ترندهای روز

دانشمندان ژنوم انسان را در یک حافظه کریستالی ۵ بعدی ذخیره کردند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

دانشمندان دانشگاه ساوتهمپتون کل ژنوم انسان را روی یک حافظه کریستالی ۵ بعدی ذخیره کرده اند که برای میلیاردها سال قابل دسترسی است. آنها امیدوارند که این خاطره بتواند نقشه ای برای بازگشت بشریت از انقراض هزاران، میلیون ها یا حتی میلیاردها سال بعد ارائه دهد. همچنین از این فناوری می توان برای ثبت ژنوم گونه های گیاهی و جانوری در خطر انقراض استفاده کرد.

ویژگی های حافظه کریستالی

بر اساس گزارش های منتشر شده، حافظه کریستالی ۵ بعدی فوق می تواند تا ۳۶۰ ترابایت داده را برای میلیاردها سال ذخیره کند، برخلاف سایر فرمت های ذخیره سازی که با گذشت زمان خراب می شوند. در واقع، این فناوری در سال ۲۰۱۴ رکورد جهانی گینس را برای ماندگارترین فناوری ذخیره سازی داده ها به دست آورد.

از جمله ویژگی های مربوط به دوام آن، تحمل یخ زدگی، آتش سوزی و دمای تا ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد است. این کریستال همچنین می تواند نیروی ضربه مستقیم تا ۱۰ تن بر سانتی متر مربع را تحمل کند و حتی با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تشعشعات کیهانی بدون تغییر باقی می ماند.

عمر طولانی کریستال ها به این معنی است که آنها از انسان و سایر گونه ها دوام خواهند آورد.

پروفسور پیتر کازانسکی محقق اصلی این تحقیق می گوید:

“حافظه کریستالی ۵ بعدی به محققان دیگر اجازه می دهد تا یک مخزن ابدی از اطلاعات ژنومی ایجاد کنند که در صورت اجازه علم در آینده، موجودات پیچیده ای مانند گیاهان و حیوانات را می توان از آن بازیابی کرد.”

برای آزمایش این مفهوم، تیم محققان یک حافظه کریستالی ۵ بعدی ایجاد کردند که حاوی کل ژنوم انسان است که به اندازه یک سکه است. در طول طراحی کریستال، آنها همچنین در نظر گرفتند که آیا داده های موجود در آن ممکن است توسط یک هوش در آینده ای دور و پس از انسان بازیابی شود یا خیر.

روش ثبت ژنوم انسان

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط دانشمندان، آنها از لیزرهای فوق سریع برای حکاکی کد DNA استفاده کرده اند. در حالی که اکثر ابزارهای سنتی ثبت اطلاعات (مانند کاغذ و نوار مغناطیسی) دو بعدی هستند، محققان از “دو بعد نوری و سه مختصات فضایی” برای رمزگذاری داده ها در کریستال استفاده کرده اند و به همین دلیل است که آنها این فناوری را “۵” می نامند. -بعدی”.

این حافظه کریستالی ۵ بعدی حاوی ژنوم انسان در حال حاضر در آرشیو Memory of Mankind (تصویر بالا)، یک پروژه حفظ کپسول زمانی که در قدیمی‌ترین معدن نمک جهان در هالشتات، اتریش قرار دارد، ذخیره می‌شود. تا زمانی که دیگر به این حافظه نیازی نباشد، کریستال در این مکان باقی خواهد ماند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا