ترندهای روز

طرح عرضه بنزین مجانی به هر شهروند ایرانی!

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

روزنامه همایهان به نقل از علی اصغر سمیعی، رئیس هیئت موسس انجمن صرافان، برای هر ایرانی ۳۰ لیتر بنزین رایگان عرضه می کند.

طرح ارائه بنزین رایگان به هر شهروند ایرانی!

در این گزارش آمده است:

* چند هفته ای است که آقای مدزیکیان و کابینه شان شروع به کار کرده اند، اقتصاد به هم ریخته و رانتی شده و قیمت های غیر واقعی و دستوری و متنوعی ایجاد شده است. از جمله مهم ترین آن ها قیمت ارز و حیاتی تر آن قیمت حامل های انرژی از جمله قیمت بنزین است که بر اساس آمار اعلام شده در حال حاضر روزانه حدود ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود. و برای هر لیتر حدود ۶۵ سنت هزینه دارد یعنی حدود ۴۰ هزار تومان یارانه از بیت المال یعنی از جیب مردم پرداخت می شود اما کسانی که از داشتن خودرو محروم هستند از این یارانه بهره نمی برند. ناراحت می شوند و احتمالا اعتراض می کنند.

  • اگر دلایل این امر برای مردم توضیح داده شود قطعا مردم متوجه می شوند و قانع می شوند، اما حالا اگر بخواهیم همچنان بنزین رایگان در اختیار مردم قرار دهیم چرا نه یکسان بلکه ناعادلانه به صاحبان خودروها نمی دهیم (همه) بیشتر مصرف می کند) حداقل بگذاریم بنزین رایگان بین همه ملت ها به طور مساوی و عادلانه توزیع شود، مثلاً به جای یارانه نقدی به هر ایرانی ماهی ۳۰ لیتر بنزین رایگان داده شود.
  • * بنزین را می توان به شماره کارت ملی هرکسی واریز کرد، از مزایای این توزیع رایگان بنزین این است که اولاً بعد از افزایش قیمت بنزین، هیچکس نگران نخواهد شد، زیرا هر چقدر قیمت بنزین افزایش یابد، قیمت بنزین افزایش می یابد. سهمیه او نیز افزایش می یابد و شاید حتی برای کسانی که کمتر از مقدار بنزینی که دریافت می کنند مصرف می کنند و می خواهند مازاد آن را بفروشند، افزایش قیمت بنزین و قیمت واقعی آن خوشحال کننده باشد، در این صورت حدود ۹۰ میلیون لیتر بنزین به جای یارانه نقدی به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد و مازاد آن یعنی حدود ۴۰ میلیون لیتر بنزین در اختیار دولت می ماند که احتمالا با افزایش قیمت بنزین دیگر نیازی به آن نخواهد بود. واقعی است و الگوی مصرف اصلاح می شود و صرف قاچاق نمی شود.

    *دولت می تواند آن مقدار را صادر کند یا وارد نکند و در هر دو صورت فشار بر بودجه کشور و نرخ تورم کاهش می یابد، البته دولت گاهی می تواند با تزریق مقداری از آن از نوسانات بازار بنزین جلوگیری کند. از سوی دیگر پمپ های بنزین با درج قیمت روز خرید و فروش بنزین، خرید و فروش بنزین از روی کارت مردم و یا فروش بنزین به صورت تحویل فیزیکی، حتی بانک ها و صرافی ها نیز می توانند با درج قیمت، بنزین را در کارت مردم خرید و فروش کنند. به عنوان کالای سرمایه ای قابل خرید و فروش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا