ترندهای روز

غذا‌های فوق فرآوری شده چه بلایی بر سر ما می‌آورند؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد که یک تغییر ساده در رژیم غذایی و کاهش مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کند.

در این مطالعه که با همکاری محققان دانشگاه کالج لندن، دانشگاه کمبریج و کالج امپریال لندن انجام شد، محققان مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده را در حدود ۳۱۰۰۰۰ نفر در ۸ کشور اروپایی به طور میانگین به مدت ۱۰.۹ سال مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. قرار دادند

بر اساس نتایج این مطالعه، هر ۱۰ درصد افزایش در میزان غذاهای بسیار فرآوری شده در رژیم غذایی افراد با افزایش ۱۷ درصدی خطر ابتلا به دیابت همراه است.

محققان می گویند این خطر را می توان با مصرف کمتر غذاهای فرآوری شده کاهش داد. این لزوماً به معنای نخوردن غذاهای فرآوری نشده نیست، بلکه به معنای آن‌هایی است که در بالاترین سطح فرآوری نشده‌اند.

درجه پردازش در غذاها اغلب با استفاده از طبقه بندی به اصطلاح “Nova” ارزیابی می شود که غذاها را به ۴ گروه تقسیم می کند:

۱- غذاهای فرآوری نشده یا کم فرآوری شده مانند تخم مرغ، شیر و میوه.

۲- مواد فراوری شده پخت و پز مانند نمک، کره و روغن؛

۳- غذاهای فرآوری شده مانند کنسرو ماهی، آبجو و پنیر وجود دارد.

۴- غذاهای بسیار فرآوری شده مانند غذاهای آماده، تنقلات خوش طعم، شیرینی و دسر.

خطرناک ترین در میان غذاهای بسیار فرآوری شده تنقلات شور، محصولات حیوانی مانند گوشت های فرآوری شده، غذاهای راحت و نوشیدنی های شیرین شده با شکر و شیرین شده مصنوعی بودند.

پروفسور راشل باترهام، نویسنده اصلی این مطالعه از گروه پزشکی دانشگاه کالج لندن، گفت: “نتایج این مطالعه تایید می کند که همه غذاهای طبقه بندی شده به عنوان فوق فرآوری شده از نظر خطرات سلامتی مرتبط با آنها یکسان نیستند.”

وی افزود: به عنوان مثال نان و غلات جزء اصلی رژیم غذایی بسیاری از افراد است، گفت: بر اساس نتایج به دست آمده فکر می کنم باید با توجه به توصیه های غذایی که انجام می دهیم با تنقلات شور یا نوشیدنی های شیرین برخورد متفاوتی داشته باشیم.

ساموئل دیکن، نویسنده اول این مطالعه از دپارتمان پزشکی دانشگاه کالج لندن نیز در این رابطه گفت: “بیشتر مطالعات تا به امروز غذاهای بسیار فرآوری شده را به عنوان یک واحد واحد در نظر می گیرند، اما تصور می کنیم که هر یک از غذاهای زیر مجموعه آنها دارای سطوح مختلف ریسک.”

نتایج این تحقیق نشان می دهد که جایگزینی ۱۰ درصد غذاهای فرآوری شده با ۱۰ درصد غذاهای فرآوری شده خطر ابتلا به دیابت را ۱۸ درصد کاهش می دهد.

همچنین، تجزیه و تحلیل ۹ زیر گروه از غذاهای بسیار فرآوری شده نشان داد که تنقلات شور، محصولات حیوانی، غذاهای راحت و نوشیدنی های شیرین شده با قند و شیرین شده مصنوعی با بروز بیشتر دیابت نوع ۲ مرتبط هستند.

نتایج مطالعات جدید در مجله علمی “The Lancet Regional Health – Europe” منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا