فناوری

زمین به زودی یک ماه جدید خواهد داشت

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

فرارو: جرم آسمانی که به زمین نزدیک می شود بسیار کوچک است و همه قبول ندارند که در واقع یک ماه است.

به نوشته نیویورک تایمز، هنگامی که اجرام آسمانی به زمین نزدیک می شوند، دو احتمال وجود دارد: بدون برخورد از کنار زمین عبور کنند یا با زمین برخورد کنند، در این صورت برخورد آنها در آسمان یا روی پوسته ضخیم زمین قابل مشاهده خواهد بود. زمین با این حال، احتمال نادر دیگری نیز وجود دارد: اجرام آسمانی به دلیل نیروی گرانش زمین وارد مدار خاصی می شوند و درست مانند ماه به دور زمین می چرخند. این نیز یک احتمال نادر و زودگذر است. کشش گرانشی زمین ضعیف تر از سایر سیارات است و معمولا اجرام آسمانی را فقط برای مدت کوتاهی به سمت خود می کشد.

یک جرم آسمانی که به تازگی توسط تلسکوپ های زمینی ناسا شناسایی شده است، با وجود احتمال بسیار کم، برای مدت کوتاهی به قمر دوم زمین تبدیل می شود! این جرم آسمانی PT5، ۲۰۲۴ نام دارد و طبق گزارشات انجمن نجوم آمریکا ۱۰ متر طول دارد. ستاره شناسان این ماه جدید را از هشتم محاسبه کرده اند مهر تا ۵ آذر ۱۴۰۳ مهمان سیاره.

فدریکا اسپاتو، محقق دینامیک اجرام آسمانی در مرکز اخترفیزیک هاروارد می گوید: «این بسیار جالب است. مشاهدات PT5، ۲۰۲۴ دانش دانشمندان را در مورد انواع اجرام آسمانی که در نزدیکی زمین پرواز می کنند، از جمله سیارک هایی که گهگاه با زمین برخورد می کنند، افزایش می دهد.

اجرام آسمانی که نمی توانند از گرانش زمین بگریزند و در نهایت برای مدتی به دور این سیاره بچرخند، قمرهای کوچک نامیده می شوند. از آنجایی که این اشیاء بسیار کوچک و سریع هستند، تشخیص و شناسایی رسمی آنها بسیار دشوار است. گاهی اوقات معلوم می شود که آنها نیز اجرام مصنوعی هستند: فضاپیمای نقشه برداری آژانس فضایی اروپا زمانی با یک سیارک اشتباه گرفته می شد. قسمت های باقی مانده از موشک ها نیز چنین اشتباهی را مرتکب شدند.

رائول د لا فوئنته مارکوس، ستاره شناس دانشگاه Complutense در مادرید می گوید: “هر بار که جسمی با مداری به این نزدیکی زمین کشف می شود، این احتمال وجود دارد که ما زباله های فضایی را اشتباه شناسایی کرده باشیم.” با این حال، مشاهدات ما از PT5، ۲۰۲۴ نشان می دهد که این جرم آسمانی بدون شک طبیعی است.

این ماه کوچک در ۱۷ مرداد با استفاده از آخرین سیستم هشدار زمینی ناسا به نام اطلس کشف شد. بر اساس پیش بینی ستاره شناسان، این جرم آسمانی در آستانه یک گردش دو ماهه به دور سیاره زمین است. پیدایش PT5 2024 داستان عجیبی دارد. پل چوداس، مدیر مرکز مطالعات اجسام نزدیک به زمین ناسا درباره منشأ این قمر کوچک توضیح داد: حرکت گذشته این جرم آسمانی نشان می دهد که احتمالاً قطعه ای از ماه است که توسط یک آسمانی دیگر از سطح جدا شده است. به عبارت دیگر، ماه کوچک جدید زمین می تواند یک قطعه مینیاتوری از ماه واقعی باشد.

زمین به زودی یک ماه جدید خواهد داشت

اگرچه این قمر کوچک احتمالاً قطعه ای از قمر اصلی زمین است، اما این جرم آسمانی ممکن است از نظر فنی به عنوان یک ماه کوچک به حساب نیاید. برای اینکه یک جرم آسمانی به عنوان یک ماه کوچک شناخته شود، باید یک انقلاب کامل در اطراف آن سیاره انجام دهد. در همین حال، PT5، ۲۰۲۴ یک مدار نعل اسبی خواهد داشت. لنس بنر، محقق اصلی برنامه تحقیقاتی ماه کوچک، گفت: “مطمئناً این شی در پاییز امسال در منظومه زمین-ماه چرخش کامل نخواهد داشت، بنابراین مطمئن نیستم که بتوانیم آن را به عنوان یک ماه کوچک طبقه بندی کنیم.”

این قمرهای کوچک نه تنها یک رویداد نادر و هیجان انگیز برای ستاره شناسان و مردم کره زمین هستند. در واقع، بسیاری از این اجرام آسمانی حاوی فلزات گرانبها هستند. شرکت های مختلف امیدوارند روزی بتوانند منابع این اجرام آسمانی را برای استفاده در این سیاره استخراج کنند.

دکتر اسپاتو گفت: “هر بار که در مورد استخراج اجرام آسمانی صحبت می کنیم، در واقع در مورد قمرهای کوچک صحبت می کنیم. قمرهای کوچک، سنگ های فضایی غنی از فلز هستند که به دور زمین می چرخند. با پیشرفت فناوری و سفینه های فضایی، می توان امیدوار بود که انسان ها به زودی قادر به استخراج آنها خواهیم بود.”

محققان دفاع سیاره ای نیز مجذوب اجسامی مانند PT5 2024 هستند. این محققان عمدتاً بر روی یافتن اجرام نزدیک به زمین با عرض ۱۴۰ متر تمرکز دارند. این اشیاء قادر به تخریب یک شهر هستند. تا به امروز، حدود ۱۱۰۰۰ سیارک از این دست شناسایی شده است. اما میلیون ها سنگ کوچکتر نزدیک به زمین وجود دارند که هنوز هم تهدیدی برای زمین محسوب می شوند و مکان دقیق آنها برای دانشمندان ناشناخته باقی مانده است. برخورد چنین اجرام کوچک آسمانی با زمین نیز می تواند خسارات خطرناک و جبران ناپذیری را به مناطق پرجمعیت وارد کند.

دکتر اسپاتو گفت: “کشف PT2، ۲۰۲۴ یادآور این واقعیت است که مسیر بسیار شلوغی در اطراف زمین وجود دارد.” دانستن جهت این اجسام و نحوه حرکت آنها برای ایمنی انسان در هر نقطه از کره زمین بسیار مهم است. حیاتی است.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا