اخبار بورس

اینجا همه چیز دستوری است، حتی میزان برد و باخت شما در بازار بورس

موضوع هفته: ادامه محدود کردن نوسانات بدترین سیگنال برای سرمایه گذاران در بازار سهام است.

آیا تا پایان سال شاهد کاهش نوسانات، رکود و فرار سرمایه از بورس به سایر بازارهای موازی خواهیم بود؟ آیا هشت هفته محدودیت دامنه نوسان برای ارزیابی ثبات بازار سرمایه کشور کافی نیست؟ دلیل بعدی برای محدود کردن دامنه نوسان چیست؟ سرماخوردگی پزشکان یا حساسیت های فصلی مسئولان کشورهای دیگر؟ آیا پیروزی هریس در انتخابات آمریکا نوسانات را محدود خواهد کرد یا ترامپ؟ هریس ۳ درصد و ترامپ ۱ درصد؟

باور کنید بررسی موضوع محدود کردن دامنه نوسانات قیمت سهام به قدری سست و مضحک به نظر می رسد که اگر شما از ما خوانندگان عزیز نمی خواستید هرگز به آن نمی پرداختیم.

گزارش کردن اخبار بورسمتاسفانه یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان بازار سرمایه در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، محدود کردن دامنه نوسانات قیمت سهام بوده است. بی‌تردید سهامداران و سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه ارزیابی‌های متفاوتی از دلایل تداوم محدودیت دامنه نوسانات قیمت سهام دارند. اما سیگنالی که اکثریت سرمایه گذاران از ادامه وضعیت فعلی بازار و محدودیت قیمت سهم دریافت می کنند، در وجود ریسک های امنیتی و سیاسی جدی در کشور و پرهیز از سرمایه گذاری است. فعالیت در بازار سرمایه

اولین نتیجه ای که از محدودیت دامنه نوسان به ذهن می رسد، احتمالاً مانند سایر فعالان بازار سرمایه، وجود ریسک های سیاسی و امنیتی بالا و همچنین حضور احتمالی فروشندگان در سهام شرکت ها است.

هنوز نمی دانیم که آیا مسئولان و تصمیم گیران بازار سرمایه کشور و همچنین آماتورها در بورس متوجه عواقب و نتایج محدود شدن مستمر دامنه نوسان هستند یا خیر؟

آیا این دوستان می دانند که بخش بزرگی از ریسک های بازار سرمایه در ایران مربوط به حضور افراد بی سواد و نالایق در جایگاه های تصمیم گیری در این بازار است یا خیر؟ آیا مدیران و مسئولان سازمان بورس و وزارت اقتصاد از عواقب دستکاری و دخالت بی مورد در سازوکار طبیعی بازار سرمایه مطلع هستند یا خیر؟

بدیهی است پیامدهای تصمیمات غیرکارشناسی و مبنای این گونه بدعت های نادرست، فرهنگ سرمایه گذاری در بازار سرمایه را با چالش های مداوم مواجه خواهد کرد.

بی شک برای کشوری مانند ایران که در سال های اخیر همواره در متن اخبار منفی و همچنین تحولات نظامی و سیاسی جهان و منطقه بوده است، بدعت های دروغین و ایجاد قوانین نابخردانه ای مانند محدود کردن دامنه نوسانات … ایالات متحده در زمانی که وجود خطرات فوق الذکر شناسایی شده است تاسف آور و قابل توجه است.

مشکل ارتباط با بالگرد ریاست جمهوری و سقوط بالگرد وی دامنه نوسانات را محدود کرد، آغاز انتخابات ریاست جمهوری منجر به تداوم محدود شدن دامنه نوسانات می شود، با ترور اسماعیل هنیه در ایران شاهد هستیم. ادامه دامنه نوسان، رسوایی وام های ۴ درصدی جناب آقای عشقی و استعفای ایشان، در ادامه محدودیت دامنه نوسان چیزی تغییر نمی کند. حتی تغییر رئیس جدید سازمان مبادلات نیز نمی تواند منجر به رفع محدودیت دامنه نوسان شود تا زمانی که مرحله جدید انفجار پیجرها و رادیوهای نیروهای حزب الله و حماس آغاز شود.

مدیرانی که اکنون مسئولیت چنین تصمیمات غیر کارشناسی و مضحکی را بر عهده دارند باید انتظار داشته باشند که هر زمان که یک اتفاق اجتناب ناپذیر رخ می دهد، تحت فشار سرمایه گذاران و سهامداران فعال در بازار سرمایه قرار گیرند تا دامنه نوسانات را محدود کنند.

اگر فردا پزشکان سرما بخورند یا دوباره شاهد انتشار اوراق ۳۵ تا ۴۰ درصدی دولت باشیم یا وام شرم آور دیگری توسط مدیری گرفته شود یا حتی اگر آقای سیدی نتواند ارزش بازار را به ۳۰۰ میلیارد برساند افزایش دلار. . آیا می توان انتظار داشت که تقاضای سهامداران قوی نوسانات را محدود کند؟

قبلی هایی که ادعا می کردند هیچ کاری نکردند

شاید برای شما جالب باشد که بدانید حذف حجم پایه و نوسان قیمت سهام که اتفاقا یکی از دستاوردهای آقای عبده تبریزی و برخی از دوستان ایشان بود، همواره یکی از شعارهای اصلی مجمع بوده است. روسای سابق سازمان بورس

از فطانت شاپور محمدی تا سلطانی که ۴ درصد وام گرفت آقای عشقی. همه این دوستان رفع محدودیت های محدوده نوسان و حجم پایه را یکی از اهداف کاری خود در مدیریت سازمان بورس دانستند.

اینجا همه چیز تجویز شده است، حتی سود و زیان شما در بورس

احتمالا چهره او را می شناسید. آقای شاپور محمدی که در پایان سال ۱۳۹۵ نه تنها باید حجم مبنا را از تراکنش ها حذف کند، بلکه دامنه نوسانات را به محدوده نوسان پویا تغییر دهد. البته ایشان از حامیان بازار آزاد و مخالفان حاکمیتی بودند، اما اینکه چرا در دوران مسئولیت خود هیچ گامی برای تحقق خواسته های خود برنداشتند، سوالی است که خودشان باید پاسخ دهند.

اینجا همه چیز تجویز شده است، حتی سود و زیان شما در بورس

از آقای دهقان دهنوی، یکی دیگر از مدیران و کارمندان دولت نیز یاد کنیم که متاسفانه علیرغم نوسانات، اجازه تغییرات مطلوب را در زندگی مدیریتی خود ندادند.

اینجا همه چیز تجویز شده است، حتی سود و زیان شما در بورس

آنها احتمالا نشان دهنده حضور شما هستند. آقای عشقی طبق برنامه و استراتژی بلندمدت خود توانست حاشیه نوسان ۵ درصدی را با حاشیه نوسان ۲ درصدی به رئیس جمهور بعدی واگذار کند.

برای ما شرم آور است که «آقا. سعیدی» ادعایی نسبت به محدوده نوسان ندارد

در نهایت و عملکرد کسانی که مدعی مقاومت ۱۰۰ درصدی در برابر دامنه نوسان و محدودیت هایی مانند حجم پایه، چنین بازاری و محدودیت هایی بودند شرم آور شد، وای به حال بازار با آقای سعیدی.

شاید آقای سیدی تنها رئیس سازمانی باشد که در اولین مصاحبه خود اصراری بر رفع محدودیت محدوده گردش مالی نداشته است.

اینجا همه چیز تجویز شده است، حتی سود و زیان شما در بورس

وی البته در بخشی دیگر از سخنان خود درباره موضوع قیمت گذاری دستوری اذعان داشت: ما مخالف قیمت گذاری دستوری هستیم زیرا نوعی دستکاری در بازار است و نظام طبیعی عرضه و تقاضا را در بازار مختل می کند.

باور کنید نمی توان حدس زد که آیا آنها مخالف سیاست ها و دستکاری بازار هستند یا خیر؟

یعنی معتقد به دستکاری و اخلال در نظام عرضه و تقاضای طبیعی بورس هستند اما به دستکاری و اخلال در نظام عرضه و تقاضای کالاها اعتقادی ندارند!

برای ماه‌ها بازار را وارد رکود و فرار سرمایه‌گذاران کردید:

بدون شک یکی از عوامل اصلی رکود و حتی مهمتر از بسته حوادث ناگوار سیاسی و نظامی در ماه های اخیر، محدودیت مضحک دامنه نوسان توسط مدیران سازمان بورس است. محدودیتی که به عنوان بزرگترین سیگنال منفی برای سرمایه گذاران و سهامداران تلقی می شود و اعتراض بسیاری از فعالان بازار سرمایه کشور را در پی دارد.

به نظر می رسد اولین تصمیم جدی آقای سعیدی در روزهای ابتدایی راه اندازی سازمان بورس، رفع محدودیت های حجم مبنا و دامنه نوسان باشد. باید منتظر ماند و دید این بدعت دروغین و مصداق بارز دستکاری سازوکار طبیعی بازار سرمایه تا کی ادامه خواهد داشت.

آیا تا پایان سال شاهد کاهش نوسانات، رکود و فرار سرمایه از بورس به سایر بازارهای موازی خواهیم بود؟ آیا هشت هفته محدودیت دامنه نوسان برای ارزیابی ثبات بازار سرمایه کشور کافی نیست؟ آیا پیروزی هریس در انتخابات آمریکا نوسانات را محدود خواهد کرد یا ترامپ؟

تقسیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا