ و همدان با شاخص ۷۲ شرایط جوی سالم (زرد) هستند.

لازم به ذکر است که دیروز بیست و هفتم بود شهریور شهرهای تبریز، ارومیه، تهران، شهرکرد، مشهد، سمنان، زاهدان، قزوین، قم، سنندج، کرمانشاه، رشت و همدان هوای سالم (زرد) داشتند.

در این راستا دستگاه سنجش کیفیت هوای امروز در کلانشهر تبریز با شاخص ۴۲، ارومیه با شاخص ۴۰، اردبیل با شاخص ۲۳، بوشهر با شاخص ۳۱، بیرجند با شاخص ۴۰، سمنان با شاخص شاخص از ۴۵، شیراز با شاخص ۳۳، یاسوج با شاخص ۳۵ و رشت با شاخص ۴۳، یزد با شاخص ۳۵ در وضعیت پاک (سبز) قرار دارند، به طوری که اردبیل، بوشهر، بیرجند، بجنورد، شیراز و یزد دیروز در حالت پاک (سبز) به ثبت رسیدند.

به این ترتیب سنجش کیفیت هوای امروز در ایستگاه های کلانشهرهای زنجان، کرمان، گرگان، خرم آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشد، به طوری که شهرهای ایلام، زنجان، کرمان، یاسوج، گرگان، خرم آباد، ساری و بندر عباس دیروز ضبط نشد. .

در نهایت بر اساس داده های موجود سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفیت هوا، هیچ یک از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه ای)، بسیار ناسالم (بنفش) یا ناسالم (قرمز) قرار ندارند. اما سه شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۲ شهر سالم (زرد)، ۱۰ شهر پاک (سبز) و ۶ شهر بدون داده ثبت شد، در حالی که دیروز چهار شهر ناسالم (نارنجی)، ۱۳ شهر سالم (زرد)، شش شهر شهرهای پاک (سبز)) و هشت شهر هیچ داده ای نداشتند.

بر اساس داده ها، شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم مردم (قرمز) است. ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه ای).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا