اخبار اقتصاد ایران

کدام بانک بیشترین سود را می‌دهد؟ :: افق میهن

اظهارات اخیر وزیر اقتصاد درباره نرخ سود بانکی و برنامه تیم اقتصادی برای کنترل نرخ سود این احتمال را تقویت کرده که به زودی شاهد تغییر نرخ سود بانکی باشیم. اما حالا بانک ها چه سودی به سپرده های بانکی می دهند؟

به گزارش افق میهن، نرخ سود سپرده های بانکی با مصوبه شورای پول و اعتبار ۲۲.۵ درصد تعیین شده است. این در حالی است که بانک مرکزی در ماه های پایانی سال گذشته مجوز صدور گواهی های ویژه با سود ۳۰ درصد را برای مدت کوتاهی صادر کرد و پس از آن سقف نرخ سود در سیستم بانکی برای مدت کوتاهی به ۳۰ درصد رسید.

اما پس از آن بانک مرکزی به بانک ها اولتیماتوم داد که نرخ سود سپرده های خود را اصلاح کنند و در صورت تخلف با آنها برخورد جدی خواهد شد. البته مدیران بانکی به جدیت بانک مرکزی در اصلاح نرخ سود و پایبندی بانک ها به اجرای این تغییرات اذعان کردند و گفتند: جدیت بانک مرکزی باعث شد تخلفات سود بانک ها به حداقل برسد.

طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ سود سپرده های بانکی، سپرده کوتاه مدت عادی (کارت های بانکی): ۵ درصد، سپرده کوتاه مدت ویژه سه ماهه: ۱۲ درصد است. [بانک‌ها معمولا ارائه نمی‌دهند]سپرده کوتاه مدت شش ماهه ویژه: ۱۷% [بانک‌ها معمولا ارائه نمی‌دهند]سپرده بلندمدت با سررسید یک ساله: ۲۰.۵ درصد، سپرده بلندمدت با سررسید ۲ ساله: ۲۱.۵ درصد و سپرده بلندمدت با سررسید ۳ ساله: ۲۲.۵ درصد.

عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد اخیراً در بیانیه ای با انتقاد از نرخ سود تاکید کرده است که «وقتی نرخ سود را افزایش می دهید، منجر به ناهماهنگی بیشتر و نقدینگی و تورم بیشتر می شود و البته بازار سرمایه را نیز از بین می برد. به دوستان بانکی هم می‌گویم که می‌دانیم در کوتاه‌مدت باید نرخ سود را افزایش دهیم، اما این برای زمانی است که بانک‌های ما متعادل هستند و بانک مرکزی آنقدر قوی است که با آن مقابله کند. یک بانک از قوانین نظارتی به کندی منحرف می شود.

وزیر اقتصاد از نگاه تیم اقتصادی برای کنترل نرخ سود گفت و تاکید کرد: با بقیه تیم اقتصادی دولت همکاری می کنیم و نرخ سود را کنترل می کنیم و در عین حال توجه را به این موضوع جلب می کنیم. بازار سرمایه زیرا می دانیم که دستیابی به تامین مالی غیر تورمی از طریق بازار سرمایه امکان پذیر است.

با توجه به دیدگاه حاکمه وزارت اقتصاد برای نرخ سود بانکی و البته اتفاق نظر طیب نیا مشاور اقتصادی رئیس جمهور با همتی در این زمینه، دور از ذهن نیست که شاهد تغییر نرخ سود بانکی در نرخ سود بانکی باشیم. جلسات آتی شورای پول و اعتبار

اما خبرنگار تسنیم برای بررسی دقیق نحوه پرداخت سود سپرده های مردم توسط بانک ها به سراغ برخی بانک های خصوصی و دولتی رفت تا گزارشی از نحوه پرداخت سود سپرده ها دریافت کند.

بانک های خصوصی و دولتی عموماً پس از اولتیماتوم و هشدارهای جدی بانک مرکزی در رعایت نرخ سود سپرده ها همسو شده اند و کمتر بانکی نرخ سود بالاتر از سقف تعیین شده را به مشتریان پیشنهاد می دهد. مگر اینکه مشتری سپرده بالایی داشته باشد که در این صورت بانک به او پیشنهادات ویژه می دهد.

اکثر بانک ها برای سپرده های یک تا سه ساله ۲۰ تا ۲۳ درصد سود دارند. نکته اینجاست که این وضعیت در مورد بانک های خصوصی که پیش از این سردمدار تخلفات در این بخش بودند نیز صدق می کند.

مدیر صندوق شعب یکی از بانک‌ها درباره نرخ سود این بانک و سایر بانک‌ها می‌گوید که اکنون اکثر بانک‌ها سود ۲۲ تا ۲۳ درصدی می‌دهند. بانک مرکزی در مدت کوتاهی اجازه داد تا نرخ سود به ۳۰ درصد برسد که خیلی زود وصول شد.

وی با تاکید بر اینکه دیگر سود بالایی نداریم، گفت: قبلا برای سپرده گذاری کف و سقف داشتیم و بر اساس آن نرخ های متفاوتی می دادیم اما الان تقریباً چنین چیزی نداریم و سود ما ۲۲.۵ درصد است. برای همه.”

البته این وضعیت در مورد سایر بانک ها صدق نمی کند زیرا برخی از کارمندان شعب می گویند اگر مشتری سپرده بالایی داشته باشد که برای بانک جذاب باشد، ممکن است به او سود بیشتری ارائه دهیم.

یکی از کارمندان بانک می گوید: یک بانک خصوصی هست که تلفنی می گوید سود ۲۲ درصد است اما وقتی به شعبه مراجعه می کنید و مبلغ سپرده بالایی (میلیاردی) دارید به راحتی ۲۴-۲۵ به شما پیشنهاد می دهد. درصد بهره

البته تاکید می کند که در این بانک ها و صندوق ها سپرده گذاری نکنید چون بسیار خطرناک است و ممکن است به پولتان نرسید! وی در مجموع معتقد است که سپرده گذاری در صندوق های سرمایه گذاری ریسک بالایی دارد و مردم نباید به خاطر سود بیشتر این کار را انجام دهند.

برای سپرده های خرد و حداقل تا سقف ۱۵۰ میلیون، بانک ها برنامه خاصی ندارند جز اینکه برخی بانک ها پس از یک ماه و برخی پس از سه ماه، امکان برداشت از حساب را دارند. اما عموماً ۲۲.۵ تا ۲۳ درصد به این سپرده ها سود می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا