فرهنگ و هنر

هنوز سود سهام عدالت واریز نشده! / ماجرا چیست؟

به گفته مسئولان، ۲ شرکت همچنان سود سهام عدالت را به سپرده مرکزی واریز نکرده اند.


افق میهنی –

پرداخت سود سهام عدالت عملکرد مالی سال ۱۴۰۱ که هنوز تسویه نشده است اکنون به دغدغه ای تبدیل شده که بسیاری از سهامداران منتظر آن هستند.

سود سهام عدالت عملکرد مالی ۱۴۰۱ که قرار بود در دو مرحله واریز شود، اما سوء نیت برخی شرکت ها و صبوری نهادهای ذیربط در مقابل این سوء نیت باعث شد این سود سه مرحله ای شود. در همین راستا ۲۸ فروردین یک ماه پیش بود که مجید عشقی رئیس سابق سازمان بورس با حضور در رسانه ملی گفت: یک سری اتفاقات رخ داد که باعث شد برخی شرکت ها تخلف کنند و نتوانند سود سهام بدهند. اکثر این شرکت ها با کمبود نقدینگی مواجه هستند. گفتیم که باید سود سهام عدالت پرداخت شود، امیدواریم خرداد برای اینکه بتوان این سودها را جمع کرد و مابقی سود سهام را پرداخت کرد، البته شورای عالی بورس باید زمان دقیق آن را مشخص کند.

بیش از ۳ ماه از آخرین وعده پرداخت سود سهام عدالت می گذرد و هنوز خبری از واریز سود سهام عدالت نیست! سودی که قبلاً (ابتدا) شهریورولی اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: هلدینگ خلیج فارس و شرکت مپنا مبلغی را پرداخت نکرده اند. در مجموع نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت هلدینگ خلیج فارس و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان به گروه مپنا بدهکار است که باید به شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز شود.

وی افزود: هلدینگ خلیج فارس از فجر خلیج فارس انرژی و فجر مبین مطالبه سود سهام خود را دارد که به دلیل مشکلات قادر به پرداخت آن نبودند و مپنا نیز به وزارت نیرو بدهکار است و به همین دلیل این دو مجموعه بدهکار نبوده اند. توانسته سود سهام عدالت را بپردازد.» برای تسویه در مجموع تاکنون بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان برای سپرده گذاری مرحله سوم و تسویه سود حقوق صاحبان سهام واریز شده است و اگر مابقی به آن اضافه شود، برای سومین مرحله حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود. بهره مرحله و تسویه حقوق صاحبان سهام.

همچنین پیگیری ها حاکی از آن است که بخشی از مطالبات هلدینگ خلیج فارس تسویه شده است اما پرداخت سود سهام عدالت از این هلدینگ همچنان کامل نشده است.

هنوز ۲ شرکت سود سهام عدالت پرداخت نکردند!

سپس به سراغ محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مرکزی رفتیم و وی در خصوص آخرین جزئیات واریز سود سهام عدالت گفت: دو شرکت مپنا و هلدینگ خلیج فارس فاز سوم سود سهام عدالت را به طور کامل به سپرده مرکزی واریز نکردند.

این مقام مسئول در ادامه می گوید: سپرده گذاری مرکزی و سازمان بورس اقدامات زیادی برای پیگیری واریز سود سهام عدالت از سوی این دو شرکت انجام داده اند اما همچنان این سود تکمیل نشده است. تبدیل شد؛ از سمت سپرده گذاری نیز بارها وصول این اقلام پیگیری شده است اما واریز سود سهام عدالت تکمیل نشده و همچنان منتظر تکمیل آن هستیم.

یکی از حضار در خصوص پرداخت سود سهام عدالت به ما گفت که آقای محمدیان به ما گفت: تعجب می کنم وقتی بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت جمع شده است باید این سود را تا ۳ هزار میلیارد تومان دیگر نگه دارند. به آن اضافه شد. خوب این مبلغ را واریز کنید و بقیه سود را که قسمت کمتری است با سود سال بعد واریز کنید.

در ادامه خانم منصوری گفت: سود را در دست خود نگه داشته اند در حالی که می توان همان سود را بین سهامداران تقسیم کرد تا مابقی سود وصول شود. چرا هیچ تصمیمی در این مورد وجود ندارد؟

لازم به ذکر است در حالی که سهامداران عدالت سود سال مالی ۱۴۰۱ خود را دریافت نکرده اند، بسیاری از این شرکت ها نیز در سال ۱۴۰۲ مجامع خود را برگزار کردند که اکنون بسیاری از سهامداران عدالت منتظر تعیین رئیس جدید سازمان بورس هستند. موضوع سود سهام عدالت در اسرع وقت. انجام تکالیف



آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا