محیط زیست

کرج رکوردار آلودگی هوا در کشور است/ شاخص کیفی ۲۲ شهر سالم و پاک ثبت شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن، اگر نگاهی به امروز _شنبه ۲۹ شهریور ماه_ بیاندازیم، میزان و شدت آلودگی هوا را که بر آسمان شهرهای مختلف فراگرفته است، احساس می کنیم. از این رو خبرگزاری افق میهن شاخص کیفیت هوای شهرهای مختلف را اندازه گیری کرده است.

به گزارش سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوا در هیچ یک از شهرها در وضعیت ناسالم هوا (قرمز) قرار ندارد، اما شهر اصفهان روز گذشته در چنین وضعیتی قرار داشت.

در همین راستا دستگاه سنجش کیفیت هوای ایستگاه کرج امروز با شاخص ۱۰۲ در شرایط ناسالم (نارنجی) هوا به‌طوری‌که روز گذشته موقعیت هیچ یک از شهرها در مدار ناسالم (نارنجی) ثبت نشد.

شایان ذکر است امروز سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلانشهر تبریز با شاخص ۵۳، ارومیه با شاخص ۵۸، اردبیل با شاخص ۶۷، اصفهان با شاخص ۵۶، تهران با شاخص ۶۵، شهرکرد با شاخص شاخص ۶۱، مشهد با شاخص ۷۶، بجنورد با شاخص ۷۰، زاهدان با شاخص ۹۷، اهواز با شاخص ۶۱، قم با شاخص ۶۳، اراک با شاخص ۶۶، همدان با شاخص ۸۰ و یزد با شاخص ۹۷ در هوای سالم (زرد) قرار دارند.

لازم به ذکر است که آخرین روز ۳۰ بود شهریور شهرهای ارومیه، کرج، تهران، شهرکرد، مشهد، بجنورد، اهواز، زاهدان، قزوین، قم، اراک و یزد هوای سالم (زرد) داشتند.

در این راستا دستگاه سنجش کیفیت هوای امروز در کلانشهر ایلام با شاخص ۳۹، بوشهر با شاخص ۳۵، بیرجند با شاخص ۴۰، شیراز با شاخص ۳۳، قزوین با شاخص ۲۰، سنندج با شاخص شاخص از ۳۹، کرمانشاه با شاخص ۳۱ و رشت با شاخص ۴۵. در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما دیروز شهرهای تبریز، اردبیل، ایلام، بوشهر، بیرجند، شیراز، سنندج، کرمانشاه، یاسوج، رشت و همدان در وضعیت پاک (سبز) به ثبت رسیدند.

به این ترتیب، اندازه گیری کیفیت هوای امروز در ایستگاه های مترو زنجان، سمنان، کرمان، یاسوج، گرگان، خرم آباد، ساری و بندرعباس به ثبت نرسیده اند، زیرا روز گذشته شهرهای زنجان، سمنان، کرمان، گرگان، خرم آباد، ساری و بندرعباس ثبت نام نکردند.

در نهایت بر اساس داده های موجود سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفیت هوا، هیچ یک از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه ای)، بسیار ناسالم (بنفش) یا ناسالم (قرمز) قرار ندارند. ) وضعیت، اما شهری ناسالم. (نارنجی)، تعداد ۱۴ شهر سالم (زرد)، هشت شهر پاک (سبز) و هشت شهر بدون داده ثبت شد، به طوری که دیروز یک شهر ناسالم (قرمز)، ۱۲ شهر سالم (زرد)، ۱۱ شهر پاک (سبز) ) و هفت شهر هیچ داده ای نداشتند.

بر اساس داده ها، شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم مردم (قرمز) است. ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه ای).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا