بانک و بیمه

افزایش حجم بدهی بانکها به بانک مرکزی

بازار؛ گروه بورس: اختصاص بیش از نیمی از بدهی بانک مرکزی به اضافه برداشت بانک ها بر بدبینی ها نسبت به عملکرد بانک ها افزوده است. در حال حاضر بیش از نیمی از بدهی بانک ها به بانک مرکزی را دو بانک فیوچر بانک و مسکن تشکیل می دهند.

میزان استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی و میزان استفاده بانک‌ها از پایه پولی همواره در ترازنامه بانکی تحت عنوان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی درج می‌شود. بررسی اخیر میزان بدهی هر بانک به بانک مرکزی نشان دهنده رشد میزان بدهی بانک آینده به بانک مرکزی در دو یا سه سال گذشته است. این بانک همواره در زمینه اضافه برداشت فعال بوده است. یعنی در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۲ درصد از بدهی بانک ها به بانک مرکزی مربوط به بانک آینده است.

علاوه بر این، نکته مهم بعدی، رشد سهم اضافه برداشت بانک ها در ترکیب بدهی به بانک مرکزی در سال های اخیر است که ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. مهمترین آنها می تواند ناشی از خلق بیش از حد پول توسط بانک ها بدون در نظر گرفتن سطح ذخایر کافی باشد که منجر به چنین مداخله ای از سوی بانک مرکزی می شود.

این نشان دهنده نوسانات نرخ بهره در اقتصاد ایران از ابتدای سال ۱۳۹۶ است. ابهام در مورد کاهش تورم در اقتصاد ایران همچنان وجود دارد.

مدل EGARCH نشان می دهد که شوک های منفی مانند ب- بحران های اقتصادی به دلیل عدم تقارن نوسانات، نوسانات بیشتری نسبت به شوک های مثبت ایجاد می کنند. این افزایش در نوسانات، دوره‌هایی از تنش بازار را نشان می‌دهد که بازده اوراق قرضه کمتر قابل پیش‌بینی بود.

در فاصله زمانی بین این افزایش ها، به دلیل تثبیت سیاست پولی یا بهبود شرایط اقتصادی، دوره ای از ثبات پدید آمده است. با این حال، حساسیت بازده اوراق قرضه به رویدادهای منفی منجر به نوسانات نرخ بهره شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا